Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Brændstofforbrug vendt på hovedet

Udenlandsk. Ford-kørere skal lave lidt hjernegymnastik, når forbruget beregnes. Det opgives nemlig i l/100 km.

Brændstofforbrug vendt på hovedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omvendtslev: Mens nogle bilers computere angiver km/l, må andre bilister nøjes med det mere kryptiske liter/100 km. Det kræver omregning og kan skabe forvirring.

Bilejere, som løbende vil holde øje med, om deres nye Ford Fiesta Econetic går de 27 km/l, som det loves i annoncerne, får det svært.

Bilens kørecomputer viser nemlig forbruget i liter pr. 100 kilometer, som i resten af Ford-programmet. Så det kræver lidt hovedbrud for at gennemskue, at den lille sparegris skulle kunne klare det, der svarer til 3,7 liter /100 km.

Det gælder for øvrigt også hos VW, med mindre bilerne er forsynet med ekstraudstyr i form af en mere avanceret kørecomputer. Til gengæld kan ejere af for eksempel Peugeot, Citroën, Volvo og Mitsubishi selv vælge, hvilken skala de vil have.

- Det er mest pædagogisk at angive km/l. Det andet er lidt diffust, konstaterer Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM.

Flere årsager

Bilimportørerne har flere forklaringer på, hvorfor deres biler er sat op, som de er.

- Liter/100 kilometer er EU-normen. Km/l er slet ikke tilgængelig hos Ford, så vi har ikke haft noget valg. Det ville kun være aktuelt, hvis Danmark var et stort marked, og km/l-angivelsen var et krav for at sælge bilerne, siger Lene Dahlquist, der er pressechef hos Ford.

Hos VW findes muligheden, hvis man har et såkaldt plus-multifunktionsanlæg, der er ekstraudstyr, og koster fra 1000 til 4000 kroner. Ifølge Henrik Hagen, pressechef hos VW-importøren, er det et spørgsmål om prispolitik, fordi bilerne ville blive for konkurrencemæssigt dyre, hvis alle skulle have den funktion som standard.

I Peugeoter kan ejerne af de modeller, der har kørecomputer, til gengæld selv bladre sig gennem menuerne og vælge, hvilken skala de vil have.

- Det er ikke noget, vi som importør har med at gøre. Det er valgt fra fabrikkens side for, at man selv kan vælge, alt efter, hvad der bruges, siger Janne Bock, der er informationschef hos den danske Peugeot-importør.

Enslydende melding kommer fra Mitsubishi, der ellers er et af de mindre mærker.

- Det er en grundindstilling. Man har lagt det ind fra fabrikken som en mulighed, siger Ann Strøby fra Mitsubishi Danmark.

Få tallet ned

Danmark er, ud over Japan, et af de få lande, hvor denne målestok bruges. Mens store dele af Europa regner i l/100 km, regner englænderne i Miles per Imperial Gallon, amerikanerne i Miles per US Gallon og svenskerne såmænd i liter per svensk mil.

Senest er der dog fundet fodslag i den mere miljømæssige måleenhed gram C02/km, der jo er direkte proportionalt med brændstofforbruget. Og Søren W. Rasmussen tror også, at vi på et tidspunkt vil se den værdi angivet i bilernes kørecomputere.

Der findes dog fif, hvis man hænger på en computer med l/100 km-angivelsen.

- Man ved jo, at tallet skal være så lavt så muligt. Fem liter svarer til 20 km/l, og 10 liter svarer til 10 km/l. Og så handler det selvfølgelig om at ramme de fem liter, hvis man gerne vil køre 20 km/l, siger han.

Brændstofforbrug vendt på hovedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.