Teknologi: Ny teknik skal give færre ulykker med lastbiler
Alverdens ingeniører arbejder for tiden på, at udvikle elektroniske systemer til at reducere antallet af ulykker med lastbiler. Nogle af opfindelserne blev forleden præ-senteret på et Volvo-seminar i Göteborg. Og det står klart, at fremtidens lastbilchauffører vil blive bistået af elektronik i langt højere grad.

Fremtidens Volvo lastvogn vil selv kunne bremse og advare chaufføren, når han bliver træt eller uopmærksom. Teknologien eksisterer allerede, og Volvo Lastvogne regner med, at tekniske hjælpemidler af denne slags vil føre til en klar reduktion i antallet af ulykker, hvor lastvogne er involveret.

Hos Volvo Lastvogne er et intensivt udviklingsprojekt på vej, som skal identificere tekniske løsninger inden for forskellige sikkerhedsområder associeret til ulykker, hvor lastvogne er involveret.

Disse løsninger inkluderer systemer, som kan beregne chaufførens årvågenhed,og systemer, som automatisk bremser lastvognen, hvis der er en forhindring på vejen, eller som advarer chaufføren, når køretøjer eller personer befinder sigi lastvognens blinde vinkler.Et af disse systemerer "Drowsy Driver Alert" (DDA) - en alarm, som benytter kameraer vendt mod chaufførensøjnefor konstant at måle hans niveau af årvågenhed.

- En træt chauffør blinker langsommere og lukker øjnene mere end en årvågen ogudhvilet chauffør. Kameraetregistrerer dette, og systemet advarer chaufføren og opfordrer ham til at tage en pause, hvis han bliver for træt, siger Petter Larsson fra Volvo Technology, en af udviklingsafdelingerne bag DDA systemet.

DDA kan kombineres med det eksisterende system "Adaptive Cruise Control" (ACC). ACC benytter en radar til at måle afstanden til køretøjet foran og aktiverer lastvognens bremser, hvis denkommer for tæt på. Næste generation af ACC er et nødbremsesystem, som assisterer chaufføren med at bremse på den kortest mulige længde i tilfælde af, at der pludselig eren forhindring foran lastvognen.

Hvert år sker der ulykker, hvor lastvogne er involveret som følge af, at chaufføren ikke ser køretøjer eller personer i de blinde vinkleri bakspejlene. Dårligt beskyttede trafikanter såsom fodgængere, cyklister og motorcyklister er specielt udsatte.Som konsekvens af detteudvikler Volvo nu to forskellige systemer, som forbedrer chaufførens udsyn fra lastvognen. "Blind Spot Support" benytter kameraer, somoptager billeder fradeblinde vinkler rundt om lastvognen og viser dem på et display i førerhuset. Den anden funktion "Lane Change Support" benytter radarsensorer til at advare chaufføren om et andet køretøj i de blinde vinkler f.eks. ved baneskift.

Behovet understreges af, at der alene i Europa hvert år dræbes ca. 10.000 personer, og yderligere 65.000personer kommer til skade i ulykker, hvor lastvogne er involveret.
  • fyens.dk