Campingvognen fra møbelfabrikken

Der skal kræfter til for at løfte de gamle solide sider op.
Foto: Peter Leth-Larsen

Campingvognen fra møbelfabrikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Så rykkede den danske campingvognhistorie fem-seks år længere tilbage

I en lade på Sydfyn står en LM campingvogn indregistreret i 1953, som stadig er næsten intakt, og som stadig er indregistreret, og den er altså seks år ældre end den hidtil ældste, som det er lykkedes avisen at finde frem til.

Historien bag vognen er, at forældrene til Just Hammerich i Odense købte den af Lunderskov Møbelfabrik, der siden begyndte at lave sejlbåde og derefter vindmøllevinger under navnet LM Glasfiber og blev til en verdensomspændende milliardvirksomhed. Vognen stod på møbelfabrikken, da den som hovedgevinst i KFUM's julelotteri ikke var blevet hentet.

- Min far hentede den på fabrikken, men måtte låne fabrikantens Renault 4, der havde trækkrog, og han måtte efterlade sin egen Citroën Berline 11, da den var så speciel, at kun ét værksted i Lunderskov kunne montere trækket på en Citroën, fortæller Just Hammerich.

- Det er en yderst solid vogn, for eksempel er undervognen et typegodkendt Brenderup kornvognsunderstel, der må bære et ton.
Den gamle campingvogn på sin europæiske debut i 1955. Den blev trukket af en af Citroëns flotteste modeller. Privatfoto
Den gamle campingvogn på sin europæiske debut i 1955. Den blev trukket af en af Citroëns flotteste modeller. Privatfoto
Foto: Peter Leth-Larsen

Fineste fyrretræ

Vognen er efter hans mening nok møbelfabrikkens første model - sammenklappelig med aluminiumsbeklædning, og træet var af fineste fyrretræssortering. Totalvægten er 350 kilogram, og han fik den indregistreret med synsfri sammenkobling mange år senere, omkring 1975. De originale hynder findes fortsat i den.

- Det er morsomt at tænke på, hvad Lunderskov Møbelfabrik udviklede sig til, når jeg husker, at jeg sammen med min far gik rundt i en støvet møbelfabrik og fik fremvist campingvognen, der var opbevaret i et hjørne med en presenning over, siger Just Hammerich.

For at bruge campingvognen skal man løfte det løse tag og trække sidevæggene op. Derefter trækker man de to gavle op, og med skydebeslag låser man delene sammen, og indvendig fremkommer sovepladser og en yderst primitiv køkkensektion og et meget lille bord med siddeplads til fire. Vognen var forsynet med fortelt, og med køjerne inde i vognen blev der fire sovepladser, der om dagen kunne omdannes til siddepladser. Der kunne fint sove to i forteltet.

Med på festival

- Vognen har været flittigt brugt i familien, og vi kørte Europa rundt og har for eksempel været over Loibelpasset i Jugoslavien i 1957, og den var dengang en sensation på mange af Europas campingpladser, når vi rullede ind og mellem alle teltene slog vores "hus" op, fortæller Just Hammerich.

Senest har vognen ikke slidt så meget på landevejene, men den er dog fortsat indregistreret. Blandt andet har unge i familien anvendt den som en yderst velfungerende bopæl på Midtfyns Festival.

Campingvognen fra møbelfabrikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce