Eksperter: Ny sikkerhedstest er overflødig

Den første generation af Mercedes A-klasse fik esc-systemet som standard, efter at modellen væltede, da svenske motorjournalister mødte en elg. Siden da er det blevet påkrævet, at nye biler skal kunne klare ”elg-testen.”

Eksperter: Ny sikkerhedstest er overflødig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Euro NCAP tester nu også esc-systemerne, foreløbig med gode resultater. Men pengene kunne være brugt bedre, mener eksperter

Bilers sikkerhed handler om meget mere end airbags og stødabsorberende zoner. I flere år har den internationale sikkerhedsorganisation Euro NCAP givet point til biler med esc-antiskrid, der kan rette op på en bil ved undvigemanøvrer - og systemet har været en betingelse for at få de maksimale fem stjerner.

Imidlertid har der ikke været test af selve esc-systemerne i praksis. Det er der kommet nu. Således har Euro NCAP lavet bremsetest på 53 af de 80 biler, som er crashtestet de seneste halvandet år.

Det er gjort med positive resultater.

- Det viser, at systemerne virker. Selv en bil som Suzuki Alto består, siger den mangeårige sikkerhedsekspert Leif Nielsen.

Bestået eller dumpet

Euro NCAP graduerer dog ikke bilerne, så man kan se, om nogle er bedre end andre. Det handler udelukkende om karakteren ”bestået” eller ”ikke bestået”.

Leif Nielsen mener derfor, at den del af sikkerhedstesten overflødiggør sig selv.

- For mig at se virker det unødvendigt. Især fordi alle bilerne har gode systemer, siger Leif Nielsen, der hellere havde set pengene brugt til at teste flere biler på den konventionelle måde.

Hos FDM har Søren W. Rasmussen, der ellers er organisationens repræsentant i Euro NCAP, heller ikke hørt om, at der skulle være funktionsproblemer med de biler på de danske veje, som i dag har esc-systemet.

Han mener, at en esc-test er med til at holde bilfabrikkerne oppe på det, de lover. Men han vurderer også, at Euro NCAP kunne bruge ressourcerne bedre, for eksempel til test af bagendekollisioner. Et område, som er overset i dag, hvor bilerne udelukkende testes på den frontale sikkerhed.

Stort fremskridt

Esc, som er standard på de fleste bilmodeller herhjemme, er for øvrigt blevet kaldt den største sikkerhedsopfindelse siden sikkerhedsselen.

Det fungerer som en udbygning på bremsesystemet, der påvirker hvert hjul ved over- eller understyring. Med et individuelt greb på hvert hjul kan det være med til at styre bilen i den retning, som føreren ønsker.

Eksperter: Ny sikkerhedstest er overflødig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce