”H” som i ”Hvorfor ikke?”

Hyundai Veloster er en sportscoupe, som især skal slå an i USA. Men den får også dansk premiere herhjemme til august.

”H” som i ”Hvorfor ikke?”

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hyundais ungdomsbil skal brede sig fra Californiens high school studerede til Europa. Den har design og køreegenskaber med sig, men en enkelt bagdør er kun til sjov og ballade

Hyundai har et problem. Deres Sonata har i årevis været en af de mest solgte personbiler i USA, så den er efterhånden et symbol på good, clean, topmavet forstadsborgerlighed. Af samme grund er ikke bare Sonata, men også selve Hyundai-mærket helt out blandt de unge amerikanere, der jo altid skal være på tværs.

At lære de unge at elske mærket, er en håbløs opgave, har Hyundai erkendt. Så nu prøver de på anden snedig vis at få snabelen i de unges baglommer: Koreanerne har simpelthen lavet en helt ny og anderledes vogn, der skal brede sig som radiobølger ud fra det trendy Hollywood og omegn. Af samme grund havde Veloster, som bilen hedder, verdenspremiere, ikke i Asien eller Europa, men i Detroit i januar, selv om den skam også kommer til Europa.

Vi har haft lejlighed til at køre et næsten færdigt eksemplar ved Hyundais europæiske hovedkvarter i tyske Frankfurt.

Man klør sig lidt i nakken, første gang man ser Veloster. Er den en fræk femdørs eller praktisk sportsvogn? Det afhænger nemlig ikke kun af øjnene, der kigger, men i særdeleshed af, hvilken vinkel man betragter bilen fra. Den har tre sidedøre. To døre foran og en bagdør i højre side, som gør den mere hverdagsduelig end en traditionel coupe som VW Scirocco, som passende kunne være en af konkurrenterne.
Bagenden er det mest specielle ved Hyundai Veloster. Set fra agter ligner den mest en mindre SUV-model, og se lige bagdørene, som der kun er to af i højre side.
Bagenden er det mest specielle ved Hyundai Veloster. Set fra agter ligner den mest en mindre SUV-model, og se lige bagdørene, som der kun er to af i højre side.

Frækt design

På billeder ser den måske gumpetung ud, men i virkeligheden er Veloster velskabt og helstøbt. Med lang motorhjelm og svulmende skærme oser den af racing. Designet er frækt og indvarsler ny Korea-stil. Læg især mærke til den lave, brede kølergrill samt de mere stirrende forlygter.

Men Veloster er ikke kun form, funktion er lige så vigtig. Langstrakt taglinje og stejl hæk giver dog ikke ligefrem plads til to voksne på bagsædet, men kan bruges til børn, og den ekstra bagdør er måske mest anvendelig til at læsse pikpak ind på bagsædet.

Foran sidder man fremragende, og der er masser af plads. Udsigten til instrumentpanelet fejler heller ikke noget. Designerne har tydeligvis gjort sig umage med at adskille Velosters cockpit fra de øvrige koreanere.

Anlægget har så mange muskler, der formentlig får rappen til at rappe, rocken til at rulle og technoen til at tordne, så man sjældent har hørt mage. Og forslår det ikke, kan apparatet udvides med en subwoofer - en dunderbashøjttaler.
Høj siderudeføring og lav siddeposition giver en cockpitagtig oplevelse bag rattet.
Høj siderudeføring og lav siddeposition giver en cockpitagtig oplevelse bag rattet.

Letkørt og præcis

Køre kan den minsandten også. Selv om den måske især er bygget til de lange amerikanske interstates, har europæiske ingeniører afstemt fjedre, styretøj og dæmpere, så Veloster i hvert fald ikke behøver at dukke nakken for konkurrenterne. Den er nemlig både letkørt og går frisk til den i skarpe kurver. Samtidig formår den at ramme det klassiske kompromis i affjedringen der gør, at den også er ganske komfortabel.

Motormæssigt er der indtil videre kun en 1,6 benziner med 140 hk, diesel duer fortsat ikke rigtigt i USA. Selv om det ikke lyder af meget, virker maskinen dog fuldt ud tilstrækkelig i den klejne coupe, som når 100 km/t på lige under 10 sekunder, men faktisk forekommer at være mere rask i hverdagskørsel. Heldigvis larmer den heller ikke alt for meget på motorvejen rundt om Tysklands finansby.

I første omgang må Veloster kun sælges i USA, men i løbet af august skal den også sætte sit spor i Europa og Danmark. Hvad den skal koste, er mere end usikkert, og importøren regner ikke med at have en pris klar før lanceringen.
Den store bagklap er konstrueret, så den åbner halvt ind i taget. Det betyder, at bagsædepassagernes hoveder nærmest er blotlagt, når klappen åbner op.
Den store bagklap er konstrueret, så den åbner halvt ind i taget. Det betyder, at bagsædepassagernes hoveder nærmest er blotlagt, når klappen åbner op.

Ukendt pris

Normalt er vi selv friske med et bud, men det er vanskeligt, da konkurrenterne er svære at få øje på. Scirocco er større og mere gennemført, men koster også 335.000 kroner. Renault Megane Coupe kunne også være en kombattant, og den fås fra 270.000 kroner. Vi formoder, at Veloster bliver prissat et sted midt mellem de to, altså i omegnen af 300.000 kroner.

Tilbage er spørgsmålet, om de unge kan leve med Hyundai-navnet, eller om man i virkeligheden skulle have lavet et helt nyt navn til de unge som Toyota gjorde det i USA for 10 år siden med det ungdommelige Scion-mærke. Det gik klokkerent ind hos de velbeslåede amerikanere, som ikke kunne drømme om at nedværdige sig til at køre Camry.

Vi gætter på, at Veloster nok skal slå an blandt de unge amerikanere, der kan købe bilen til 100.000 kroner, hvis de ikke får den af forældrene.
Den 1,6 liters benzinmotor er kvik nok, og den er matchet med en udmærket 6-trins gearkasse.
Den 1,6 liters benzinmotor er kvik nok, og den er matchet med en udmærket 6-trins gearkasse.

”H” som i ”Hvorfor ikke?”

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce