Boblen er tilbage: VW er klar med fin nyfortolkning

Selv med taget oppe er Beetle Cabriolet ganske net. Og bagagerummet er på 225 liter.
Foto: Jens Høy

Boblen er tilbage: VW er klar med fin nyfortolkning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den ikoniske åbne Boble er tilbage i en fin nyfortolkning. Kun én udgave er i Danmark, og den er meget tilbagelænet.

Åbne biler indbyder til afslappet kørsel, hvor man nyder solen, duftene og himmelhvælvingen.

Præcis sådan bliver den eneste version af den ny Beetle Cabrio, der er hos forhandlerne netop nu.

Den danske importør har valgt, at man blot hjemtager bilen med mindste motor på 1,2 liter og begrænset mulighed for udstyr. 105 hestekræfter er ikke meget til en Beetle, der i den åbne version vejer 114 kg mere end den lukkede, men efter et par dage med bilen vænner man sig til de beskedne kræfter og kan i stedet koncentrere sig om at nyde genfortællingen af en af de meste ikoniske biler i VW-programmet.

VW har med vanlig sikker sans for historiefortælling valgt at lade kalechen, der hviler bag på bilen, være grundstenen i den nye formgivning, præcis som de oprindelige udgaver, der ikke mindst i 1970’erne var indbegrebet af surfer-stilen, direkte importeret fra Malibu Beach, Californien. Hvis man ønsker det, kan et tonneau, altså et dækken, placeres over, men så forsvinder lidt af stilen.

Den elektriske kaleche er heldigvis standardudstyr, men lidt fjollet har VW placeret knappen til betjeningen sammen med lyskontakterne bag bakspejlet, og det ligner en ergonomisk svipser.

Selve betjeningen tager under 10 sekunder og er ligesom resten af bilen bemærkelsesværdig tyst.

I konstruktionen af tre-lags-kalechen har VW brugt en slags fleece som isolering, og det betyder, at man med taget lukket ikke oplever mere støj end i en almindelig Beetle. Meget imponerende.

I forhold til den gamle åbne VW Beetle er bilen vokset 15 cm i længden og godt 8 i bredden.

ForstærketI en moderne bil udgør taget en vigtig del af styrken, så når man bygger om til en åben bil, må man hente styrken andre steder.

Derfor benytter VW lidt kraftigere A-stolper, og i dørsiderne er der en ekstra forstærkning.

Omsat til virkelighedens verden betyder det en åben Beetle, der er overraskende stiv i karrossen, og det har gjort det muligt for ingeniørerne at sætte undervognen op med en rigtig god komfort.

Kabinen er så charmerende som i den lukkede Beetle. Karosserifarvede plastelementer og lidt retrofornemmelse. Desværre også med knaldhårde og ganske ucharmerende plastmaterialer. Man sidder godt foran i komfortsæderne, der er standard i Danmark, men på bagsædet er pladsen afmålt - præcis som i den lukkede udgave.

Modsat de fleste andre åbne biler i denne klasse opleves Beetle virkelig som åben, når man kører. Det skyldes den relativt stejle frontrude, og det er med til at understrege bilens unikke karakter.

Begrænsninger

Mulighederne for at individualisere Beetle Cabrio er mange, men i Danmark stærkt begrænsede. Det skyldes ønsket om at holde prisen inden for et overkommeligt niveau.

Prisen er 373.593 kroner plus levering, svarende til 90.000 kroner mere end for den almindelige Beetle. Udstyrsniveauet er pænt med blandt andet alufælge, læderrat og klimaanlæg.

Boblen er tilbage: VW er klar med fin nyfortolkning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce