Bybil med attitude

Barsk. Med sit markante offroad-look er Toyota Urban Cruiser ikke til at overse. Kørestillingen er lavere end i flere af konkurrenterne. Men Urban Cruiser er også mindre.

Bybil med attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toyota Urban Cruiser er et forfriskende indslag i bybilledet. Men prisen løber hurtigt op.

Toyota er normalt er navn, som oser af snusfornuft. Alligevel lurer der vulkaner under overfladen.

For med års mellemrum vågner japanerne op til dåd, og sparker en sprælsk nytænkende model på markedet, der får de fleste til at spærre øjnene op som samuraier på krigsstien.

Tag bare den lille centersportsvogn, MR2, RAV4 eller hybridbilen Prius. Det er alle biler, som er udviklet med inspiration fra Toyotas design­centre i Europa eller USA. Det gælder i særdeleshed også den nye Urban Cruiser, som vi netop har prøvet i Portugal.

Den kantede sag er nemlig en udløber af Scion XD, som er en af de mindre modeller i Toyotas hippe amerikanske mærke, der er målrettet amerikanske high school studerende.

Men nu kommer den altså i en europæisk version. Og som spydspids i en ny generation af praktiske livsstils mini-MPV, der også omfatter de lidt større Kia Soul og Citroën C3 Picasso.

Umiddelbart virker Urban Cruiser som den mest velkørende af de tre nyheder. Mundvigene krøller sig nemlig op i begejstrede smil, mens vi pisker op og ned ad bjergvejene her nær Lissabons internationale lufthavn.
Kantet. Taglinjen er kantet som en Ritter Sport. Men det har en funktion og giver regulær plads på bagsædet.
Kantet. Taglinjen er kantet som en Ritter Sport. Men det har en funktion og giver regulær plads på bagsædet.

Midt imellem

Cruiseren har et lavere tyngdepunkt, en mere direkte styring end sine konkurrenter, og en undervogn så kontant, at det ligefrem er sjovt at køre med den lille 1,3 liters benzinmotor med 101 hk.

På den måde er der en god harmoni mellem det lidt pågående her-kommer-jeg-design og oplevelsen bag rattet. Men den ellers gennemprøvede benzinmotor skal dog op over de 2000 omdrejninger, hvis vi skal holde trit med trafikken. Så det kræver lidt pedal og op- og nedgearinger. På trods af, at seks gear er standard.

Selv om modellen retter sig mod de mere stilbevidste, har de fleste danskere dog også de praktiske briller på. Indenfor møder vi en regulær kabine, hvor der fra de tykke velpolstrede forsæder er godt udsyn og udsigt til et instrumentbord, der med sin stramme stilistik og trekantede brønd af et instrumenthus virker forfriskende. Men det er mærkværdigt, at Toyota har sparet og kun har et rat, der kan indstilles op og ned og ikke ind og ud.

Mens Cruiseren har samme akselafstand som lillebror Yaris, ligger de andre mål et sted mellem Yaris og Auris. Den højere kabine i Crui­seren giver dog mere rumfornemmelse, og på bagsædet er benpladsen og siddestilling o.k. for de fleste, størrelsen taget i betragtning. Bagagerummet er også ganske regulært, men giver med sine 314 liter umiddelbart ikke megen råderum som familiebil.
Stramt. Enkelt og ungdommeligt. Sådan kan interiøret beskrives. Her er mere svung, end vi normalt finder i Toyotaer.
Stramt. Enkelt og ungdommeligt. Sådan kan interiøret beskrives. Her er mere svung, end vi normalt finder i Toyotaer.

Prisen løber op

På motorvej lever den op til sit navn, Cruiser, og ligger ganske stabilt. Men den undervogn, som i bjergene var ganske underholdende, kan i længden godt virke for hård og stødende.

Det lidt rå offroad-look er ikke kun facade. Mens grundmodellerne, T1, der starter fra 200.000 kroner for den 1,3 liters benziner, har forhjulstræk, kan firhjulstræk tilkøbes til den 1,4 liters diesel på 90 hk, der er den anden motorversion. Den starter fra godt 226.000 kroner. Her skal man dog op i udstyrsniveau, så træk på alle poter starter først fra 294.000 kroner. Og så er vi oppe i et helt andet luftlag - og ditto kundegruppe.

Med startpriser fra omkring 200.000 kroner lander Urban Cruiser i et ganske fornuftige prisleje. Til den pris byder benzinmodellen blandt andet på stop/start-teknologi og syv airbags, inklusive knæairbag ved føreren. Du skal dog smide 40.000 kroner oveni for at få aircondition og dermed næste udstyrstrin, T2, som også omfatter tågelygter, alufælge og ratbetjening af radio. Og så begynder det at løbe op for, trods alt, lille bil i en klasse, hvor en tilsvarende Yaris kan fås 60.000 kroner billigere.

Til gengæld vrider benzineren 18,2 kilometer ud af hver liter, mens dieselen klarer 22,2 km/l.

Netop de pæne forbrugstal kunne være et af de rationelle argumenter for at investere i en Cruiser, der først og fremmest skal købes med følelserne, og som har storbyen som sin naturlige hjemmebane. Hvem der i sidste ende vil betale ekstra for at få attitude, er dog endnu uvist. Især i en tid, hvor mange holder på det sikre. Men for de Toyota-fans, der lurer på den næsten selvudslettende Auris, og egentlig ikke behøver pladsen, vil Urban Cruiser være et attraktivt alternativ. Snusfornuft eller ej - Cruiser lander til maj
Entré. Adgangen er nem gennem de fire døre. Bagagerummet er regulært, men ikke prangende.
Entré. Adgangen er nem gennem de fire døre. Bagagerummet er regulært, men ikke prangende.
Sikker. Spejle med integrerede blinklys er standard på Urban Cruiser.
Sikker. Spejle med integrerede blinklys er standard på Urban Cruiser.

Bybil med attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce