Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den friske motor sluger olie

Tegning: Gert Ejton

Den friske motor sluger olie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg har fået renoveret topstykket på min Opel Vectra fra 1996, fordi toppakningen gik under en tur sydpå med campingvogn sidste sommer. Køleventilatoren stod af, og det gjorde resten af motoren så også kort efter.

Jeg har som sagt fået lavet motoren, og den har kørt fint siden, men er der opstået et mærkeligt problem. Vectraen bruger pludselig en masse olie, og det har den aldrig gjort før.

Med en helt frisk og renoveret motor kan det da ikke passe, at motoren skal blive utæt og bruge olie. Efterhånden er olieforbruget så højt, at jeg skal toppe op med olie en gang om ugen. Motoren har kørt 310.000 kilometer.

Din friske motor er helt i topform - der, hvor den er blevet renoveret. Topstykket med ventiler og toppakning er som nye og 100 procent tætte. Men resten af motoren er 310.000 kilometer og 13 år gammel og slidt.

Det betyder, at kompressionen i det nye topstykke er helt i top ved forbrændingen, men på grund af de tætte ventiler og de slidte stempel- og olieringe bliver noget af kompressionen presset ned i krumtaphuset. Med det kraftige overtryk følger hele tiden lidt olie ned i krumptaphuset. Hernede presser ovetrykket olie via en udluftningsslange op i luftfilteret, og derefter bliver olie forbrændt.

Det er i hvert fald mit gæt på forklaringen på din bils pludselige olieforbrug efter en renovering af topstykket.

Hvis du vil tjekke yderligere, kan du se under bilen. Ligger der små oliepletter om morgenen, er der tale om en simpel utæthed i bundkar, bundskrue eller andre steder i motorens samlinger, som dit værksted må tætne.

Er der tørt i indkørslen under motoren, og er motorens underside tør og fri for oliesnask, tyder det på, at min forklaring er korrekt. Starter bilen også med en blå oliesky fra udstødningen - og har den en blålig udstødning under kørsel, så er det tegn på, at der brændes lidt olie af under kørslen.

Med motorer som har kørt flere hundrede tusinde kilometer er det ofte en tvivlsom idé at renovere dele af motoren, fordi det så kan give problemer andre steder. Du ville formentlig have være bedre tjent med en motorudskiftning med en nyere brugt motor.

Men nu er skaden sket. Du kan forsøge med en tykkere olie, for eksempel 15/40W. Måske kan denne tykkere olie nedsætte olieforbruget til et tåleligt niveau. Ellers er der kun at få renoveret cylindre, stempler og stempelringe, så de også bliver tætte som nye - eller få lagt en anden motor i bilen, hvis du fortsat vil køre i den.

Den friske motor sluger olie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.