Anden generation af VW’s store SUV, Touareg, kommer som hybridmodel og med mulighed for specialiteter som 360 graders kamera
Giga-SUV’en er død. Giga SUV’en leve. Sådan kunne mottoet lyde hos VW, som nu løfter sløret for den nye Touareg. Den er blødt meget op i linjerne i forhold til den første generations noget bombastiske udseende. Det sker med en front med smalle lygter, som nu matcher den nye designlinie i VW-programmet og med en øget længde og akselafstand på godt fire centimeter. Alligevel slanker top-VW’en sig 200 kilo.

Touareg har slået sit navn fast som en luksuriøs og komfortabel rejse- og familievogn, der også klarer sig overlegent i terrænet. Og det agter VW tilsyneladende ikke at ændre på. Som noget nyt vil bagsædet således kunne lægges ned elektrisk, skriver udenlandsk motorpresse. De store V10 TDI-diesel og W12-benzinere, som tidligere tog overskrifter, er væk fra motorprogrammet, der til gengæld tæller to V6-benzinere samt en V6 og en V8-diesel. Her er den ene en hybrid, som er den første europæiske af slagsen i SUV-klassen, hvor Toyotas highend-mærke, Lexus, hidtil har været ene om denne niche. Den udstyres med den 3,0 liters TSI-motor, der spiller sammen med en elmotor på 47 hk, så de har en sammenlagt effekt på 333 hk.

Teknologien betyder, at den store SUV kan køre på ren eldrift op til 50 km/t - 10 km/t hurtigere end Lexus.

Det giver et gennemsnits forbrug på 12,2 km/l. Det er ok for en bil, der klarer 0-100 km/t på 6,5 sekunder og har en topfart på 240 km/t.

Resten af motorprogrammet omfatter en V6 FSI på 280 hk, en V6 TDI på 240 hk og en V8 TDI på 340 hk

Som nyt ekstraudstyr er VW nu klar med systemet "Area View", hvor fire kameraer giver et 360 graders overblik omkring bilen. Noget, som er en fordel ved parkering og offroad-kørsel.

Andet eksklusivt ekstraudstyr er adaptiv fartpilot, luftaffjedring med adaptive krængningsstabilisatorer, der forudser og retter bilen ind efter krængninger, og et advarselssystem mod døde vinkler.

Den nye Touareg lander herhjemme til maj. Priser og dansk udstyr kendes endnu ikke.
  • fyens.dk