Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Det klapper for Peugeot

Topløs topsælger. Peugeot 308 CC med taget oppe- og nede. Premiere i juni til 439.990 kr. for den 150 hestes sport turbo, der ventes at blive topsælger.

Det klapper for Peugeot

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Du kan selv vælge - topløs cabriolet eller smart coupé - når den ny Peugeot 308 CC kommer i næste måned

Alt er timet og tilrettelagt. Med en for den franske folkesjæl ganske usædvanlig præcision frister franske Peugeot træge danske bilkøbere med fornyet mulighed for at trække et varmt forår ud i det næsten uendelige.

Det Egon Olsenske tilbud hedder Peugeot 308 CC, en dugfrisk cabriolet med quick-foldetag. Den frister kundegrupper med luft i økonomien og lyst til luft i håret og sol i ansigtet. I næste måned ruller de første af de 100 styk, som Peugeot Danmark venter at kunne sælge til os i år, ud på sommerens gader og veje, og de skal nok vække opsigt.

Peugeot 308 CC er nemlig en usædvanlig vellykket sommer-cabrio, der kommer præcist på et tidspunkt, hvor snakken om global krise og influenza også har ramt danskerne.

Og det netop som vi skul-
le til at nyde sommeren
mange af os herhjemme i år i stedet for i det sydlige udland.

Det var nærmest forudsigeligt, at 308 ville komme i en topløs CC-version. Den blev vist på den internationale biludstilling i Paris sidste efterår, hvormed Peugeot bar to traditioner videre: den vellykkede familiebil og ditto i denne version med stålfoldetag. Hvad angår prisen, er det ikke noget folkekøkken, der inviteres til. I billigste version med 120 hestes motor skal 308 CC koste 403.670 kroner, og i den 30 heste stærkere turbo-sportsversion er prisen sat til 443.670 kroner. Den sportslige ventes at blive mest efterspurgt - når det nu skal være.

For livsnydere

Det er jo trods alt en pæn sjat penge for en bil, der nok på papiret - Peugeots - er en cabriolet med plads til fire personer. Men som i praksis mest tilbyder plads til børn bagi. Benpladsen på bagsædet er begrænset, når forstolene skubbes langt tilbage. Hvilket de kan, og hvilket skaber en for en cabrio helt usædvanlig mængde benplads foran.

Pladsen ude bagi til kufferter og andet pik-pak er naturligvis begrænset af, at stål-foldetaget på 20 sekunder glider ned og snupper en god bid af den disponible plads, nemlig fra 465 liter med taget oppe til 266 liter, når det er foldet ned. Man må lide for skønheden - og for fornøjelsen, men det går alligevel an.
Fakta
308 CC med 1,6 ltr. benzinmotor på 120 hk. og 308 CC Sport med 1,6 ltr. turbomotor på 150 hk.

Henholdsvis fem og seks gear, køreklar vægt 1555/1587 kilo.

Topfart 195/215 km/t, brændstofforbrug ved blandet kørsel 14,5/13,3 km/ltr. (EU-norm).

Længde 444 cm, bredde 181 cm, højde 142 cm.

Udstyr: 16 tommer alufælge, centrallås m. fjernbetjente el-ruder for og bag, justerbare sidespejle m. varme, multijusterbart rat, højdejust, sæder foran m. varme, radio/CD, aircondition.

Sportsversion: 17 tommer, klimaanlæg, fartpilot. Ekstraudstyr bl.a. navigation, p-radar for og bag, vindbreaker, læderkabine, bluetooth og xenonlys.

Sportsligt aggressiv

Bilens form og facon er til gengæld helt vellykket. 308 virker mindre gumpetung, mere strømlinet og ser længere og bredere ud end ventet. Flere elementer er hentet fra den kommende sportsmodel RCZ. Blot Peugeot på et tidspunkt vil begynde at formindske den torskemund af en udskæring i bilens front. Retfærdigvis skal siges, at her får den bilen til at se lidt sportsligt aggressiv ud, men den formidable kølergrill tjener kun et kosmetisk og ikke noget praktisk formål.

Smag og behag er som bekendt individuel. Diskuteres kan det imidlertid ikke, at de franske bilbyggere har styr på cabriolet-konceptet med stålfoldetag. Naturligvis virker det. Fordelene er mange, og der er føjet nye features til. Blandt andet fås modellen med et såkaldt Airwave varmluftsanlæg, der smyger varm luft om skuldre og nakke, og gør en lammeskindsforet flyverjakke overflødig på en kølig dansk sommeraften.

Trods cabriolet-præget er Peugeot 308 CC ikke nogen sportsvogn. Men den opfører sig som én. Den veloplagte 150 hestes turbomotor er især vellykket med sin kombination af en topfart på 215 km/t og 13,3 km/l ved blandet kørsel.

Sikkerhed og charme

Ih, hvor den kører. Med veloplagt og stilfærdig benzinmotor - en dieseludgave får vi næppe hertil - smutter 308 CC veloplagt af sted. Sportsversionen har sekstrins gearkasse og dermed et gear mere end standardversionen, begge har seks airbags, heraf en nyudviklet hovedairbag, og styrtbøjler, der automatisk drøner op, hvis uheldet er ude, og bilen truer med at rulle rundt.

De kraftige stolper på bilens vældigt store forrude indgår også i sikkerhedskonstruktionen. De gør adgangen til forstolene lidt ubekvem, men giver en praktisk og følelsesmæssig fornemmelse af sikkerhed, hvor der ellers kun er solskærmen mellem dig og Vorherres blå himmel.

Heri ligger netop charmen i det tilbud, som Peugeot har til danskerne i næste måned. Glem alt om vejret. I en dansk sommer når den er bedst, skiller kun et tryk på en knap og 20 sekunder dig fra at stor-nyde det. Og er sommeren så våd, som den ofte er, når den er værst, kan du trygt sidde og lade regnen tromme på taget. Voila.

Det klapper for Peugeot

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.