Hestekræfter ad libitum

Pakkeløsning. Plads, power, prestige og alt i fartfremmende teknik. Golf R er så overlegen, at det næsten bliver lidt sterilt.

Hestekræfter ad libitum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Super-GTI: VW Golf er et forsøg på at tage det ternede flag, når det gælder kompakte, men praktiske racerbiler. Den er rasende hurtig, men også tilsvarende dyr

Højere, hurtigere, længere.

Det lyder som noget fra de netop nu aktuelle olympiske lege, men kunne også være temaet for den nye VW Golf R. Mens bilkøerne vokser med alarmerende hast, ikke mindst i hjemlandet Tyskland, kappes bilproducenterne om at overgå hinanden i heste, fart og acceleration.

Klassiske discipliner, der stadig kan begejstre entusiasterne. Den nye über-GTi har nye og uhørt stærke kort på hånden, blandt andet disker den op med hestekræfter ad libitum og er endnu stærkere end den Golf R32, som den afløser og med firhjulstræk, så den sikkert også kunne begå sig i vinter OL. Men den er ikke så tosset på isglatte danske februarveje. Heldigvis var der i sidste uge, hvor jeg havde bæstet til test, indimellem sorte og tørre asfaltveje, så alle 270 hk fik lejlighed til at komme ud af stalden.

Kan man stave til d-y-r, kan man dog også regne ud, at R kun bliver for velbeslåede feinschmeckere. Den kedelige del af historien vender vil tilbage til, men Golfen koster altså hele 689.769 kroner med DSG-gear.

Uvirkeligt vejgreb

Men så er der et par diskrete beskeder til feinschmeckerne om, at denne Golf har ekstra slag i køllen: Foran avancerede drejelige xenonlygter, LED-lys, og agter finder vi dobbelt udstødning centreret med samme overlegne look som en tysk feltmarskal, der overskuer slagmarken gennem en kraftig kikkert. At der skues bagud, er ingen tilfældighed: R skal jo overhale konkurrenterne.

Hvilket den let gør. R er den grummeste Golf, verden har set. Et opvisningsnummer i teknik og alligevel en vellykket, helstøbt super-GTI, som man kun kan beundre.

De forskellige dele spiller nemlig harmonisk sammen. Firehjulstrækket og DSG-gearkassen tøjler de 270 heste så ubesværet, at man ønsker sig endnu flere kræfter. Klik på skiftepadlerne bag på rattet, tryk speederen ned og styr, og R adlyder din mindste kommando. På motorvejen er den klippestabil og overraskende komfortabel. I kurver urokkeligheden selv. Vejgrebet er nærmest uvirkeligt. Det samme er kræfterne.

Det er løgn, tænker man første gang, Golfen får lov at strække ud på motorvejen og blikket falder på speedometret. Efter skræmmende få sekunder står nålen ud for et tal, der vil udløse så mange klip, at kørekortet kommer til at ligne et gækkebrev. Med ægte underdrivelse leveres kræfterne i ét langt, turbineagtigt sug. Man får aldrig hammeren i nakken og hører ingen hvinen fra turboladerne, men skubbes magtfuldt fremad.

Golfen indgyder på en gang tillid og pumper adrenalin ud i kroppen. Bremserne bider som en sanktbernhard, der slæber en forfrossen skiløber ud af en lavine: Venligt, men bestemt.

Køreegenskaberne er tysk ingeniørkunst fra øverste skuffe, og vejgrebet virker uendeligt. Presses Golfens sænkede og opstrammede undervogn over evne, korrigerer antiskridsystemet esp myndigt, men diskret kursen.

Den gamle R32 havde dog et es i ærmet, nemlig dens udstødning fra den sekscylindrede maskine, der kunne lyde frækkere end gadedrenge i Københavns nordvestkvarter. Her skuffer R-modellen med en lidt steril fircylindret brummen, som til gengæld passer bedre til det, som superbilen også kan: Nemlig rumme familien, inklusive feriebagage. Golf-formatet er nærmest perfekt - mere bil har de færreste brug for. Indvendig antydes det også, at denne Golf æder BMW’er til morgenmad. Det tykke læderrat med flad bund som i en formelracer har man slet ikke lyst til at slippe igen. Ligesom man gerne bliver siddende i stolene i timevis. Sportssæderne griber om kroppen som gigantiske baseballhandsker.

Høj pris

Spørgsmålet er, om verden har brug for en Golf med så meget power? Er man til teknik og "legetøj" for fuld skrue, giver R valuta for alle næsten 700.000 kroner. Og vil du have gaderespekt, er modellen nærmest fundet til pengene. Flere gange om dagen rullede entusiaster op siden af Golfen for at tjekke den ud.

Ironisk nok er R-modellens største konkurrent snarere en anden Golf: Lillebror GTI uden tungt og kraftslugende firehjulstræk er stadig en ligeværdig legekammerat, selvfølgelig mere adstadig i sin spurt, men lige så skarp i reaktionerne. At man samtidig sparer 200.000 kroner, gør valget let for de fleste.

Men bortset fra, at speedometret går til 300 km/t, lover Golf R ikke noget, den ikke kan holde.

Hestekræfter ad libitum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce