Golfen er blevet lidt finere

Stabil. Stik den nye VW Golf en motorvej, en snoet bivej eller en tur i byen, og den kvitterer med komfort og en udpræget grad af letkørthed.
Foto: Sara Palin

Golfen er blevet lidt finere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er ikke meget at udsætte på den nye VW Golf, som fører sig frem med overbevisende teknik, høj komfort og et lavt støjniveau som i en luksusbil.

De findes i de bedste familier. Onklen, der føler sig lidt højere på strå end de andre i familien, fordi han lige har fået et nyt, vellønnet job. Eller niecen, der har næsen i sky, når hun ankommer til familiefrokosten i en funklende ny pels. De er lidt finere end de andre familiemedlemmer.

Billedet kan overføres til bilbranchen, hvor VW Golf længe har været kendt for at føre sig lige så elegant frem på torvets toppede brosten, som på hoffets bonede gulve.

I forbindelse med den nye model, som vi tester her, tager VW da heller ingen chancer med designet. Bevares, bredere skuldre, skarpere kileform og et årvågent glimt i øjet får klassikeren til at se mere moderne ud - men man skal vist være en rigtig golfer for at se den store forskel.

Teknisk set er der en større overraskelse oppe under frakkeskøderne:

Her er nemlig ikke sket noget. Den nye model krydser forgængerens spor med uændret undervogn.

Aha-oplevelsen opstår først indendøre, hvor Golf sætter ny standard for kvalitetsfornemmelse. Her er vi i luksusland omgivet af dumpe dørsmæk, præcisions-instrumenter og plastic med satinbløde overflader. Forsæderne støtter alle de rigtige steder og forholdet mellem rat, pedaler og sæder stemmer perfekt. Det fås ikke bedre i en Audi.

Det bliver selvfølgelig ikke ringere af, at vi befinder os i topmodellen, 1,4 TSI Highline med 160 hestes benzinmotor. Prisen er 340.876 kroner inklusive DSG-automatgear.

Kan du undvære automatgearet, er der næsten 30.000 kroner at spare, og der er yderligere besparelser ved at vælge mellemudstyret, Comfortline, hvor du blandt andet må undvære indtræk af alcantara, alufælge og krompynt.
Bastant. Agterude er forandringen mærkbar med store lygter i firhjulstrækkerstil. Det er ikke elegant, men det understreger Golfens soliditet.
Bastant. Agterude er forandringen mærkbar med store lygter i firhjulstrækkerstil. Det er ikke elegant, men det understreger Golfens soliditet.
Foto: Sara Palin

Turbo og kompressor

Motoren er med både turbo og kompressor, og oplevelsen er, at den lille 1,4-motor virker smidig, overskudsagtig, helt uden turbotøven, og stadig meget omdrejningsvillig.

Det en fleksibel maskine, som tager ved selv fra lave omdrejninger - nærmest som en kraftig dieselmotor. Efter kort tid i selskab med den motor, ligger man næsten og venter på, om der ikke snart kommer en overhaling, så vi skal ud i endnu en lettere mavesugende mellemacceleration.

Ved lyskrydsene stikker den med en arrig snerren fra de fleste familiemodeller, og ude på den tyske Autobahn lader den sig ikke sådan blinke til side af de fortravlede BMW’er og Mercedes’er. Den løber let op over 200 km/t uden at sige alverden. Skulle en enkelt power-tysker se sit snit til at stikke omkring Golfen, tager den revanche, når rivalen skal ind for at tanke. Golfen kan nemlig køre langt på literen: Helt op mod 16,7 kilometer. Selvfølgelig ikke på motorvejen men ved pæn kørsel.

Det skyldes en blanding af den lille motorvolumen og så det fine DSG-gear - Direct Shift Gearbox - med to uafhængige koblinger. Fidusen ved det er, at når man for eksempel skifter op i fjerde gear, går tandhjulene til femte gear samtidig i hak. Så i samme splitsekund chaufføren eller automatikken kobler ud af fjerde, kobles femte gear ind på samme omdrejningstal. Den teknik giver uhørt hurtige gearskift.
Lækkert. Interiøret er en af chokoladesiderne ved VW Golf. I den nyeste model er det mærkbart mere gedigent end i forgængeren.
Lækkert. Interiøret er en af chokoladesiderne ved VW Golf. I den nyeste model er det mærkbart mere gedigent end i forgængeren.
Foto: Sara Palin

Familievenlig

Men bare rolig. Den kan også køres familievenligt. Ved 100 km/t snurrer motoren ved lave omdrejninger i syvende gear, så de ombordværende kan tale sammen uden at hæve stemmerne.

Et oplagt samtaleemne er den komfortable affjedring, som skiftende forsædepassagerer i testbilen glædede sig over. Det gjorde de også over DK-pakken, der inkluderer klimaanlæg og vinterpakken med varme i sæderne mm. Den koster 10.000 kroner.

Og så er der en knirkefri komfort på motorvejen, men samtidig skærpet appetit på snoede sogneveje, hvor den wklistrer sig til kurverne.

Man kan dog spørge sig selv, om man egentlig ikke kan nøjes med den 122 hestes 1,4 TSI, der i princippet er identisk med vores testbils maskineri, men uden kompressor. Vi har prøvet den, og den fungerer fremragende. Et andet valg kunne være de nye, tyste dieselmaskiner på 2,0 liter og hhv. 110 og 140 heste.
Standard. Her i Highline-versionen er der blandt andet læderrat med integreret betjening af radio.
Standard. Her i Highline-versionen er der blandt andet læderrat med integreret betjening af radio.
Foto: Sara Palin

Golfen er blevet lidt finere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce