Din Volvo skal trække på alle fire hjul

Fremkommelighed. Selv om din Volvo XC60 sjældent kommer uden for asfalten, ja så bør man ikke spare de 15.000 kroner, som en firhjulstruken udgave af bilen koster. Er vejen blot en smule våd, ja så er firhjulstrækket en behagelighed.
Foto: Jens Høy

Din Volvo skal trække på alle fire hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test: Volvo XC60 er designet som firhjulstrækker. Kun det lille AWD-skilt mangler på bagklappen i den rent forhjulstrukne udgave. Men bag rattet er oplevelsen i den forhjulstrukne ikke på højde med den ægte vare

XC60 er Volvos bedst sælgende model, og det er der ikke så meget at sige til. Bilen ser godt ud og tilbyder det rette miks af design, funktionalitet og moderne udstråling.

Er man frisk på at spare lidt penge på den i forvejen dyre bil, ja så kan det være fristende at tage modellen med forhjulstræk. Det er noget, danskerne forstår, så de fleste XC60’ere på danske plader er faktisk de forhjulstrukne udgaver.

I runde tal sparer man mellem 15-22.000 kroner, afhængig af udstyrsvariant, og det er måske nok værd at tage med, tænker de fleste, mens de overvejer, hvor ofte de egentlig har brug for, at baghjulene hjælper med at trække læsset.

Måske ikke så ofte, når mange frem til. Men i praksis er bilen uden AWD (all wheel drive, firhjulestræk) en helt anden oplevelse,

På tør vej og med rolige speederbevægelser går det fint nok med at overføre kræfterne, men holder du og skal eksempelvis til venstre i et lyskryds, og det skal gå lidt kvikt, ja så spinner forhjulene uskønt, og bilen kan hoppe lidt, inden den får overført kræfterne. Er det tilmed lidt vådt og koldt, forværres disse nøkker, der ikke klæder den smukke bil.

Færre kilo på krogen

Vælger man alligevel den rent forhjulstrukne udgave, er det værd at bemærke, at bilen kun må trække 1600 kilo, mens AWD’en må trille rundt med 2000 kg på krogen.

Med 163 diesel-heste bliver XC60 ingen hurtig bil, og automatgearkassen, som er af den konventionelle type, har det så absolut bedst, hvis du tager det roligt med speederen. Så er bilen harmonisk, men gearkassen kan godt stresses, når den savner moment og svarer med en lidt unødvendig nedgearing.

Merprisen for at opgradere til D5 (kun med AWD) er ca. 20.000 kroner, og det ligner et bedre køb, hvis man er i markedet for at bruge så mange penge på en SUV.

Under alle omstændigheder er automatgearkasserne til de diesel-drevne XC60’ere alle 6-trins af den ’’gammeldags’’ type. Vil du have en dobbeltkoblingsautomat, ja så fås den endnu kun til XC60 med 240-hestes benzinmotor.

Vælg en adaptiv fartpilot

Testbilen er med Summum-udstyr og på toppen, er der desuden hældt godt med udstyr i bilen. Skal vi pege på et must, er det den såkaldte Safetypakke 3, der indeholder adaptiv fartpilot, der selv holder afstanden til bilen foran. I tæt køkørsel kan systemet også accelerere igen, når man kortvarigt (ca. tre sekunder) holder stille i kø. Det virker perfekt.

Bilen var udstyret med Volvos Premium Sound anlæg.

Svenskerne fyrede sidste år danske Dynaudio som leverandør af både højttalere og forstærkere samt finpudsning af lyden, og leverer nu et Premium-system, der stadig hedder Premium Sound, men som desværre ikke lyder nær så godt, som da lyden var i trygge hænder hos Dynaudio.

Officielt er der ingen forklaring på, hvor Volvo droppede Dynaudio, men forklaringen skyldes efter alt at dømme, at Volvo ikke tjente ret meget på Dynaudio-systemet.

Din Volvo skal trække på alle fire hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce