Golfbanens lynhurtige gentleman

Markant. Det er sjette generation VW Golf GTI, som vi behandler her. En suverænt adræt og alligevel praktisk familiebil.

Golfbanens lynhurtige gentleman

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Første danske test af den nye Golf GTI, der svinger køllen kraftigere end nogensinde uden at miste de praktiske evner.

Den er så sjov og afstressende, at den kan lokke enhver væk fra skrivebordet og ud i det fri. Og har du først kørt en runde, kan du blive helt afhængig.

Det er den nye VW Golf GTI, vi taler om. Selv om prisen kan synes både usportslig og ufolkelig, er 457.800 kroner for den billigste model med fem døre på mange måder en helt rimelig afregning for en så vellykket tur på golfbanen.

Seneste generation kan både agere praktisk gris i det daglige og jagte ideallinjer en søndag formiddag. Nærmest en slags golfbanernes gentleman.

Lakken skinner som en nyvasket, hvid træningsdragt og 17-tommer-alufælgene med et kig ind til de røde bremsekalibre ligner et par trendy sportssko, mens spoileren agterude er det frække indslag - nærmest som en kasket slynget om i nakken. Det ændrer dog ikke ved, at den er direkte kedelig bagfra, hvor den næsten ligner en ordinær familie-Golf.

Under karrosseriet gemmer der sig til gengæld et stykke stof, som er i direkte arvelinje med første generation GTI anno 1976: Et ternet sædebetræk. Så stilen er i orden, og gamle GTI-ejere vil med det samme føle sig hjemme.
Diskret. Agterude er det kun to afgangsrør og en spoiler, der afslører GTI’en.
Diskret. Agterude er det kun to afgangsrør og en spoiler, der afslører GTI’en.

Også praktisk

Lyder det alligevel som om konen ville sige nej-nej, bare ved tanken om at få sådan et uhyre stående i garagen?

Så kommer her en række argumenter som er gode at have, hvis diskussionen for og imod en ny Golf GTI skulle dukke op, mens du står bøjet over webergrillen.

Som en helt almindelig Golf er GTI-modellen rummelig. Den har masser af plads til fire personer og deres bagage. Den fås med fem døre, så alle kan komme ind og ud uden problemer, og selv om den har en stærk overarm, kan den køres næsten så civiliseret som enhver anden standard-Golf. At den så ser hamrende fræk ud er vel bare et plus.

Selv på tankstationen er der ingen grund til at få sved på overlæben. Brændstoføkonomien siger pæne 13,3 km/l ved blandet kørsel, selv om du nok snarere skal regne med 10-11 km/l, hvis har lidt benzin i blodet.

På et par punkter har Golfen endog dæmpet sig i forhold til forgængeren. Den nye generation GTI har gennemgået samme vellykkede kur, som de mere almindelige Golf 6 har, det vil sige en grundig støjdæmpning, en diskret evolution af det vellykkede design og ikke mindst et gevaldigt løft i kvaliteten, der ikke fås bedre i en Audi.
Delikat. Røde syninger omkring håndbremsegreb og rat ser godt ud og understreger de sportslige ambitioner.
Delikat. Røde syninger omkring håndbremsegreb og rat ser godt ud og understreger de sportslige ambitioner.

Imponerende teknik

Og så er der i øvrigt lige teknikken, der garanteret vil imponere de mest garvede golfere. Med sine 210 turboheste flyver GTI’en målbevidst af sted - som hamret ud med klubbens mest slagfærdige driver, selv om præstationerne ikke ligefrem trækker de ternede Golf-bukser af chaufføren.

Motorlyden er omgængelig. Stilfærdig, når Golfen cruiser gennem byen, men fræk og inciterende, når du masserer højre pedal og lader DSG-automatgearet, der koster 30.000 kroner ekstra, klare gearskift. Så kommer accelerationen i ét langt brøl, og med en lille prut for hvert umærkeligt skifte.

På motorvejen skal du dog trods alt ikke regne med samme ultralave støjniveau, som i de mere familiære Golfer, da motoren brummer diskret, omend insisterende på motorvejen.

Men ind på de små veje igen, hvor små håndledsbevægelser på rattet får GTI ’en til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne. Et smart system holder den på kursen i selv de skarpeste sving.

Det er et elektronisk spærredifferentiale (XDS), som minimerer understyring, hvor vognen skrider mindst muligt over forhjulene ved skrap kurvekørsel.
Topmål: Den nye Golf GTI er især markant forfra, takket være de røde striber, der giver kontrast.
Topmål: Den nye Golf GTI er især markant forfra, takket være de røde striber, der giver kontrast.

Kostbart ekstraudstyr

Testbilen er i øvrigt udstyret med indstillelig undervogn, hvor du selv vælger, hvor kompromisløs opsætningen skal være. Men det er kostbart ekstraudstyr til 18.390 kroner, omend hver en krone værd.

Jo, som golfer lærer man at indrette sig. Også på prisen. Skal den også have DSG-gear og justerbar undervogn, sniger regningen sig lige over en halv million.
Gedigent. Bag rattet er der GTI-stemning takket være det lækre sportsrat og det klassiske golf-ternede indtræk.
Gedigent. Bag rattet er der GTI-stemning takket være det lækre sportsrat og det klassiske golf-ternede indtræk.
Familieduelig. Bagagerummet er, som i enhver anden Golf, rummeligt, og en velvoksen klapvogn stryger ind, uden at du behøver tage hjulene af først.
Familieduelig. Bagagerummet er, som i enhver anden Golf, rummeligt, og en velvoksen klapvogn stryger ind, uden at du behøver tage hjulene af først.

Golfbanens lynhurtige gentleman

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce