Hurtig tursejler - til en billig penge

Båden er blandt de hurtigere turbåde på det danske marked, men der er også rigelig plads i kahytten og i cockpittet.

Hurtig tursejler - til en billig penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lige under syv knob gik performance-cruiseren Salona 41, da vi testede den nye, slanke, kroatiske båd, som både er til tur og kapsejlads
Kroatisk, lav timeløn gør båden billig

Den vakuumstøbte Salona 41 vejer kun 7,2 ton og har en næsten 20 meter høj mast. Båden er derfor hurtig i optrækket, da vi tester den i let vejr ud for Dragør, hvor forhandleren holder til.

Vi sejlede næsten syv knob på kryds, og det gik stærkt. Båden var en anelse luvgerrig, da vi sejlede på kryds mod vinden. På den måde ved sejleren, at han hele tiden sejler højt nok til vinden.

Båden virkede levende og reagerede på det mindste ryk i rattet, hvilket vidner om, at man ikke sejler i en tung, langsom dame, hvor sejlglæden er en by i Rusland.

Den kroatiske båd har to rat, placeret i et kæmpe cockpit, og plads til passage mellem de to rat er fin. Under testen sad vi godt og styrede båden ude i siden, men man kan også sidde på bænken, der går på tværs bag de to rat. Bænken virker også som landgang til land, hvis man lægger sin båd ind med agterspejlet først.

Til tursejlads kan kroaten let sejles af to personer, mens syv gaster er et passende antal til en kapsejlads, og her er der rigelig plads i det store cockpit.

Båden fås med en køldybde på 2,25 meter eller 2,68.

Salona 41, som vandt prisen Croatian boat of the year 2011, er designet af J & J design, der er kendt for at tegne hurtige både.- Båden er til sejleren, som vil sejle tur, men samtidig vinde på kapsejladsbanen, siger importør Morten Nielsen fra Salona Danmark.Båden, vi testede, sælges for 1,8 mio. kroner. For den pris er bådens kahyt apteret i teak, og der er teakdæk og stærk rodrig på, der holder masten i skak.

- Båden koster mindst en halv million kroner mindre end andre både i samme kvalitet, siger Morten Nielsen.

Grunden til, at Salona 41’eren er prisbillig, er, at en kroatisk bådebygger får langt under halvdelen i timen, end en dansk eller tysk kollega får.

Og går man ned i kahytten møder man en flot, flot aptering i teak. Der er masser af ståhøjde, lange gode køjer og en lidt traditionel, men hyggelig indretning.

Generelt er vores indtryk, at man får meget for pengene, ikke mindst fremragende sejl-egenskaber.

Går man på grund, sker der ikke så meget, for en stor ramme af rustfrit stål i bunden af båden tager belastninger fra kølen og vanter og spreder kraften sikkert til et bredt område af skroget.Salona-bådene fås også i modellerne Salona 34, Salona 37, Salona 42, Salona 44 og en ny Salona 60.Salona Yachts driver en flåde af nye og nyere Salona charterbåde ud fra området nær værftet ved Split i Kroatien.

Charterbasen ligger 15 minutter fra lufthavnen, og her udlejes bådene i størrelsen 34-45 fod ved Adriaterhavet.

- Det er en fremragende måde at opleve båden på, inden man måske påtænker at investere i båden, siger Morten Nielsen.

Hurtig tursejler - til en billig penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce