Peter Horbury ændrede i sin tid Volvos sløjdlærer-design radikalt. Nu er han tilbage hos svenskerne.
Det er i sandhed en tur tilbage til rødderne for engelske Peter Horbury, der netop er tiltrådt som designchef hos Volvo, hvor han afløser vidunderbarnet og landsmanden Steve Mattin.

For Horbury har som mangeårig og tidligere hofdesigner hos Volvo om nogen sat præg på den designmæssige udvikling. Steve Mattin, som har fået roser for at gøre Volvo mere sexet, blandt andet med XC60-modellen, kan takke Horbury for det råmateriale, han kunne overtage.

Peter Horbury var nemlig manden, som i starten af 90’erne gjorde op med Volvos firkantede og skotøjsæske-formede design, der dengang indbød til joken om, at alle Volvoer var designet af sløjdlærere. Under Horburys vinger fik Volvo et følelsessprog ind i designet, som har været der siden. Det nye mere stilige look omfattede blandt andet flere kurver, rundere frontpartier og et lettere, mere arkitektonisk designet interiør.

Tag bare den første S60, der med sine Alto-formede baglygter viste nye veje. Den var blot en af den lange række modeller, der omfatter første af generation af S40/V40 - og senere den næste generation, Volvo V40/V50, samt S80, S60/V70/C70.

Langt omkring

59-årige Horbury er født i Aln­wick, England. En grad i industrielt design fra Newcastle upon Tyne College of Art blev fulgt af en mastergrad i automobil-design fra Royal College of Art i London.

Horbury indledte sin karriere hos Chrysler UK, kom til Volvo i Holland og var med i udviklingen af den lille coupé Volvo 480. Senere blev han tilknyttet Ford-modellerne Granada, Escort og Sierra. Men fra starten af 90’erne og et årti frem blev han fast mand hos Volvo som designchef.

I 2002 blev englænderen chefarkitekt for Fords Premier Automotive Group, der omfattede mærker som Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Volvo. Og to år senere blev han forfremmet til designchef for alle Fords amerikanske mærker med direkte reference til Fords magtfulde designchef, J Mays.

Hos Ford i USA har Horbury sat store aftryk på modeller som 2010-udgaverne af Ford Taurus, Mustang, Fusion og Mercury Milan. Men nu går turen tilbage til Volvo, hvor fremtiden ser meget mere usikker ud, end da han forlod mærket i starten af dette årtusinde.

Her bliver de første opgaver at lave småjusteringer på de modeller, som Steve Mattin har sat i søen. .
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Personligheden bag designet