Den grønne bølge kommer i år

Mercedes’ eksklusive nyhed bliver SLS, der får mågevingedøre og 12-cylindret motor med 571 hk. Prisen er 3,8 millioner kroner.
Foto: Daimler AG, press department

Den grønne bølge kommer i år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2010 bliver året, hvor de første rigtige elbiler kommer til Danmark. De vil dog blive overskygget af mere klassiske spare-modeller. Få det forkromede overblik her

Krisen var kras i 2009, og det skulle kun blive en smule bedre i år. Men i bilverdenen står tiden aldrig stille, og alverdens udviklingsingeniører arbejder på en broget skare af bilmodeller, der skal trække lige netop deres mærker ud af krisen.

Bilen er nemlig på ingen måde død, men bliver måske forsøgt genopfundet i 2010. I år vil vi nemlig se nye elbiler, der er udviklet til strøm fra bunden, men ikke mindst en mængde sparegrise, som kører endnu længere på literen fra deres optimerede forbrændingsmotorer. Først og fremmest er det dog tendensen med en biltype til hvert segment, der dominerer, og vi kan vente os et væld af helt nye biltyper i år.

Læs videre her og få det forkromede overblik over, hvad bilfabrikkerne fra Alfa til VW disker op med i et 2010, der vil være præget af forventninger om svagt stigende bilsalg. Én ting tør vi godt love på forhånd: Det bliver ikke kedeligt.
Alfas store nyhed bliver Giulietta, der anduver Danmark til juni, og sikkert vil koste omtrent det samme som en VW Golf.
Alfas store nyhed bliver Giulietta, der anduver Danmark til juni, og sikkert vil koste omtrent det samme som en VW Golf.

Alfa, Audi, Aston Martin

Alfa må have store forhåbninger til året, som byder på en stor nyhed, der skal trække et sløvt salg opad. Midlet er Giulietta, der er afløseren til de bedagede 147-modeller. Bilen, som er på størrelse med VW Golf, og kommer til at koste omtrent det samme, får lækkert italiensk design og helt nye motorer med avanceret indsprøjtningsteknik, når den anløber vore breddegrader til juni. Den lille Mito får også en motor med den såkaldte Multiair-teknologi, der både giver ekstra kræfter og sparer på brændstoffet i benzinmotoren med 170 hk, som er klar til marts.

Audi har indkasseret en syngende lussing herhjemme, hvor salget er mere end halveret på blot et år. Men 2010 kan næsten kun blive bedre med en voldsom produktoffensiv. Allerede her i januar kan du købe A4 med 136 hk diesel og særlig spareteknik, og til februar viser tyskerne de første billeder af den helt færdige minibil, A1, som teknisk er baseret på VW Polo og bliver en lillebror til A3. A1 kommer til Danmark i løbet af september. I den anden ende er produktmikset kommer to luksusbiler: A7, som er en slags firdørs A6 coupé og så den ultimative luksus-Audi, A8, med superdiskret design og for første gang et system, der får gear og navigation til at samarbejde. A8 kommer til april, mens vi skal frem til november, før A7 er klar.

Nu vi er i markedet for firdørs luksuscoupéer, så har Aston Martin længe barslet med den firdørs Rapide, der vel nok er verdens smukkeste superbil med fire indgange og nærmest får Porsche Panamera til at ligne klokkeren fra Notre Dame. Når den dukker op i løbet af året, bliver det med 12-cylindret benzinmotor og 477 hk til de kunder, der har overlevet finanskrisen.
Audi vil have en bil til alle nicher. Den store A7, der kommer til november, er en firdørs coupé, baseret på den nye A6, som først kommer i 2011.
Audi vil have en bil til alle nicher. Den store A7, der kommer til november, er en firdørs coupé, baseret på den nye A6, som først kommer i 2011.

Bentley, BMW

Bentley håber også, at de finansielle markeder får det bedre, når de søger kunder til en ny Mulsanne. Designet er nok en smagssag, men kunderne i Rusland og Kina vil formentlig elske det monstrøse og kompromisløse look, som herhjemme vil koste 6.300.300 kroner.

I modsætning til Audi har BMW ikke haft den store salgsmæssige nedtur herhjemme, og det kan de især takke lave privatleasingpriser for. Om det fortsætter ved vi endnu ikke, men en helt ny 5-serie skal nok trække kunder til. Den anduver til foråret og får en del teknik fra 7-serien og motorer fra 184 hk til 407 af slagsen. Til efteråret udvides programmet med en stationcar, og lige inden nytårsaften 2010 kommer der en ny X3, der som i dag skal fremstilles på BMWs fabrik i Spartanburg, USA.
BMW’s største nyhed i år bliver den nye 5-serie, der kommer til marts. Designet er underspillet, mens teknikken blandt andet er baseret på den større 7-serie.
BMW’s største nyhed i år bliver den nye 5-serie, der kommer til marts. Designet er underspillet, mens teknikken blandt andet er baseret på den større 7-serie.

Chevrolet, Citroën

Der er ikke meget amerikanerfornemmelse over koreanske Chevrolet, der sætter deres lid til den lille Spark, som vi endnu ikke har haft lejlighed til at prøve. Den kommer til marts, men vent endelig med at købe den, indtil den kan leveres med ESC-antiskrid få måneder efter. De første meldinger om selve bilen er til gengæld positive med god plads og priser, der begynder fra 104.000 kroner. Senere på året kommer Cruze muligvis som femdørs, og det kan sætte gang i salget.

Franske Citroën sætter alt ind i miniklassen, når den nye C3 er klar til februar. Da vi kørte den under præsentationen i efteråret, lød meldingen om komfort og god kvalitet. Det bliver sikkert også tilfældet i DS3’eren, der kommer til maj og som bliver den første af Citroëns livsstilbiler. Inden året er omme, ser vi formentligt også en helt ny C4 og facelift af C4 Picasso og Grand Picasso.
Citroën vil forsøge sig i livsstilssegmentet, hvor den nye DS3 fra maj skal være konkurrent til Fiat 500 og Mini.
Citroën vil forsøge sig i livsstilssegmentet, hvor den nye DS3 fra maj skal være konkurrent til Fiat 500 og Mini.

Fiat, Ford

Den største nyhed hos Fiat er samtidig den mindste: En verdensnyhed af en to-cylindret benzinmotor på 0,9 liter. Den kommer i første omgang i 500-modellen og vil givetvis sætte nye standarder for, hvor langt en benzinmotor kan køre på literen, når den bliver præsenteret til september. Til familierne introducerer italienerne allerede i februar den helt nye Doblo med moderne teknik og altid diesel. Mens den lille charmetrold, 500, kan købes med foldetag måneden efter.

Ford har haft et forrygende salg i 2009, og det kan godt gå hen og fortsætte i år. Fabrikken er nemlig klar med forårsnyheder som forbedret S-Max med en helt ny benzinmotor med turbo og 203 hk, foruden en opdateret diesel med 163 hk. Det bliver dog endnu mere spændende til efteråret, hvor der er tæppefald for en ny C-Max og Grand C-Max - sidstnævnte har syv sæder. Alle får en ny 1,6 turbobenziner, der skulle køre langt på literen og kaste hhv. 150 og 180 hk af sig. Det er også blevet tid til et facelift af Mondeo, som også får gavn af de nye benzinmaskiner med turbo, foruden opdaterede dieselmotorer. En spritny Focus når lige akkurat ikke at komme til Danmark ved årsskiftet, men først i starten af 2011.
Fiat Doblo er fornyet hele vejen igennem og kan købes fra februar, men den kommer kun med dieselmotor.
Fiat Doblo er fornyet hele vejen igennem og kan købes fra februar, men den kommer kun med dieselmotor.

Hyundai, Honda

Hyundai har også haft et godt bilår i 2009 og viser flere interessante modeller i år. I første omgang ser vi den lækre ix35, der er en kompakt SUV, som afløser Tucson og kan købes fra marts. Ellers taler vi om et facelift til I30 i efteråret og en afløser til den bedagede Matrix, kaldet IC25 og med forventet dansk debut i november.

Den store nyhed fra Honda bliver en slags genopstanden CRX, der i sin tid var enhver drengedrøm med frækt design og ivrige køreegenskaber og motor. Når den nye CR-Z er klar, bliver det dog med topmoderne hybridteknik, altså en benzinmotor, der får hjælp fra en mindre elektromotor og tilhørende batteri, som skal sørge for fremdriften.
Ford har gang i en massiv fornyelse af deres produktmiks. Her er det den nye C-Max, som vil blive tilbudt med både fem og syv sæder, sidstnævnte med skydedøre.
Ford har gang i en massiv fornyelse af deres produktmiks. Her er det den nye C-Max, som vil blive tilbudt med både fem og syv sæder, sidstnævnte med skydedøre.
Foto: Ford/Wieck

Kia

Den store Kia-nyhed bliver den kompakte familiebil Venga, der er en slags koreansk Opel Meriva, i hvert fald konceptmæssigt. Ellers ser vi en ny Sportage, bygget på samme tekniske platform som Hyundai ix35 og måske en ny Picanto, der burde synge på sidste vers. Uanset bilmodel er der indført syv års garanti på alle Kia.
En sportsvogn med hybridteknik er ikke hverdagskost, men Honda forsøger sig med både benzin- og elmotor i CR-Z.
En sportsvogn med hybridteknik er ikke hverdagskost, men Honda forsøger sig med både benzin- og elmotor i CR-Z.

Mazda, Mercedes, Mitsubishi

Mazda har knap så mange seværdigheder i året, men det bliver da til en helt ny 5’er, igen med skydedøre og teknisk set lavet på basis af den mindre 3’er. Den nye familiebil skulle være klar i slutningen af året, der sluttes af med en jubilæumsmodel, som skal fejre, at MX-5 har 20 års jubilæum.

Mercedes lægger ud med en markant prisnedsættelse på flere modeller, som allerede er en realitet. På produktsiden er det tid til en ny E-klasse Cabriolet, igen med kaleche, men med et helt ny system, der skulle forhindre irriterende turbulenser til bagsædepassagererne under åben kørsel. Senere kommer en ny CLS og opdaterede versioner af CL og R-klassen. Superbilen SLS med mågevinger kommer til salg allerede til marts.

Mini har en stor nyhed i form af en SUV, der får fire døre og bliver den hidtil største Mini, mens det er mere usikkert, om de lækre konceptbiler fra biludstillingen i Frankfurt kommer i produktion. I den mere jordnære afdeling er Mini på vej med en stærkere dieselmotor.

Den mest spændende Mitsubishi i år bliver elbilen I-Miev, der skulle lande hos os til sommer. Det er dog højst usikkert, hvad den vil koste, men teknikken tegner lovende, og der kommer også varianter fra Citroën og Peugeot. Vi ser også en ny og kompakt SUV i midten af året, tiltænkt en rolle som konkurrent til blandt andet Nissan Qashqai. Om det er nok til at rykke på de sløve salgstal er uvist, men et facelift til Outlander netop nu og nye dieselmaskiner til Lancer i løbet af efteråret gør det bestemt muligt.
Der bliver ikke solgt mange biler i SUV-klassen, men Hyundai har alligevel valgt at hjemtage ix35, der kommer i marts.
Der bliver ikke solgt mange biler i SUV-klassen, men Hyundai har alligevel valgt at hjemtage ix35, der kommer i marts.

Nissan

Nissan håber også på bedre tider og ser ud til at have noget at have det i. Vi ser nemlig en helt ny lillebror til den succesfulde Qashqai, kaldet Qazana, mens det langt om længe også er blevet tid til en ny Micra. Om den firkantede Qube bliver nogen succes herhjemme er nok usikkert, men den skulle i hvert fald være at købe i slutningen af året.
For Kia er det en helt ny målgruppe, man tager fat i, når fabrikken er klar med Venga, der er på størrelse med Opel Meriva.
For Kia er det en helt ny målgruppe, man tager fat i, når fabrikken er klar med Venga, der er på størrelse med Opel Meriva.

Opel

Hos Opel står den i familiens tegn, når tyskerne er klar med en helt ny Meriva med bagdøre, som er hængslet omvendt og som bliver introduceret herhjemme til august, mens vi må vente til december, før en helt ny Astra stationcar med spændstigt design og forhåbentlig mere plads end i 5-dørs-versionen er færdig. Allerede til marts kommer en faceliftet Corsa, blandt andet med en opdateret Ecoflex-model, der kører op til 27 km/l.
Mitsubishi er klar med elbilen I-Miev allerede til sommer. Hvad den skal koste, bliver nok altafgørende for dens fremtid herhjemme.
Mitsubishi er klar med elbilen I-Miev allerede til sommer. Hvad den skal koste, bliver nok altafgørende for dens fremtid herhjemme.

Peugeot, Porsche

Peugeot har to væsentlige nyheder i år, og den første bliver lanceret i denne weekend: Peugeot 5008 med plads til op til syv personer, men vi skal frem til juni, før det bliver rigtigt sexet. RCZ er navnet på Peugeots Audi TT-killer med turbomotorer og fransk design, når det er bedst, mens vi må hen til efteråret for at se den nye 407, der angiveligt vil blive kaldt 408 og som først kommer til Danmark i starten af 2011. Peugeots elbil, lavet sammen med Mitsubishi, er klar til salg i andet halvår, sammen med 308, der får stop/start.

Hos Porsche har man længe savnet de gode gamle dage, hvor håndværksmestre og succesfulde sælgere skulle køre Cayenne på gule plader. Den tid kommer aldrig igen, men tyskerne er ellers klar med en helt ny og lidt mere politisk korrekt Cayenne, der blandt andet har tabt 250 kg på badevægten, når den kommer til vore breddegrader i maj.
Allerede i sommer fik overtegnede en forsmag på den nye Opel Meriva i de spanske Sierra Nevada-bjerge, hvor Opel-teknikere gennemtestede den nye bil.
Allerede i sommer fik overtegnede en forsmag på den nye Opel Meriva i de spanske Sierra Nevada-bjerge, hvor Opel-teknikere gennemtestede den nye bil.

Renault

Inden Renaults store satsning på elbiler bliver virkelighed i 2011, står den på frisk luft, når cabrioletversioner af Megane og Twingo bliver præsenteret. Og modelprogrammet får glæde af stop/start, som franskmændene er klar med i løbet af året.
Peugeot vil gøre det slemme ved Audi TT, når den nye todørs coupé, RCZ, er klar til juni.
Peugeot vil gøre det slemme ved Audi TT, når den nye todørs coupé, RCZ, er klar til juni.

Skoda, Seat, Suzuki

En stationcar i minibilklassen er en sjældenhed, men Skoda har haft stort held med manøvren i Fabia. Det vil Seat også frygtelig gerne i den nye Ibiza ST med stort bagagerum, som er i handlen til sommer.

Skodas store nyhed er programsat til starten af marts med den nye Superb Combi, som får et gigantisk bagagerum og en startpris i omegnen af 320.000 kroner. Men der skulle også komme facelifts af både Fabia og Roomster.

Suzuki håber på en slags genfødsel af SX-4, der har fået en stribe forbedringer og en lavere startpris, når den lanceres i løbet af januar. Årets store nyhed er dog en Swift, som skulle beholde sit karakteristiske design, men tilsat en højere grad af komfort. Der skulle være urpremiere i slutningen af året.
Den nye Porsche Cayenne bliver mindre og lettere end dagens model, og så kommer den som hybridmodel, hvor en elmotor hjælper benzinmotoren.
Den nye Porsche Cayenne bliver mindre og lettere end dagens model, og så kommer den som hybridmodel, hvor en elmotor hjælper benzinmotoren.

Toyota

Toyota havde gang i en massiv produktoffensiv sidste år med blandt andet ny IQ og Urban Cruiser. I år bliver der mere roligt, men man kan trygt regne med et facelift af Auris i første halvdel, og mere spændende: En Auris med hybridteknik og til en noget lavere pris end Prius gør, at importøren har store forventninger til Auris hybrid, når den præsenteres efter sommerferien.
Om få måneder viser Renault den nye Megane Coupé - Cabriolet frem for verdenspressen. Det sker på den internationale biludstilling i Geneve.
Om få måneder viser Renault den nye Megane Coupé - Cabriolet frem for verdenspressen. Det sker på den internationale biludstilling i Geneve.

Volvo

Volvo er solgt til Kina, men svenskerne fortsætter i bedste velgående, ser det ud til. Den helt nye S60 kommer på markedet til september, med sexet design og nye benzinmotorer med turbo, der er udviklet af Ford.
Den nye Skoda Superb Combi er klar i begyndelsen af marts. Vi gætter på, at den bliver et stort hit i firmaklassen.
Den nye Skoda Superb Combi er klar i begyndelsen af marts. Vi gætter på, at den bliver et stort hit i firmaklassen.

VW

Sædvanligvis har VW en stor stak nyheder klar til et nyt år. Og det gælder mildest talt også i år. Året begynder med Golf og Scirocco R med 270 hk, der lander i januar, samtidig med Polo Bluemotion Technology, der kører 27 km/l. Den følges af den ægte Polo Bluemotion, som er klar til marts/april og kører op til 30,3 km/l. Til maj barsler tyskerne med en ny Touareg, der ligesom teknik-fætter Porsche Cayenne bliver mindre og er klar med hybridteknik. Til efteråret står en ny Sharan klar, og tak for det: Den nuværende er 14 år gammel. Efter sommer bliver Touran opdateret med samme ansigt som Golf og Polo kommer som 170 hk stærke GTI.

Den største nyhed er dog en Passat, som kommer i ny aftapning til efteråret. Den er baseret på den nuværende model, men 70 procent af delene skulle være nye. Desværre for firmafolket, der plejer at skifte bil i slutningen af året, kommer Passaten først i januar 2011.
Volvo S60 bliver den sidste Volvo udviklet uden indblanding fra kinesiske Geely, der fremover til eje fabrikken.
Volvo S60 bliver den sidste Volvo udviklet uden indblanding fra kinesiske Geely, der fremover til eje fabrikken.
Spionbilledet, som vi selv har taget i Spanien, viser den nye VW Touareg, der først og fremmest bliver mindre end den nuværende model.
Spionbilledet, som vi selv har taget i Spanien, viser den nye VW Touareg, der først og fremmest bliver mindre end den nuværende model.

Den grønne bølge kommer i år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce