Der er pokker til forskel på noget, man selv har lavet, og noget, man "bare" har købt
Hvordan laver man et rat af træ? Altså ikke sådan et gammeldags romantisk ét, som hænger til pynt på værtshuse - nej, lidt mere Ferrari, hvis du forstår ...

Vores gamle havsejler havde nemlig et kæmperat i aluminium. Når man som single-sejler springer rundt som en blæksprutte på speed for at nå det hele, lærer man hurtigt, at sådan et rat hverken er flot eller praktisk - men derimod et grimt, idiotisk, fransk møg-rat ...

Nå, men som beskrevet sidste lørdag havde jeg regnet ud, at det bare skulle skæres ned fra 100 til 70 cm i diameter - det skulle lamineres op i mahogni og med genbrug af det gamle nav - og så skulle der også lige laves et nyt bord - og Bjerne fra Thurøbund Yachtværft havde fortalt mig, hvordan man gør.

Man tager en 40 mm spån- eller finerplade og en håndfuld mahogni-finer i strimler - og så videre: Se på billederne, hvordan man gør.

Hvis du skulle få lyst til at lave noget lignende, vil jeg råde dig til at gå i gang lige efter jul. Nu har jeg ganske vist begået alle fejlene, så ingen behøver at gentage dem, men der er stadig tale om rigtig mange timers arbejde.

Men det er sjovt, og det er lærerigt - og for nogle af os er der pokker til forskel på at sidde ved et fint bord, man selv har lavet, frem for ét, man "bare" har købt for en masse penge. Og det gælder måske især, hvis man ikke HAR en masse penge.

Limning og lakering af træ er et kapitel for sig. Jeg har brugt West System og Epifanes - begge dele fra HF Marine i Svendborg - føres i alle bedre bådbutikker.

Epoxy-lim er så hamrende stærkt, at det er træet og opspændingen, som er det svage led. Limen fra amerikanske West System kommer i blik-containere forsynet med små pumper, som er så snedige, at ét pumpeslag lim (resin - harpiks) svarer til ét pumpeslag hærder - man skal altså hverken måle eller sjusse sig til den rette blanding.

Epoxy fås med forskellige hærdetider - du skal vælge en langsom udgave, så du har god tid til at stille det hele an og få sat pres på, før limen pludselig bliver sej og umulig at have med at gøre.

Mit rat består af 20 lag 1,5 mm finer - med fire lag for hver gang giver det fem limninger. Jeg vil ikke råde dig til at gabe over mere - hvis der går kuk i processen, er det jo mange timers arbejde, som risikerer at være ødelagt.

Lak er ikke bare lak - især ikke, når vi taler om udvortes brug på både - og så oven i købet på teaktræ! Her vælger jeg til hver en tid hollandske Epifanes - ikke fordi jeg vil påstå, at det er meget bedre end alt muligt andet, men fordi jeg én gang har oplevet, at Epifanes faktisk holdt på teaktræ.

Der er sikkert andre, som laver lige så god lak, men jeg tør simpelthen ikke eksperimentere, fordi det er så pokkers stort et arbejde, som er ødelagt, hvis det går galt. Opskriften er ellers simpel: Seks-otte lag fortyndet lak med mellemslibning - for hvert lag mindre terpentin i lakken. Nu skulle træets porer gerne være fyldt helt op og overfladen helt lukket og blank - men du fortsætter ufortrødent med mindst tre-fire lag ufortyndet lak. Det svære ligger i at lægge et lag, som er tykt nok til, at det flyder helt sammen, men ikke så tykt, at det danner gardiner. God fornøjelse!

For det er virkeligt en fornøjelse, når det lykkes, og lakken står så blank som glas.
  • Fyens Stiftstidende