Ford Mondeo er klassens største vogn og en af de mest komfortable
Ford Mondeo er den mest solgte firmabil. Basta. Og det er da også en af de absolut bedste biler i klassen, hvis ikke den allerbedste.

Det mest storslåede ved bilen, ud over de betragtelige mål, generøse pladsforhold og det enorme bagagerum, er nemlig, at den ikke rigtig har nogen svagheder.

Foran sidder man placeret forholdsvis højt i store sæder med fin støtte til hele kroppen og har udsigt over et enkelt og luksuriøst instrumentbord.

Motoren lider desværre af en skavank, hvor det virker som om, turboladeren skal trække vejret lidt for længe, inden den bygger trykket op og lader kræfterne komme. Men det er en detalje i det samlede billede, da den 140 hestes maskine passer perfekt til den store tyske stationcar.

Solidt moment

Den lægger flot fra land med sit solide drejningsmoment. Selv om den er stor og skal skubbe en masse luft væk, har motoren overskud til en rask overhaling i femte gear. Skal det gå ekstra stærkt, giver et vrik med håndleddet gang i sagerne. Gearskiftet er en ren fornøjelse.

Den styrer som en langt mindre vogn og fjedrer storslået. Og vi fandt næsten definitionen på perfekt affjedring: At vejens vibrationer ikke mærkes i rattet og pedalerne, når bilen stresses ved nedgearinger i skarpe, bulede kurver.

På snoede veje formår Mondeo at flyve fladt gennem svingene med fornem balance, selv om styretøjet ikke længere er så skarpt som forgængeren. Men i forhold til konkurrenterne er der kun Mazda6, som kan udfordre Mondeo i en snæver vending.

Vi har valgt basismodellen med Trend-udstyr, som koster 410.586 kroner. Selv om den pris med garanti kan forhandles ned, så er det ikke billigt, da udstyret er beskedent.

Omvendt er ekstraudstyr billigt hos Ford, og du kan dermed skræddersy din Mondeo.

Mere om emnet

Se alle
God høst af firmabiler

God høst af firmabiler

Værsgo, hr. minister

Værsgo, hr. minister

Mere x-faktor

Mere x-faktor