Forsinket Stuttgart-lokomotiv

Porsche Cayenne er et kørende muskelbundt. Den nye dieselmodel er ingen undtagelse.

Forsinket Stuttgart-lokomotiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En tre liters dieselmotor på 240 hk til Porsche Cayenne er det perfekte motorvalg set med danske øjne. Den kommer bare fem år for sent

Det måtte jo komme: En Porsche med dieselmotor.

Og når det nu skal være, så er den store Cayenne det helt rigtige sted at lægge fra land.

Den 3,0 liters V6-dieselmaskine har nemlig på papiret den rette råstyrke til den mere end to ton tunge bamse, og så får den forbruget til at lande på acceptable og mere politisk korrekte 10,8 km/l frem for de pauvre 6,7-7,8 km/l benzin, som de andre Cayenne-modeller præsterer. Det skal selvfølgelig efterprøves. Selv om nogle Porsche-aficionados formentlig vil rynke på næsen af en dieselmotor.

Nu har det retfærdigvis aldrig været kedelige trivialiteter som brændstoføkonomi, der har stået i hovedet af Porsche-køberne.

Det handler om design, køreegenskaber og rå muskelkraft. Og det er da også i den afdeling, vi befinder os, da vi besigtiger vores testbil. Selv om forrige års facelift har blødt lidt op på linierne, er der stadig masser af tysk autobahn-attitude over kæmpen, der forfra ligner en 911’er på steroider.

Den fornemmelse holder indenfor, hvor den klassiske kantede midterkonsol og det fuldfede rat sammen med det lysbrune læderindtræk trækker en direkte linje fra Porsches indarbejdede DNA. Og for øvrigt en finish med spitzengefühl.

Men det handler i sidste ende om teknik. Derfor er det også med spænding, vi starter maskinen. Mens resten har et umiskendeligt stempel fra hjembyen, Stuttgart, er motoren hentet på hylderne hos koncernfætrene, hvor den gør tjeneste i blandt andet VW Touareg, Audi A5 og Audi A7.
Regulære bagdøre og en ditto bagklap gør, at der er masser af brugsværdi i en Cayenne.
Regulære bagdøre og en ditto bagklap gør, at der er masser af brugsværdi i en Cayenne.

Mere moment

Porsches teknikere har dog pillet ved motorstyring, turbo og udstødning, mens den skulle være "lydtunet" for at få en mere rigtig Porsche-sound. Og for øvrigt et moment, der med sine bjørnestærke 550 Nm er 50 Nm større end i en Audi Q7, sådan lige for at markere rangfølgen.

Det er dog ikke noget, vi hører meget til. Den store motor er nemlig pakket usædvanligt godt ind. Så vi kan koncentrere os om udsigten højt fra kommandobroen, sætte tiptronic-gearkassen i "Drive" og trykke blødt på speederen. Cayennen kvitterer med et langt sugende sejtræk - og der er masser at komme efter, selv ved motorvejsfart. Og det sker med følelse.

Trods størrelsen med en længde på fuldvoksne 4,8 meter er der nemlig føling med vejen, som var vi iført balletsko. Uanset om vi taler de lange stræk, eller snoede sogneveje, er Cayenne den ubetingede mest velkørende SUV, vi har prøvet. Og det er faktisk næsten ligegyldigt, om vi sætter undervognen op til Sport eller Komfort - følingen ligger der bare. Med den kombination af bil og maskine, klarer dieselen opgaven til UG, i hvert fald efter danske forhold.

Med et prisskilt på 1.171.000 kroner er den "kun" 24.000 kroner dyrere end den sekscylindrede benzinversion på 290 hk med tiptronic, men altså med et meget større moment.
Konsollen og rattet signalerer, at det her en bil med Porsche-gener. Finishen er tip-top.
Konsollen og rattet signalerer, at det her en bil med Porsche-gener. Finishen er tip-top.

Mange muligheder

Nu breder Cayenne-viften sig jo over modeller som Cayenne med 290 med hk, Cayenne S med 385 hk, Cayenne GTS med 405 hk, Cayenne Turbo med 500 hk og Cayenne Turbo S med 550 hk. Men set med snusfornuftige danskerbriller, er dieselen helt klart den model, der passer bedst i vores afgiftsplagede land. Også, selv om den lider af en irriterende resonans, når vi holder i tomgang. Noget helt andet er timingen. I forvejen tog nye afgifter luften ud af salget af store SUV’ere, mens nye, skærpede miljøkrav og en tendens mod kæmpebilerne gjorde salget håbløst. Sømmet i kisten blev den økonomiske krise, der har taget det sidste pip fra de store salgsmuligheder.

Porsches internationale marketingfolk har helt klart tænkt image, da Cayennen i sin tid blev lanceret med de hidsige benzinmotorer. Men dieselen burde have været med fra starten, hvor der var gang i salget - image eller ej. Fin bil, fin motor. Den kommer bare mindst fem år for sent.

Forsinket Stuttgart-lokomotiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce