Der er sket en revolution inden for sikkerheden i biler de seneste 40 år
Ratstammer, som spidder eller knækker halsen på føreren, midterspejle, der kløver panden og biler, der krøller sammen som øldåser.

Velkommen til "De gode gamle dage".

Få tænker over, hvilke kræfter, de har med at gøre, når man i sin bil ruller ud ad indkørslen mandag morgen.

Airbags, seler med strammere, ABS-bremser, ESC antiskrid og stadig mere stabile karrosserier gør bilerne sikrere for hver generation.

Men vi glemmer, at det kun er en menneskealder siden, at det helt bogstaveligt var med livet som indsats at hente rundstykker i bil en søndag formiddag. Det viser de tørre tal. Mens der i 1950 blev dræbt godt 400 i trafikken herhjemme, var tallet i 2007 stort set det samme - selv om mængden af trafik er steget gigantisk - og faktisk var antallet af omkomne omkring 1970 sørgelige 1200 personer om året. Uanset hvad, bør tallet ideelt være et rundt nul.

De rene dødsfælder

Men det var først i 1960'erne, at der for alvor kom fokus på sikkerheden i biler. Det skete, efter at den unge amerikanske advokat Ralph Nader udgav bogen "Unsafe at any speed" (usikker ved enhver hastighed).

Her dokumenterede han, hvordan en række bilmodeller fra de amerikanske fabrikker var rene dødsfælder. Det gjaldt blandt andre Chevrolet Corvair, hvis pendulaksler klappede sammen som lommeknive, når sving blev taget for hurtigt. Og på trods af modstand fra "The three big" - GM, Ford og Chrysler - kom sikkerhed nu mere på dagsordenen.

I årtiet forinden havde den innovative ingeniør Béla Barényi udviklet den første egentlige revolution inden for bilsikkerhed: Nemlig sikkerhedskabinen, der med sine absorberende zoner ledte de voldsomme kræfter ved et sammenstød uden om fører og passagerer. Den fik sin debut i de første Mercedes'er i starten af 1950'erne.

I samme årti havde amerikanerne Griswold og Dehaven udviklet de første egentlige tre-punkts sikkerhedsseler. Men det blev den svenske ingeniør Nils Bohlin som fik gennembruddet i en serieproduceret bil med Volvo fra 1959. Og siden har sikkerhed for alvor været en del af det svenske mærkes ry.

Små skridt frem ad

Men tingene er ikke sket fra den ene dag til den anden. De første ABS-bremser blev således beskrevet af Lockheed flyfabrikkerne i 1963. Men først i midten af 1980'erne blev de herhjemme standard på en dansk familiebil - det var Ford Escort med de mekaniske ALB-bremser, som i dag er overhalet med mange generationer af mere fintfølende elektroniske antiblokerbare bremser.

Siden er udstyr som flere og flere airbags, selehuskere, ESC antiskrid og nakkestøtter mod piskesmæld kommet til.

Så køberne af selv minibiler i dag forventer den fulde sikkerhedspakke herhjemme.

Leif Nielsen, som er sikkerhedsekspert hos FDM og organisationens medlem af Euro NCAP, der sikkerhedstester biler, er tilfreds med udviklingen af bilers sikkerhed.

- Udviklingen er gået hurtigt, men den tager noget tid. Der kan gå 20 år, fra noget er på vej, til vi har det, siger Leif Nielsen.

Han konstaterer, at bilerne gennem tiden er blevet tungere og samtidig mere sikre. En test, som FDM har foretaget med søsterorganisationerne, blandt andet tyske ADAC, viser, at en ny Ford Fiesta klarer sig bedre end en 20 år gammel Ford Sierra, som ellers er en større bil. Fiestaen har dog udviklet sig så meget, at den i dag har meget mere gods i sig end tidligere generationer. Hvis sammenstødet havde været mod en ny Ford Mondeo, ville den store være kommet bedst ud af mødet.

- En stor bil vil alt andet lige være mere sikker end en mindre, konstaterer Leif Nielsen, som forventer en fortsat udvikling, hvor ny teknologi kommer til at spille en stadig større rolle.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Fynbo er bilistenes vagthund

Fynbo er bilistenes vagthund

Ulykker skal afværges i god tid

Ulykker skal afværges i god tid