Citroën og Peugeot er ved at løbe tør for penge. Men Peugeot 308 giver håb for fremtiden. Det er nemlig en frem-ragende bil.

PSA-koncernen, som bygger Citroën og Peugeot, er ved at løbe tør for penge. Det går nemlig rigtig skidt for den franske bilvirksomhed.

Især de sydeuropæiske kunder svigter, og i første halvdel af 2013 fik koncernen et underskud på over tre milliarder kroner og fyrede 10.000 medarbejdere.

Men franskmændene har en plan: Man vil gøre bilerne bedre og tjene flere penge pr. bil. Øh, hvad? Det lyder jo umiddelbart som en recept, der passer bedre ind i et eventyr end et kriseramt europæisk marked.

Ikke desto mindre kan et grundigt kig på de seneste biler afsløre, at Peugeot nu har fået parkeret middelmådigheden og suser af sted i biler, som holder, hvad de lover: Peugeot og Citroën har - i hvert fald ved første øjekast - fået styr på det med bilerne. Især familiebilen Citroën C4 Picasso er en fremragende bil - ikke bare i Frankrig, men også hvis du medregner de bedste tyske, koreanske og japanske biler. Og med Peugeot 308 gentager den historie sig.

Jeg har aldrig oplevet så stor en forbedring fra en Peugeot-model til næste generation, og 308 er - med nogle få skønhedsfejl - en bil, som vurderet på 300 kilometers kørsel matcher VW Golf. Dansk premiere til november.

Vægttab

De tørre fakta fortæller, at bilen er 23 mm kortere end forgængeren. De opstrammede linjer indpakker en bil, der med blot 4,25 meters længde byder på hele 90 liter mere plads i bagagerummet end VW Golf.

308'eren har i tidens ånd slanket sig og tabt op til 140 kg. Den vil også kunne fås i en variant, der udleder så lidt som 85 gram CO2 pr. km og dermed lander et lille stykke over 30 km/l. Motorerne kender vi - og der er nye på vej.

Her i Alsace har vi kørt en 115 hestes 1,6 diesel, benzineren med 155 hk og den lille diesel med 92 hk - og især den sidste imponerer - hvilket er en fuldstændig overraskelse: Vi har nemlig kørt netop denne motor i andre biler, og er blevet skuffet hver gang.

Men på en eller anden måde er det lykkedes Peugeot at sparke liv i både motoren og den femtrins gearkasse, som, ellers plejer at være ringe. Billigste udgave af Peugeot 308 får den lille trecylindrede 1,2-liters motor, som kendes fra Peugeot 208.

308 har en lang række nye teknologier som fartpilot med radar, antikollisionssystemer, nøgleløs betjening og elektrisk p-bremse i de dyrere modeller. Især radar-fartpiloten er godt nyt for folk, som pendler langt hver dag. Har du tålmodighed til at ligge i indebanen med fartpiloten låst, kan du komme frem helt uden at røre speeder og bremse.

Indendørs har franskmændene videreført det nye instrumentlayout fra 208'erne, hvor instrumentbordet er rykket op over rattet, så alle informationer kan læses uden at tage øjnene fra vejen, mens vi også noterer en høj midterkonsol med en 9,7 tommer touchscreeen og et instrumentbord helt uden knapper.

Vi talte os frem til fem af slagsen, blandt andet startknappen mellem sæderne, ESC-knappen og et par knapper til ventilationsanlægget, men hovedparten af funktionerne betjenes via en central skærm - ideen er ført helt ud - og man må give Peugeot, at det giver en flot og overskuelig kabine.

Det har dog også nogle bagsider: Det tager længere tid at nå de helt basale funktioner som for eksempel at skrue op for varmen i kabinen. Desuden reagerer touchskærmen for langsomt. Dét skal Peugeot få styr på. Men ellers er kabinen imponerende flot bygget i lækre materialer - og netop den del bliver understøttet af et imponerende lavt støjniveau.

Samtidig kører den komfortabelt og sportsligt på samme tid - og det er netop her, 308 adskiller fra den mere sterile måde, som for eksempel en Golf kører på. Affjedringen suger vejens små og store ujævnheder op på effektiv, fransk facon, men samtidig sørger den ret simple, men velkomponerede undervogn for, at du kan have det lidt sjovt på de små veje.

Priserne? Mellem Ford Focus og Golf, siger Peugeot og det betyder en startpris på 200.000 kroner i Danmark. Det slags priser er helt sikkert ikke et problem i resten af Europa, men Peugeot risikerer, at tilbudsjagtende danskere finder andre biler, inden de når Peugeot-forretningen.

Opgaven bliver at få køberne ind bag rattet - hvis det lykkes, er bilen solgt.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Fakta til Peugeot 308