Den bedste bil til egoisten

Audi A4 tromler gennem Padborg Parks skarpe kurver. Og den kraftige dieselmotor trækker den hurtigt ud af kurverne igen. Men Audien er testens mindste bil.

Den bedste bil til egoisten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Audi A4 er fortsat klassens leder på kvalitet. Og nu bevæger den sig ind på et nyt enemærke: Køredynamikken

Man får lyst til at stryge skjorten, finde et passende slips frem og hitte et vellønnet sælgerjob - altså hvis der følger en Audi A4 med i ansættelseskontrakten.

Finish og samlekvalitet er testens bedste. Her er dørsmæk a la bankboks, næsten læderagtig plastic på instrumentpanelet og knapper, der klikker, som var de lavet af metal. Drej nøglen, og begejstringen får et nøk til.

Et bjørnestærkt moment på 320 newtonmeter, en gearkasse, som klikker lækkert og præcist, og en støjdæmpning, som kun lader en svag brummen fra udstødningen høre, fortæller, at det her er en dieselbrænder, der tager kegler. Forbruget er også accepteret. Den klarer 18,5 km/l på papiret. De brede skærme får Audien til at ligne en rugbyspiller med skulderpuder. Og lyskæden, der er koblet sammen med xenonlys, er næsten en nødvendighed i A4, selv om lysorgiet koster 23.000 kroner ekstra.

Og nu vi er ved kasseapparatet: Audi tager sig godt betalt for varerne med et prisskilt på 476.000 kroner, selv om den ikke engang har fartpilot eller midterarmlæn.

Agterude er der anstændig plads til rejsende bagi - men heller ikke mere, og Audien er den mindst generøse på det punkt. Der er ikke plads til familiens oppakning, hvis A4 også skal agere godstog i sommerferien.

Styretøj og gear er gjort stramt som i en sportsvogn. Det tiltaler ikke nødvendigvis alle.

Affjedringen sørger til gengæld effektivt for, at alle stressende riller og rumlerier i vejbanen ikke kan mærkes i rattet eller pedalerne, uden at bilen føles sjasket af den grund. På motorvejen er den retningsstabil som et tysk lyntog. Og på de krogede ruter finder den målbevidst rundt i bulede sving. Kør for eksempel frem mod et skarpt af slagsen, drej rattet efter gehør og mærk, hvordan bilen ligger støt på kursen rundt i svinget - som en satellit i kredsløb om jorden.

På motorvejen kommer A4s høje komfortniveau til sin ret. Det gælder ikke mindst den kraftfulde og støjsvage dieselmotor. Den nye to-liters common-rail på 143 heste, som afløser pumpedyse-systemet, er den perfekte motor til bilen.

Men du skal være vellønnet, og familien skal være indstillet på, at det koster plads at køre Audi.

Den bedste bil til egoisten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce