Facelift: Nissan Micra er blevet kønnere

Efter kun to år har Nissan Micra fået et ganske omfattende kosmetisk facelift. Det har gjort den væsentligt kønnere.
Foto: Nissan

Facelift: Nissan Micra er blevet kønnere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den faceliftede Nissan Micra er på størrelse med en Polo, men koster som en femdørs VW Up.

Nissan Micra er blevet ændret hist og her i et facelift, som i bund og grund handler om at komme af med det bamse-nuttede design og gøre den lille Polo-konkurrent spiselig for flere - eksempelvis mænd.

Micra er en bil, som hører til i det såkaldte b-segment - hvor VW Polo, Ford Fiesta og Renault Clio kæmper indædt om købernes gunst.

Og hvad kan den, som de ikke kan? Micra er stadigvæk ikke en bil, du køber for at opnå gammeldags køreglæde - den er meget japansk-neutral i sin måde at køre på, hvilket kan oversættes til, at den er nem og ukompliceret at køre.

Udsynet er til gengæld rigtig godt, styretøjet letgående, og alle funktioner er nemme at finde ud af - kort sagt en bil for folk, der vil transporteres uden at skulle spekulere over selve køreoplevelsen.

I profil ligner Nissan Micra sig selv. Bilens kuppelform giver ekstra meget plads i kabinen.
I profil ligner Nissan Micra sig selv. Bilens kuppelform giver ekstra meget plads i kabinen.
Foto: Nissan

Meget lav pris

Dét, der for alvor skal sælge den faceliftede Micra, er priser og udstyr, hvor den lille japaner er rigtig godt med.

Billigste udgave koster 107.000 kroner plus levering. Og med aircondition er prisen 116.000 kroner. Men den bil, der for alvor er interessant, er topmodellen, hvor du ender med at skulle betale 135.000 kroner for en bil, der er spækket med udstyr, som du normalt kun finder i biler en eller to klasser over Micra.

Højeste udstyrsvariant Tekna koster nu 160.000 kroner eller 135.000 kroner, hvis du indregner indbytningsprisen på de mindst 25.000 kroner, som Nissan tilbyder dig for din brugte bil.

I de 135.000 kroner får du helt enormt meget udstyr, for eksempel Nissans smarte touch-navigationsystem, hvor du blandt andet kan planlægge og uploade turen hjemme fra pc'en, parkerings-sensor og en parkerings-assistent, som kører bilen ind på parkeringspladsen for dig.

Men det stopper ikke her: Du får nemlig også glastag, nøglefri betjening, automatisk klimaanlæg og 15 tommer alufælge.

Motorer som før

Der er to motorer at vælge imellem - en 1,2'er på henholdsvis 80 og 98 hk. Den stærkeste er udstyret med kompressor og er befriende momentstærk i forhold til, hvad du normalt oplever i biler i denne klasse.

Snup den - for selv om den lille sådan set gør det ganske godt, er det bare en federe oplevelse at køre en kompressorladet bil. Merprisen er 9000 kroner - det er også billigt.

Micraen er med sine kompakte mål noget mindre end flere af klassekammeraterne. Suzuki Swift er således syv centimeter længere, men har dog to centimeter kortere akselafstand, mens Toyota Yaris er hele 11 centimeter længere og byder på seks centimeter mere akselafstand end de 3,78 meter og 2,45 meter, Micraen disker op med.

Yaris tilbyder også en snes liter mere end Nissans 265 liter, der til gengæld overstråler Swifts beskedne 211 liter.

Til gengæld er den lille Nissan med sin bobleagtige form stadig en forholdsvis rummelig sag, størrelsen i betragtning.

Her er o.k. med plads foran og på bagsæderne i forhold til resten af klassen. Forsæderne er dog både bløde og flade, og det indtryk går igen på vejen, hvor Micraen faktisk kører ganske komfortabelt, men også har styreegenskaber og vejgreb til den lidt vattede side.

Micra er kommet til salg herhjemme.

Facelift: Nissan Micra er blevet kønnere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce