Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Drømmen om solen i florida

Gumpetung. Chrysler Sebring Cabriolet vækker opmærksomhed, men næppe på grund af sin skønhed i profil. Resten af bilen er heller ikke noget at skrive hjem om.

Drømmen om solen i florida

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den er mest relevant som udlejningsbil i USA. Herhjemme er Chrysler Sebring Cabriolet mest relevant, hvis du vil have maksimal opmærksomhed

Få kalechebiler til 600.000 kroner giver mere opmærksomhed end den nye Chrysler Sebring Cabriolet. Og elsker du at prale, er pengene givet godt ud. Ellers er det så som så med bilens talenter.

Chrysler har dog aldrig været bange for at give designet det ekstra pift, der gør bilerne anderledes. Altid en smule foran de store amerikanske konkurrenter, altid med et design, der er blevet lagt mærke til. For eksempel har Chrysler den tvivlsomme ære af "Verdens grimmeste bil" - Chrysler Airflow, der vakte enorm opsigt i 1934. Den var så grim, at drengene smed sten efter den. Der var dog ikke nogen, der smed sten efter vores testbil, da solen skinnede: Betragterne ønskede sig snarere om bord i den komfortable og åbne flyder, der er ideel til sommerferien i USA.

Herhjemme er det nok så som så med interessen, da værditabet på biltypen er notorisk højt, og kvaliteten på Chrysler stadigvæk er tvivlsom.

Amerikanske traditioner

Den hører til den amerikanske tradition for åbne biler til fire personer. Den er elegant med sin aggressive front og stærkt hældende forrude. Agterude virker den mere klodset, og i profil er det så som så med elegancen.

Det er let at skifte tag. Som i andre moderne cabriolet 'er nøjes man med at trykke på en knap. Så sørger en halv snes el-motorer for at rulle kalechen tilbage, folde den pænt og lægge den klar til den medbragte overdækning.

Interiøret ligner desværre noget fra en gammel Kia med knaldhård plastic og tvivlsomme samlinger. Til gengæld er der lyst læder overalt. Og de tilsvarende lyse måtter er rigtig modtagelige for en dryppende chokoladeis. Forstole og førerplads er dog som helhed i orden, og der er en god kørestilling med el-styring af forsæderne Et stort plus er radioens lydside, der sørger for en vellyd, der er usædvanlig som standardudstyr.

Kørsel på det jævne

Af en eller anden grund forventer man, at en cabriolet også har sportslige køreegenskaber. Det gælder ikke umiddelbart for Sebring Cabrio. Dens køreegenskaber er på det jævne, hvad der ikke mindst skyldes det åbne karrosseri. Den slags er tidlige blevet sammenlignet med en skotøjsæske. Vrid den med låget på, og den er stabil. Tag låget af, og stabiliteten er forsvundet. Naturligvis en kraftig overdrivelse, men tendensen er der. Stik den en snoet sognevej, og den er lige så underholdende som nyhederne på grønlandsk. Motoren gør det dog bedre.

Man genkender den sekscylindrede V-motor. Om ikke andet, så på den påtrængende lyd under acceleration. Ikke nogen ædel tone, nærmest lidt aggressiv, og den sportslige lyd passer slet ikke til vognens adstadige fremfærd.

Men den er villig, trækker rimelig godt fra bunden og disponerer de 186 heste så godt, som man kan forvente. Den automatiske gearkasse har bløde skift, der kan suppleres med mulighed for manuelt skifte. Desværre er forbruget af benzin i den høje ende, og jeg kørte ikke mere end otte km/l i gennemsnit.

I sidste ende er der ingen anden vej for tommelfingeren end, at den må pege nedad for Sebring. I forhold til konkurrenterne kan den kun overbevise, når det gælder udstyr.

Drømmen om solen i florida

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.