Åben luft og stil er altid efterspurgt. Det holder cabrioletpriserne oppe trods krisen
Det er ikke kun adgangen til det fri, der gør cabrioleter attraktive. De holder nemlig også i vid udstrækning prisen bedre end andre biltyper. Faktisk så godt, at de også er mindre berørt af den krise, som ellers har sendt brugtbilpriserne ned.

Således vil populære cabrioleter som Peugeot 206 eller 207 være faldet fire-fem procent under normal brugtpris som følge af krisen, hvilket er væsentligt mindre end de tilsvarende modeller med fast tag. Til sammenligning er bilerne i firmabilsklassen faldet med 25 procent. Det forklarer Niels Grøftehauge, der chefkonsulent hos Bilpriser.dk.

Der er dog en klar tendens: Jo dyrere cabrio-leterne er, jo større er faldet, hvor biler fra en million kroner og mere topper.

- Mange af Mercedes-modellerne er faldet 30 procent, og når vi snakker Mercedes-cabriolet er det på 20 procent, siger Niels Grøftehauge.

Han mener, at faldet i bilpriserne generelt nu har nået bunden, og han understreger, at vi netop nu står ved begyndelsen af cabrioletsæsonen, hvilket betyder, at priserne sagtens kan vende.

Niels Grøftehauge er ikke i tvivl om, hvad det er, der fænger ved de åbne biler, og dermed holder prisen oppe.

- Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Hvis solen står højt på himlen, og folk finder lige netop den bil, de drømmer om, så er de villige til at betale prisen, siger Niels Grøftehauge, som konstaterer, at det også tæller med, at cabrioleter har et langt liv. Det er også med til at holde priserne oppe.

- Selv om en cabriolet er 35 år gammel, er den fortsat eftertragtet, fordi der er folk, som betragter den som en oldtimer. Den bliver aldrig rigtig kørt på skrotpladsen, siger han.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Det klapper for Peugeot

Det klapper for Peugeot

Gode tilbud til cabriolister

Gode tilbud til cabriolister