Gode tilbud til cabriolister

Under 100.000 kroner Mazda MX-5 er efterhånden en klassiker trods sine kun knap 20 år på vejene. Den er bygget i tre generationer: 1989-1998 (den med klaplygterne), 1998-2005 (den uden klaplygter) og den nuværende fra 2005 og frem. Den er bygget efter engelsk forbillede og er faktisk lige så nem at holde som en MG-B (Læs herom side 6). Teknisk er den skruet godt sammen, men første generation skal tjekkes grundigt for rust inden et køb. Det kan ikke understreges nok. Omvendt er generation ét både billig i indkøb, den giver stor underholdningsværdi for pengene, og så holder den prisen godt. I forhold til konkurrenterne er den billig at holde kørende. Første generation er helt klart den MX-5, hvor der er mest bil for pengene. Anden generation er noget dyrere og det samme gør sig gældende med den nyeste version.

Gode tilbud til cabriolister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Markedet bugner af gode tilbud på brugte cabrioleter. Vi har sammen med Bilbasen håndplukket seks eksempler fra 100.000-500.000 kroner

Vinteren var lang, men april har været dejlig varm, og gader og stræder fyldes atter af åbne biler. De økonomisk bevidste kører gamle åbne Golfer eller ældre Mazda MX5. Og de moderne kører Peugeot med stålskydetag.

De mere mærkefikserede sidder bag rattet af en læk-
ker Audi A4 med elektrisk kaleche eller måske en
BMW.

Har du også lyst til at køre sommeren i møde med åben kaleche? Vi har bedt bileksperten Kenneth Andersen der er direktør for Bilbasen, om at komme med seks bud på åbne, brugte glæder.

Blandt de 2200 åbne modeller, som for tiden er til salg på bilbasen, starter priserne ved 30.000 kroner for en Peugeot 205 Cabriolet fra 1991 og slutter ved 2,3 millioner kroner for en næsten ny Mercedes SL500.
Renault Mégane II 1,6 CC 2d lever generelt i skyggen af Peugeot på det danske marked, og CC-udgaven af Mégane er ingen undtagelse. Ikke desto mindre er det en spændende bil, der er et rigtig godt bud på en brugtbil, hvor man både får en helårsbil og en cabriolet. Vi har fundet en 2005-model til 179.900 kroner. Det er halvdelen af nyprisen, og en afskrivning på så kort tid ses normalt ikke på åbne biler. For pengene får du en helårsbil med fire mm glastag. Når det er oppe, er kabinen lys og bagagerumskapaciteten imponerende 490 liter. Når det er nede, så er der kun 190 liter i bagagerumskapacitet. Til gengæld er der fin plads til fire voksne under den åbne himmel. I forhold til daglig vedligeholdelse er reservedelsprisindekset nede i 112, og bilen er lige så billig at køre til service.Megane - billig at køre til service
Renault Mégane II 1,6 CC 2d lever generelt i skyggen af Peugeot på det danske marked, og CC-udgaven af Mégane er ingen undtagelse. Ikke desto mindre er det en spændende bil, der er et rigtig godt bud på en brugtbil, hvor man både får en helårsbil og en cabriolet. Vi har fundet en 2005-model til 179.900 kroner. Det er halvdelen af nyprisen, og en afskrivning på så kort tid ses normalt ikke på åbne biler. For pengene får du en helårsbil med fire mm glastag. Når det er oppe, er kabinen lys og bagagerumskapaciteten imponerende 490 liter. Når det er nede, så er der kun 190 liter i bagagerumskapacitet. Til gengæld er der fin plads til fire voksne under den åbne himmel. I forhold til daglig vedligeholdelse er reservedelsprisindekset nede i 112, og bilen er lige så billig at køre til service.Megane - billig at køre til service

Tjek kalechen

Generelt skal man være opmærksom på de samme ting ved en brugt cabriolet som ved enhver anden brugt bil, siger Kenneth Andersen.

- Biler med stofkaleche skal tjekkes for mug og råd, ligesom selve åbne-/lukkemekanismen skal undersøges. Man skal også være opmærksom på, at nogle modeller har plastic-bagrude som bliver ridset og falmer med tiden, så de ikke kan klare et syn, og her kan det være dyrt at udskifte ruden, så husk den på tjeklisten, siger Kenneth Andersen, der også anfører, at de åbne biler generelt er holdt fint med større passion end dagligdagsbilen, ligesom flere af dem kun har kørt i godt vejr.
Audi A4 2,4 V6 Cabriolet har en prestigeværdi, der ikke er til at tage fejl af. Den lugter langt væk af klasse og er særdeles eftertragtet på brugtbilmarkedet. Men ligesom andre eksklusive biler har det været en vanskelig omsættelig vare i vinteren 2008/2009, og priserne er faldet markant, så du nu kan finde en 2002-model til under 300.000 kroner. Faktisk var 2002-modellen en stor succes med et salg på over 250 eksemplarer i det første år på det danske marked, og en del af dem er nu på brugtbilsmarkedet. Det er rigeligt at nøjes med den mindste 2,4 liters V6-motor. Den er som resten af bilen skruet rigtig godt sammen. Der er ikke rapporteret om børnesygdomme eller typefejl. Du skal dog være opmærksom på, at det koster at køre åben Audi. Reservedelsprisindekset er oppe i 252, og servicepriserne er lige så eksklusive som prestigeværdien.
Audi A4 2,4 V6 Cabriolet har en prestigeværdi, der ikke er til at tage fejl af. Den lugter langt væk af klasse og er særdeles eftertragtet på brugtbilmarkedet. Men ligesom andre eksklusive biler har det været en vanskelig omsættelig vare i vinteren 2008/2009, og priserne er faldet markant, så du nu kan finde en 2002-model til under 300.000 kroner. Faktisk var 2002-modellen en stor succes med et salg på over 250 eksemplarer i det første år på det danske marked, og en del af dem er nu på brugtbilsmarkedet. Det er rigeligt at nøjes med den mindste 2,4 liters V6-motor. Den er som resten af bilen skruet rigtig godt sammen. Der er ikke rapporteret om børnesygdomme eller typefejl. Du skal dog være opmærksom på, at det koster at køre åben Audi. Reservedelsprisindekset er oppe i 252, og servicepriserne er lige så eksklusive som prestigeværdien.
Porsche Boxster 2,5 Tiptronic er fuldblod til fornuftig pris. Vi har valgt en 1997-model til 339.900 kroner, fordi den har et fornuftigt kilometertal (73.000), hardtop og tiptronic-gearkasse. Bilen kostede 950.000 kroner fra ny. Det er rendyrket køreglæde med vandkølet, centerplaceret boxermotor. Du kan rigeligt nøjes med den mindste motor, der har 204 hk, men skal være opmærksom på, at vi er oppe i sportsvognsklassen, hvor biler kan være hårdt kørt. En Boxster kan dog holde til at blive brugt. Den er gang på gang blevet placeret i toppen på tyske kvalitetsstatistikker, og faktisk er den ikke så dyr at holde kørende, som man skulle tro. Den skal helst være serviceret på et autoriseret værksted for hver 20.000 kilometer. Det koster omkring 5500 kroner, og bemærk, at reservedelsindekset er 204, og dermed er Boxster-stumper billigere end eksempelvis Audi A4 Cabriolet, Volvo C70 og Saab 9-3 Cabriolet. Det koster omkring 60.000 kroner at gå op i en S-model med 252 hk. Priserne er generelt faldet med omkring 50.000 kroner det seneste år, og det har igen gjort Boxster attraktiv.Læs videre side 6
Porsche Boxster 2,5 Tiptronic er fuldblod til fornuftig pris. Vi har valgt en 1997-model til 339.900 kroner, fordi den har et fornuftigt kilometertal (73.000), hardtop og tiptronic-gearkasse. Bilen kostede 950.000 kroner fra ny. Det er rendyrket køreglæde med vandkølet, centerplaceret boxermotor. Du kan rigeligt nøjes med den mindste motor, der har 204 hk, men skal være opmærksom på, at vi er oppe i sportsvognsklassen, hvor biler kan være hårdt kørt. En Boxster kan dog holde til at blive brugt. Den er gang på gang blevet placeret i toppen på tyske kvalitetsstatistikker, og faktisk er den ikke så dyr at holde kørende, som man skulle tro. Den skal helst være serviceret på et autoriseret værksted for hver 20.000 kilometer. Det koster omkring 5500 kroner, og bemærk, at reservedelsindekset er 204, og dermed er Boxster-stumper billigere end eksempelvis Audi A4 Cabriolet, Volvo C70 og Saab 9-3 Cabriolet. Det koster omkring 60.000 kroner at gå op i en S-model med 252 hk. Priserne er generelt faldet med omkring 50.000 kroner det seneste år, og det har igen gjort Boxster attraktiv.Læs videre side 6
Åbne biler holder prisen bedre end almindelige personbiler. Alligevel er det overraskende, hvor meget åben brugt cabriolet man får for 400.000-500.000 kroner. Der er godt 180 åbne tilbud i den klasse. Det bliver i høj grad et spørgsmål om, hvorvidt man går efter komfort eller sport. Jeg har dog valgt en virkelig prestigebil, der samtidig er sjælden på det danske marked. Det er CLK 430 fra 2000 med 51.000 kilometer på tælleren. Der er en stor V8-motor, plads til fire personer og stjerneprestige. For slet ikke at tale om afskrivningen, der også er i topklasse. Bilen kostede 1,3 million kroner fra ny. Nu koster den 459.900 kroner. Der er ikke noget at udsætte på mekanikken, men du skal altid tjekke for rust på en syv-otte år gammel Mercedes. Så er der service, som igen overrasker positivt med 176 i reservedelsprisindeks og 170 i serviceprisindeks.
Åbne biler holder prisen bedre end almindelige personbiler. Alligevel er det overraskende, hvor meget åben brugt cabriolet man får for 400.000-500.000 kroner. Der er godt 180 åbne tilbud i den klasse. Det bliver i høj grad et spørgsmål om, hvorvidt man går efter komfort eller sport. Jeg har dog valgt en virkelig prestigebil, der samtidig er sjælden på det danske marked. Det er CLK 430 fra 2000 med 51.000 kilometer på tælleren. Der er en stor V8-motor, plads til fire personer og stjerneprestige. For slet ikke at tale om afskrivningen, der også er i topklasse. Bilen kostede 1,3 million kroner fra ny. Nu koster den 459.900 kroner. Der er ikke noget at udsætte på mekanikken, men du skal altid tjekke for rust på en syv-otte år gammel Mercedes. Så er der service, som igen overrasker positivt med 176 i reservedelsprisindeks og 170 i serviceprisindeks.
MG-B 1,8 roadster. Her er vi ude i noget for ægte feinschmeckere. MG’s lille roadster er for britisk bilhistorie, hvad MX-5 er det for japansk. Den blev produceret fra 1962 til 1980 i næsten 400.000 eksemplarer. Er du på udkig efter en MG-B, så er det en god idé at starte med at melde dig ind i en af de mange MG-klubber, eksempelvis http://www.mgklub.dk/. Her kan de hjælpe dig med gode tip om forsikring, og hvad det koster at holde bilen kørende. Har du brug for reservedele og gode råd om reparationer, så er klubben også stedet. Du kan måske ligefrem få en anbefaling om et godt køb. Vi har fundet en MG-B fra 1971 til 99.900 kroner. Bilen fremstår i flot stand. Du skal altid gennemgå en veteranbil med omhu. Få gerne hjælp af en kender/ekspert. Omvendt er MG-teknikken billig, og bilen er så simpel, at du med lidt snilde selv kan reparere den. Udvalget på Bilbasen er stort og varieret, så der er biler fra 60.000 kroner og opefter.
MG-B 1,8 roadster. Her er vi ude i noget for ægte feinschmeckere. MG’s lille roadster er for britisk bilhistorie, hvad MX-5 er det for japansk. Den blev produceret fra 1962 til 1980 i næsten 400.000 eksemplarer. Er du på udkig efter en MG-B, så er det en god idé at starte med at melde dig ind i en af de mange MG-klubber, eksempelvis http://www.mgklub.dk/. Her kan de hjælpe dig med gode tip om forsikring, og hvad det koster at holde bilen kørende. Har du brug for reservedele og gode råd om reparationer, så er klubben også stedet. Du kan måske ligefrem få en anbefaling om et godt køb. Vi har fundet en MG-B fra 1971 til 99.900 kroner. Bilen fremstår i flot stand. Du skal altid gennemgå en veteranbil med omhu. Få gerne hjælp af en kender/ekspert. Omvendt er MG-teknikken billig, og bilen er så simpel, at du med lidt snilde selv kan reparere den. Udvalget på Bilbasen er stort og varieret, så der er biler fra 60.000 kroner og opefter.

Gode tilbud til cabriolister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce