Fætter-fejden

Underdrivelse. Der står 1,8 på Saab 9-3’s bagklap. Men motoren er på to liter.

Fætter-fejden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DUEL: Baseret på samme platform skal Opel Vectra og Saab 9-3 redde deres fabrikker ud af en dyb krise

Se godt på de to biler herover. Det ligner en klassisk KørGodt-dobbelttest, hvor to bilmærker duellerer om sejren, ikke sandt?

Virkeligheden er langt mere dramatisk. Der er nemlig tale om et familieportræt af to nært beslægtede fætre, der med ryggen mod muren kæmper for at redde familiens ære og fremtid.

Forvirret? Forklaringen kommer her:

Opel og Saab ejes af verdens største bilproducent, General Motors. I årevis har den amerikanske general postet spandevis af dollar i sine europæiske småbrødre uden at få andet end underskud og vigende salgstal igen. Mest utaknemmelig er Saab, der tabte fire milliarder kroner i 2002. Flopper den nye Saab 9-3, vil den lille fabrik i Trollhättan hænge i tovene som en bokser på randen af knockout.

Meget bedre ser det ikke ud for Opel. Kvalitetsproblemer i 90'erne har skræmt kunderne væk. Kun multibilen Zafira sælger godt, mens glansen er gået af fordums bestsellere som Astra og Corsa. En ambitiøs redningsplan, der lancerer 19 nye modeller i løbet af fire år, ligner en sidste kraftanstrengelse fra Opel. Den nye Vectra er spydspidsen, der skal ramme plet hos bilkøberne. Ellers trækker de mørke skyer for alvor sammen over den 100 år gamle fabrik i Rüsselsheim.

Fælles teknik

Generalen i Detroit lader ikke frivilligt penge fosse ud af cigarkassen. Derfor er der dikteret besparelser, samarbejde og stordriftsfordele for de uvorne brødre i Europa.

Nøglen er fælles teknik. Vectra er den første GM-bil baseret på den såkaldte Epsilon-platform. For at spare penge er Saab 9-3 bygget på samme bund. Opel og Saab deler altså ikke bare dystre udsigter, men også mekanik.

Her melder en kynisk tanke sig: Hvis Opel og Saab har samme dna, må borgerlige Vectra vel være en fornem Saab til discountpris?

Vi lader det komme an på en prøve: Opel Vectra 2,2 Elegance med 147 hk til 320.000 kroner mod Saab 9-3 1,8t Linear med 150 hk til 375.000 kroner. Det ligner en smal sag for Opel - og en fed besparelse for bilkøberne på 55.000 kroner.

En duft af Audi

KørGodt har tidligere testet Vectra med 1,8 liters motor. En fin bil hæmmet af en lettere astmatisk motor. Med 2,2 liters motor får Vectra det kraftoverskud, som basisudgaven savner. Tyst og kultiveret er den også, fordi balanceaksler udligner vibrationer i den amerikansk-producerede aluminiums-maskine.

Ellers er Vectra 2,2 mage til basis-versionen. Hurra for det. Det er tydeligt, at Opel-ingeniørerne har taget sig sammen for at mane 90'ernes kvalitetsproblemer i jorden. For eksempel har et særligt "anti-knirke team" støvsuget Vectra for fejl og mislyde.

"Støvsugerbanden" har ikke spildt tiden på lange frokostpauser. Fraværet af rasle- og knirkelyde er nærmest øredøvende. I stedet er der en duft af Audi i Vectra-kabinen. Knapperne klikker lækkert, sæderne støtter godt og støjdæmpningen gør Vectra til en af klassens mest stilfærdige rejsebiler. Vectra er da også mere til langtur end leg på snoede sogneveje. Den holder kursen så stabilt som langfristede statsobligationer, fjedrer både behageligt og beslutsomt og er gearet, så farten skal langt over 150 km/t, før motoren giver lyd fra sig.

Største minus i karakterbogen tilfalder den elektriske servo. Den lette styring lægger et filter ind mellem rat og vej, der gør køreoplevelsen lidt diffus.

Instrumentpanelet i firkantet kommode-design ser også lidt livløst ud. Men ellers er den bastante Vectra vellykket. Stor, solid og med en udstråling af tonstung tysk troværdighed, som Opel har så hårdt brug for.

Troldmænd i Trollhättan

Saab har brug for to ting: At bevare sit svenske særpræg, men alligevel appellere til langt flere bilkøbere.

En svær opgave. Der ikke bliver lettere af, at svenskerne har været pisket til at bruge en Opel-platform. Men ingeniørerne oppe i Trollhättan viser sig at være rene troldmænd: For at lægge luft til den tyske fætter hiver de tre afgørende trick ud af ærmet: Trods samme platform er akselafstanden forkortet to centimeter. Det gør 9-3 mere styrevillig - og giver ikke storebror 9-5 mindreværdskomplekser. Saab har forbedret hjulophængene. Blandt andet er der medstyring på bagakslen. Det gør også 9-3 mere adræt. Motorerne er Saabs egne. Alle har turbo og balanceaksler.

Virkningen er forbløffende. Saabs ingeniører har for alvor løsnet det hæklede slips og sluppet gækken løs med 9-3. Den er simpelthen jävla kul at køre: Spændstig, dynamisk og med en styrevillighed, der ikke lader BMW's 3-serie noget efter.

Alligevel er komforten i top. Selv testbilen, der var udstyret med sænket sportsundervogn, sluger bump og ujævnheder næsten lige så godt som Vectraen. Støjniveauet er om muligt endnu lavere. Vinden smyger sig om det glatte karrosseri, og turboen lukker effektivt munden på motoren.

Tvangsfodringen af maskinen har flere fordele. Et fornuftigt forbrug og massivt drejningsmoment, der gør det muligt at overhale uden nedgearinger. Selv om vægten på 1425 kilo giver de 150 heste noget at se til.

Klassiske dyder

Saab har højnet underholdningsværdien uden at give køb på de klassiske dyder: Cockpit-førerpladsen, sæderne, der gerne måtte stå i min dagligstue og den indbyggede tryghed (9-3 har netop scoret topkarakter i den skrappe Euro NCAP crashtest).

Spørgsmålet er, om det er nok? Saab-købere må nemlig finde sig i et par åbenlyse minusser: Et trangt bagsæde og en finish i kabinen, der er stedvis tarvelig og ikke kan leve op til den billigere Vectras. Og så er der designet. Man skal være medlem af Saab-menigheden for at opdage, at der er tale om en ny bil. Bevares, 9-3 er velproportioneret, men vi savner lidt vovemod og nytænkning. At den store bagklap er afløst af en gammeldags og upraktisk sedan-bagsmæk, er ligefrem et tilbageskridt. Men sådan vil amerikanerne have det, og det er derovre, at Saab skal sælge sig ud af problemerne.

Ingen billig genvej

KørGodt må pakke kynismen sammen. Der er ingen enlig vinder af testduellen: Vectra er ikke en billig Saab, og 9-3 er ikke en dyr Opel. Tværtimod er GM-fætrene forbløffende forskellige. Og vellykkede. Især Opel Vectra, der sætter nye standarder for komfort i firmabilsklassen. At tyskerne samtidig har designet en bil, der tør skille sig ud, får Vectra til at ligne Opels længe ventede "redningskøretøj".

Saab 9-3 flytter først og fremmest grænser for Saab. Aldrig har en svensker på fire hjul været så sjov. Men hvorfor skjule den glædelige nyhed under et karrosseri, der ikke er til at skelne fra den uoplagte forgængers? Det handler jo om at få nye kunder i butikken. Spørg bare generalen...
Justér-bar. Vectras forsæde kan både justeres i vinkel og højde. Det gør kørestillingen perfekt.
Justér-bar. Vectras forsæde kan både justeres i vinkel og højde. Det gør kørestillingen perfekt.
Oplukkere. Saab (bagerst) har hængt bagklappen op i billige ”kuffert-knuser”-bøjler, mens Opel har ofret ekstra på kompakte gasdæmpere.
Oplukkere. Saab (bagerst) har hængt bagklappen op i billige ”kuffert-knuser”-bøjler, mens Opel har ofret ekstra på kompakte gasdæmpere.
Bastant. Det ligner noget fra en ældre Volvo, men det firkantede instrument-panel tilhører Vectra. Finishen er nydelig og kørestillingen god. Afviserstilken er elektronisk – den forbliver altid i midterstilling. Det kræver tilvænning.
Bastant. Det ligner noget fra en ældre Volvo, men det firkantede instrument-panel tilhører Vectra. Finishen er nydelig og kørestillingen god. Afviserstilken er elektronisk – den forbliver altid i midterstilling. Det kræver tilvænning.
Blød og barsk. Bagfra er Saab 9-3 nærmest anonym. Opel Vectra har derimod fået enden på komedie med skarpe knæk, store baglygter og en tyk kromliste.
Blød og barsk. Bagfra er Saab 9-3 nærmest anonym. Opel Vectra har derimod fået enden på komedie med skarpe knæk, store baglygter og en tyk kromliste.
Cockpit. Man sidder perfekt bag rattet i den intime Saab-kabine. Udstyrs-listen er til at overskue. Cd-radio og klimaanlæg koster ekstra. Plastic-kvaliteten er flere steder tynd og skæmmet af synlige samlinger.
Cockpit. Man sidder perfekt bag rattet i den intime Saab-kabine. Udstyrs-listen er til at overskue. Cd-radio og klimaanlæg koster ekstra. Plastic-kvaliteten er flere steder tynd og skæmmet af synlige samlinger.
Familieportræt. Saab 9-3 og Opel Vectra deler platform, men de to fætre opfører sig lige så forskelligt, som de ser ud.
Familieportræt. Saab 9-3 og Opel Vectra deler platform, men de to fætre opfører sig lige så forskelligt, som de ser ud.
Foto: Axel Schütt

Fætter-fejden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce