Den første generation blev kaldt verdens grimmeste bil. Nu prøver Ssangyong igen med en ny udgave af Rodius

Bildesign kan skabe debat i samme højder som vurderingen af en dansk fodboldlandstræner.

Alligevel er der ingen tvivl om, at den første generation af den koreanske Ssangyong Rodius i flere omgange har været med i opløbsfeltet, når diverse medier skulle kåre verdens grimmeste biler.

Karrosseriet med et kantet drivhusagtigt glasudhæng agter gav nemlig flere indre billeder af den pukkelryggede klokker fra Notre Dame end selv forfatteren Victor Hugo selv formåede.

Nu er det koreanske mærke så klar med anden generation af den syv-personers bil, som lanceres på det store tyske marked til en pris af godt 22.000 euro - langt under en tilsvarende Ford S-Max.

Har de så lært lektien, designerne hos Ssangyong, hvis navn er næsten lige så halsbrækkende at udtale som designet? Døm selv.

Ssangyong var i nogle år på det danske marked, hvor både Rodius og Rexton blev solgt i en del eksemplarer, såvel som campere som på gule plader, men Ssangyong importeres ikke længere officielt. Den baghjulstrukne model leveres med en to-liters diesel på 155 hk.

En bil, der også i sin tid delte vandene, var den første Fiat Multipla, som til gengæld var lige så praktisk inde fra og set bag rattet, som den var speciel betragtet fra det ydre.

  • Af: