Jeg har købt en Ford S-Max brugt, men allerede to dage efter leveringen begyndte der at komme mærkelige lyde fra bilen. Jeg kørte til forhandleren, som kørte en prøvetur i bilen, hvorefter mekanikeren mente, at der var tale om en normal lyd.

Nogle dage efter kunne jeg ikke holde ud at høre på lyden og kørte igen til forhandleren og værkstedet, hvor bilen er købt som næsten ny.

Nu kørte en værkfører en tur i bilen, og han fandt ud af, at det var en fejl på noget mekanisk i automatgearkassen eller den tilhørende koblingsmekanisme, som jeg forstod det. I hvert fald er forhandleren parat til at reparere fejlen, og jeg får stillet en mindre bil til rådighed i de dage, reparationen varer.

Min spørgsmål er nu, om jeg har krav på et afslag i prisen på bilen, som har kostet over 300.000 kroner. Kan man eventuelt lade handlen gå tilbage - teoretisk set.

Du har indtil nu fået en fair behandling af din forhandler og værkstedet. Fejlfindingen er stort set gået efter bogen. Godt nok mente den første mekaniker, at der ikke var fejl på bilen. Men da du så reklamerer igen, bliver fejlen fundet, og sælgeren lover at reparere fejlen. Og eventuelle problemer ved at du skal undvære din nye bil, er der også taget højde for, idet du får stillet en lånebil til rådighed.

Det er selvfølgelig ærgerligt, at værkstedet ikke fandt fejlen allerede under klargøringen af bilen før salget. Men både på nye og brugte biler kan der dukke fejl op, når de kommer ud på landevejen i almindelig drift - og så er det netop forhandlerens og købelovens garanti, der skal træde i kraft.

Du har som minimum et halvt års ren garanti, hvor oprindelige fejl skal repareres. Og en lyd fra en automatgearkasse to dage efter købet vil helt oplagt skyldes en fejl, som også fandtes på købstidspunktet. Der har jo heller ikke været nogen slinger i valsen. Du får din bil repareret, så alt er i orden. Dermed kan du ikke kræve handelen ophævet, ligesom et afslag i købsprisen heller ikke er aktuelt. Bilen er efter reparationen nøjagtig lige så god, som hvis fejlen ikke var opstået.

Kun hvis en forhandler efter gentagne forsøg på at reparere en fejl ikke kan fjerne fejlen, kan man forsøge at få en bilhandel ophævet.
  • fyens.dk