Dansk designer udfordrer

Så kom den endelig - Henrik Fiskers nye superbil Force 1 V10 - som er blevet præsenteret på biludstillingen i Detroit. Premieren var ellers lige ved ikke at blive til noget, da hans tidligere arbejdsgiver, Aston Martin, truede med at lægge sag an, hvis han trak tæppet af bilen, fordi de mente, at den lignede deres D10. Foto: PR

Dansk designer udfordrer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henrik Fisker, verdensberømt dansk bildesigner bag rullende mesterværker som BMW Z8 og Aston Martin DB9, har afsløret Force 1 superbilen på Detroit Motor Show. Den ser mildest talt ond ud

Til lyden af Bruce Springsteens "Born in the U.S.A." er en ny superbil blevet præsenteret i Detroit. Den er designet af danske Henrik Fisker og lavet i samarbejde med en tidligere topchef hos General Motors og en producent af racerbiler.

Bilen er bygget som en del af et fælles partnerskab mellem Henrik Fisker, tidligere GM-boss Bob Lutz og den erfarne racerbilkonstruktør Ben Keating. Det er en rigtig produktionsmodel og vil blive solgt for 268.500 dollar for de forventede 50 styk, man vil lave årligt.

Mens denne pris umiddelbart kan sy-nes voldsom - man kan købe en Ferrari 488 GTB til lidt mindre - så forsvinder prischokket måske, når man ser speci- fikationerne. Her er der nemlig et kar-rosseri bygget i kulfiber og en 8,4-liters V10-motor, som stammer fra Dodge Viper, og som er i stand til at producere 745 hk. Det hele sker via en seks-trins manuel gearkasse, men der er også mu-lighed for automatgear.

Selve bilen er grundlæggende baseret på Dodge Viper, der faktisk udgår af produktion nu. Chassiset anvender en kompleks computerstyret aktiv affjedring.

Det er et bæst af en superbil med macho-look og så tilpas ondskabsfuldt, at man ikke ville blive forbavset, hvis Darth Vader steg ud af den. På pressemødet sagde folkene bag, at markedet mangler en "ægte amerikansk sportsvogn - uden undskyldning over for sig selv.

For at sikre et behørigt greb i underlaget har man valgt store 21 tommer hjul med dæk i størrelsen 355/25 af Pirelli P Zero. Accelerationen fra 0-96 km/t. tager tre sekunder, og dermed er vi formentlig oppe på 3,4 sekunder for at nå 100 km/t, mens topfarten er 355 km/t.

Produktionen begynder til april.

Bilen har været ventet med stor spænding, ikke mindst fordi Fisker i sidste uge modtog et brev fra Aston Martin, der mener, at Force 1 minder for meget om deres nye DB10 og derfor truede med sagsanlæg, hvis han præsenterede bilen i Detroit. Fisker reagerede dog med et modkrav om 100 mio. dollar, bl.a. for offentlig ydmygelse og mistet omsætning på Force 1, men har altså alligevel valgt at vise superbilen frem.

Om der er for store ligheder mellem Force 1 og DB10, må eksperterne og tiden vise, men umiddelbart kan man næppe klandre Fisker for kopi af sin tidligere arbejdsgiver.

Det er ikke første gang, at Aston Martin forsøger at bremse Fiskers comeback i bilindustrien. Allerede i april sidste år blev han sagsøgt af den engelske fabrik for sine planer om en superbil, Thunderbolt, der var en modificeret Aston Martin Vanquish. Det mente Aston Martin dog var en dårlig idé, og det endte med, at Henrik Fisker opgav projektet.

Også andre bilfabrikanter har tidligere sagsøgt Fisker. I 2008 blev han beskyldt for bevidst dårligt design af Teslas prototype, der senere skulle blive til Tesla S, og som senere blev lavet om af Tesla. Det skulle angiveligt være sket, for at han kunne give sin egen Karma et forspring. Tesla frafaldt dog sagen.

De sager rykker dog ikke ved, at Henrik Fisker tilsyneladende ikke giver op så let.

Dansk designer udfordrer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce