Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fynbo er bilistenes vagthund

De nyeste rapporter over sikkerhedstest af biler fra Euro NCAP studeres grundigt af Leif Nielsen, som straks følger op, hvis der er noget, som ikke ser rigtigt ud.

Fynbo er bilistenes vagthund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I en menneskealder har Leif Nielsen holdt bilfabrikker, importører og myndigheder i ørerne for at vores biler bliver mere sikre

Bilers sikkerhed handler ikke kun om udstyr som airbag, selestrammere eller gode bremser. Listen burde også omfatte navnet på en dansk motorjournalist, som med årerne nærmest er blevet en institution herhjemme.

Mange i branchen - og i offentligheden - kender nemlig FDM's sikkerhedsekspert Leif Nielsen, som manden, der siger tingene lige ud over for bilfabrikker, importører og myndigheder, hvis der er mangler i sikkerheden eller noget, som kan gøres bedre.

Derfor ved bilimportørerne også, at der kan risikere at falde brænde ned, hvis telefonen ringer, og det er Leif Nielsen i den anden ende af røret - til glæde for bilisterne. Senest var det Ford, som fik en melding, fordi importøren var lidt for rosenrød i sin beskrivelse af sikkerheden i den nye Ford Kuga.

En tur over Egeskov

Men 68-årige Leif Nielsen ved også, hvad han taler om. Han har nemlig fulgt udviklingen tæt siden han i starten af 1960'erne blev tilknyttet FDM som fotograf af især biler. En passion for de firehjulede, som siden bragte ham over i den skrevne del af journalistikken efter en tjans som informationschef på Egeskov Slot. Han har den seneste snes år været motor- og trafikredaktør på FDM's blad Motor og sidder i dag som bilistorganisationens danske repræsentant i Euro NCAP, der sikkerhedstester biler.

Det er rampen, når han affyrer sine præcise verbale missiler. For tag ikke fejl. Selv om eksperten med det velplejede grå overskæg på afstand ligner en blanding af en pensioneret engelsk officer og en skikkelig bedstefar, kan han være skarp som et barberblad, når budskaberne skal ud.

- Teknik har altid interesseret mig meget. Jeg er god til at finde hullerne. Og jeg kan godt lide at fange bilfabrikkerne eller importørerne, når de lyver, og det sker af og til, siger Leif Nielsen, som vi møder i den fynske idyl med galende hane, andedam og velplejet græs så langt øjet rækker hjemme på ejendommen Kohavegaard nær Svendborg.

Kamp mod kængurugitre

For eksempel havde en Toyota RAV4 for et par år siden en dårlig Euro NCAP-test. Men fabrikken ville ikke fortælle om den, før der kom et pres. Og her spiller flere ting ind.

- Bladet Motor har i sig selv ikke den store gennemslagskraft. Men når dagspressen begynder at tage Motors sager, så kan de flytte noget, siger han.

Det skete blandt andet, da Leif Nielsen i sin tid var med til at få forbudt de farlige kængurugitre, som gjorde ekstra meget skade, og var livsfarlige, hvis folk blev kørt ned.

Et netværk hos embedsmændene i Færdselsstyrelsen gør også, at han og kollegerne hos FDM har gjort forarbejdet for at få afgifterne ned på banebrydende sikkerhedsudstyr som ABS-bremser, airbags og senest ESC antiskrid. Og det kræver nogle gange kamp at få overbevist myndigheder og politikere.

Der er ingen tvivl om, at indsatsen for åbenhed har sin berettigelse. Det viste sig for eksempel, da der var problemer med forsinket affyring af airbags i den nye Skoda Roomster, som blev rettet efter en omtest hos Euro NCAP, eller da Peugeots airbag i 206-modellen viste sig at gå af ved en fejl.

Det gav også genlyd, da det for nogle år kom frem, at bilister slet ikke koblede passager-airbaggen fra, når de drejede kontakten på deres Toyota Corolla. Ledningerne var nemlig forbundet forkert, så det var selestrammeren, man slog fra.

Sikre skandinaver

Det er dog heller ingen tilfældighed, at mange mærkers modeller har mere sikkerhedsudstyr i Skandinavien. Kravene er simpelthen større. For eksempel er det mange steder i Sydeuropa et særsyn med flere end et par airbags, mens ESC slet ikke er på tale. Hvor sidstnævnte, som er det største fremskridt siden sikkerhedsselen, stort set er blevet standard herhjemme. Og det skyldes folk som Leif Nielsen, der er med til at holde branchen til ilden i stort og småt.

Helt nede på jorden glemmer bilimportørerne ofte at fortælle hele sandheden i deres annoncer. Hvis en hatchback for eksempel har fået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP's sikkerhedstest, betyder det ikke, at stationcar-udgaven har samme sikkerhed. Men det er oftest kun en enkelt model, som har gennemgået den hundedyre test. Og så må man ikke reklamere med fem stjerner for begge modeller - for ingen ved, om en let ændret konstruktion er lige så sikker.

Teknikken tæller

Leif Nielsen er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved bilerne.

- Jeg har altid haft foragt for sådan noget som flotte fælge, eller motorjournalister, der nærmest personificerer biler.

- Det er teknik. Og sikkerheden er vigtigt. Det er så lidt, der skal til, og man ved jo aldrig, hvornår der sker noget, siger Leif Nielsen, som konstaterer, at alt selvfølgelig skal være med måde.

- Man kan jo heller ikke forlange, at folk køber en ny bil hvert andet år, siger Leif Nielsen, som selv i husstanden har to Citroën med et par år på bagen, en Picasso og en Berlingo.

Tilbage i 1960'erne var han ironisk nok selv ejer af en Chevrolet Corvair Monza cabriolet af den slags, som den amerikanske advokat Ralph Nader nærmest udråbte til selvmorderisk i bilsikkerheds-bogen "Unsafe at any speed" - "Usikker ved enhver hastighed", der rystede den amerikanske bilindustri.

- Det var noget livsfarligt lort at køre i, men den var flot, gnækker Leif Nielsen.

Med masser af faglige rejser året rundt og en fast aftale med FDM, har bilbranchens sikkerhedsnestor umiddelbart ingen planer om at drosle ned. Men den dag det sker, ligger der masser af andre projekter klar i skuffen - blandt andet nye hjemmesider - for ildsjælen, der trods sit snart 30 år gamle fynske statsborgerskab ikke har glemt sin opvækst i fabrikanthjemmet i Hvidovre, hvor han pr. bus og sporvogn fik teenageårene rundet af på Statsgymnasiet Schneekloths Skole.

- Det var her, jeg lærte at være kontrær, lyder det med et rævesmil under overskægget fra manden, som frem over også vil være at finde blandt det obligatoriske sikkerhedsudstyr i bilernes verden.

Fynbo er bilistenes vagthund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.