Den store Opel-levelse

Velassorteret. Til prisen på godt 650.000 kroner, er der, ud over motorkraft, masser af udstyr. Blandt andet racersæder, justerbar undervogn og del-læder.

Den store Opel-levelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel Insignia OPC er en kraftkarl med 325 hk og firhjulstræk. Men også et uhyggeligt benzinforbrug

Allerede ved første blik på den nye Opel Insignia OPC viser den indre biograf en usædvanlig film. Handlingen går på et kobbel ingeniører fra Opel og deres energiske chef, Carl-Peter Forster, der har en drøm om at løsne slipset og gøre endeligt op med, at Opel er firhjulede sovepiller.

Missionen er at skabe en køremaskine med overlegen kraft og vejgreb, mens designet mere skal signalere eksklusiv fire-personers coupe og gerne få folk til at tro, at det snarere er en ny BMW. Man har taget det meste af indmaden ud af en almindelig Insignia og erstattet det med en bomstærk V6-maskine med turbo og hele 325 hk, mens forhjulstrækket er smidt væk til fordel for avanceret firehjulstræk.

Og det er ikke bare tør, tysk ingeniørhumor. Opels stylister er nærmest gået amok i forsøget på at udstråle sport og machokraft.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.

Træningsdragt

Den hvide perlemorslak skinner som en nylontræningsdragt, fronten er opgraderet med ekstra luftindtag udformet som en slags hugtænder, der er 20-tommer alu-kageruller med superbrede dæk og kig ind til de sorte bremsekalibre, som ligner et par rapfodede sportssko, tilsat dobbeltudstødning. Og så lige en kasket, den kækt har drejet om i nakken som en spoiler over bagruden.

Prisen for herligheden er 653.580 kroner uden ekstraudstyr. På papiret ligner det et slagtilbud i forhold til lignende motoriseringer fra Audi og BMW, der rask væk koster 250.000 kroner ekstra.

Forpustet? Så stig med om bord.

Vi starter med et let tryk på OPC-knappen, som er en slags omvendt svigermorknap, der forvandler den ganske komfortable Insignia til et bæst med lynhurtig speederrespons, en undervogn, der er kompromisløs som en tysk feltmarskal, mens instrumenteringen lyder rødt.

Insignia OPC er da også den kraftigste serieproducerede bil, Opel nogensinde har haft på programmet, hvis vi ser bort fra excentrikeren, Lotus Omega med 377 hk fra begyndelsen af 1990erne. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, og accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på seks sekunder.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.

Heftigt benzinforbrug

Prisen er en tørst, som man ellers skal til ølfest i München for at finde: Det officielle benzinforbrug er så ringe som 8,8 km/l, og vi kørte ikke mere end 6,5 km/l under testen. Årsagen er en meget høj vægt og så firhjulstrækket, der traditionelt koster på forbruget.

Fremdriften fra de vilde heste er dog imponerende, mens hovene har fat i alle fire poter i underlaget.

På vej op mod 100-200-250 kilometer i timen havde enhver anden bil med forhjulstræk tabt nogle splitsekunder på hvert gearskift. Men ikke Insignia OPC. Den accelererer op gennem gearene med ét ubrudt sug - som når ungerne tømmer en flaske cola med et sugerør - tilsyneladende uden anden vejrtrækning, end når føreren skal skifte i det lidt slaskede manuelle gearskifte.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.

Ligger klippestabilt

Selv ved meget høj fart suser Insigniaen lige så uforstyrreligt rundt i kurverne som en satellit i stabilt kredsløb. Der skal uhyggeligt meget til at bringe firehjulstrækkeren så kraftigt i skred, at ESP’en griber ind.

Når det gælder destilleret køreglæde skuffer OPC dog en anelse. I en direkte sammenligning med Ford Focus RS, som vi testede for et par måneder siden, virker Insignia stor og tung.

På motorvejen er den til gengæld overraskende komfortabel, hvis du vel at mærke trykker svigermorknappen ind igen.
Velassorteret. Til prisen på godt 650.000 kroner, er der, ud over motorkraft, masser af udstyr. Blandt andet racersæder, justerbar undervogn og del-læder.
Velassorteret. Til prisen på godt 650.000 kroner, er der, ud over motorkraft, masser af udstyr. Blandt andet racersæder, justerbar undervogn og del-læder.

Klaustrofobisk

Men styretøjet er en anelse for løst til min smag, og det kunne også godt være mere præcist. Det er dog intet at regne for den klaustrofobiske fornemmelse, der præger hele ekvipagen. For hov, hvad var det? En spæd stemme bagfra prøver at overdøve motorstøjen: Dybt nede på bagsædet sidder ungerne nemlig som i en isolationscelle. Det eneste lyspunkt ved den plads er hullet i forsædets nakkestøtte, som de kan skule gennem. Sideruderne er nemlig små som skydeskår og vinduesstolperne markante som hegnspæle. Og selv voksne sidder ikke alt for bekvemt omme bagi takket være det lave tag. I stedet kan du dog vælge Sport Tourer, der koster 17.000 kroner ekstra.

Ulemperne er dog ikke større end, at vi må konstatere, at missionen med at skabe en stor Opel-levelse må siges at være lykkedes. Med overlegen kraft og cool udstråling til en spiselig pris er Insignia OPC den ultimative Opel, der kan bide skeer med Audi, BMW og Mercedes. Til to tredjedele af prisen, vel at mærke.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.
Er det virkelig en Opel? Insignia OPC fjerner i hvert fald en enhver fordom om Opels bløde hat og tilhørende cigar.
Hækspoileren afrunder billedet af en lækker Insignia med masser af motorkraft og firhjulstræk.
Hækspoileren afrunder billedet af en lækker Insignia med masser af motorkraft og firhjulstræk.
Stort nummer. Her er det 20 tommer alufælge, der præger testbilen. De koster godt nok 6000 kroner ekstra og giver ekstra hård affjedring, men det ser godt ud.
Stort nummer. Her er det 20 tommer alufælge, der præger testbilen. De koster godt nok 6000 kroner ekstra og giver ekstra hård affjedring, men det ser godt ud.
Rundblik. Der er xenonlys med kurvelys, som automatisk lyser om hjørner, på listen over standardudstyr. De kan i øvrigt også selv blænde op og ned for det lange lys, alt efter situationen.
Rundblik. Der er xenonlys med kurvelys, som automatisk lyser om hjørner, på listen over standardudstyr. De kan i øvrigt også selv blænde op og ned for det lange lys, alt efter situationen.
Knoklet. Der er ingen valgmulighed: Du bliver selv nødt til at skifte gear med den lettere knoklede sekstrins gearkasse.
Knoklet. Der er ingen valgmulighed: Du bliver selv nødt til at skifte gear med den lettere knoklede sekstrins gearkasse.

Den store Opel-levelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce