Men en eller to gange om året bør du selv vaske bilen med børste og håndkraft, hvor du rigtig kommer ind i krogene.

Super-luksus-vask med økologisk bivoks dyrket under fuldmåne og turbo-tørring med speciel lak og konserverende nano-krystaller med indbygget rustbeskyttelse…

Den får ikke for lidt, når tankstationerne forsøger at lokke bilisterne til at betale op til 220 kroner for en luksusvask frem for en billig til omkring 80 kroner før rabat, og hvem har ikke prøvet at stå i sekunderne, før det bliver ens tur ved kassen, og tænke, at man da for pokker bør ofre det bedste på den kostbare bil.

Men lad vær, råder FDM, for luksusvasken er ikke pengene værd.

- Man kan ikke se meget forskel på bilen, og i vinterhalvåret er bilen alligevel beskidt igen når man har kørt ganske få kilometer. Så drop de dyre vaske og køb trygt den billige, siger leder af FDMs tekniske afdeling, Jørgen Jørgensen.

Han er enig i, at det lyder forjættende, når man læser tankstationens beskrivelse af den dyreste vask, men minder om, at ingen maskine kan nå helt derind, hvor det virkelig gavner at vaske. Jørgen Jørgensen mener, at tankstationerne luller dig ind i romantiske forestillinger om, at den dyre vask passer bedre på din bil.

- Uanset hvor mange dyser, der er i undervognsskyllet, og om der er ekstra voks i skyllevandet, så er der i bund og grund ikke meget forskel på dyreste og billigste vask i forhold til, hvad der gavner bilen, vurderer han.

Luksusvask et par gange om året

FDM’s tekniske chef vil dog gå så langt som til at medgive, at man godt en gang imellem kan ofre en luksusvask på bilen, men det fritager ikke for, at man 1-2 gang om året virkelig kommer i bund med en vask.

- Det kan udelukkede ske på den gode gamle måde med børst og haveslange, for kun på den måde kommer man ind og får renset kanter, lister og dørfalse. Selv ikke den mest avancerede vaskemaskine kan erstatte knofedt, masser af vand og omhu.

Det kritiske snavs er det, du ikke kan se, og her er det ligegyldigt, hvor mange dyser, der er i en undervognsskylning. Det hjælper ikke, dørene skal op, og du skal helt ind og rundt alle steder for at fjerne snavs og her om vinteren også rester af vejsalt, lyder forklaringen.

Q8 forsvarer sig

Hos Q8 mener man, at kunderne får, hvad de betaler for, forstået på den måde, at de dyre vaske er bedre end de billige vaske.

- En billig vask er ’’bare’’ en vask, men vælger du en dyrere vask, får du også en beskyttelse af bilen, som ikke følger med de billige. Det kan sammenlignes lidt med hårvask, hvor du måske en gang imellem også benytter en balsam, siger Hans Tiedemann, produktchef hos Q8.

Han understreger, at de dyre vaske også har bedre ingredienser i form af mere effektiv shampoo, ekstra skyl af undervognen og ikke mindst ekstra tørring, som er vigtig i forhold til det færdige vaskeresultat.

Hos Q8 medgiver man dog, at lidt knofedt inden vask er godt for det endelige vaskeresultat, og derfor tilbyder man også kvit og frit en ’’Service Kasse’’ som forbrugeren kan låne inden turen gennem vaskehallen. Kassen er afstemt til årstiden, hvilket betyder, at den eksempelvis lige nu indeholder silikone til dørlister foruden diverse rense- og plejeprodukter til ude og inde. Om sommeren er produkterne tilpasset vejret, og generelt vasker danskerne mest bil i 1. og 4. kvartal.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Fem råd om bilvask