Billedserie: Barndommen er kommet på museum

Denne Wolsley 2200 fra 1975 vil af de fleste være kendt som Austin Princess med en let ændret front. Modellen er den sidste, som bar det mere eksklusive Wolsley-navn. Den kom også i 1800-version og havde den hydragas-affjedring, som blev lanceret med Austin Allegro i 1973. Som alle modeller fra British Leyland kom modellen under flere brands og også som Morris. Efter kort tid blev den dog kun solgt som en Austin.
Foto: Christian Schacht

Billedserie: Barndommen er kommet på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Masser af 60’er- og 70’er-biler fylder godt op i det overvældende engelske Heritage Motor Centre, som viser det gamle britiske bilimperium i sin pomp og pragt.

Neejjj. En Austin 1100, en Morris Minor og en Ford Anglia.

Alle som taget ud af et dansk gadebillede i 1960’erne eller 1970’erne. Tidsrejsen er begyndt i samme sekund, du træder ind ad døren til det store og vidtspændende Heritage Motor Centre, der ligger i Gaydon nær Coventry, hvor en ny britisk bilindustri har rejst sig på ruinerne af det gamle imperium. Jaguar og Land Rover har nemlig udviklingscenter lige ved siden af, mens Aston Martin længere nede ad vejen bygger eksklusive supersportsvogne.

Museet, der ligger 135 km nordvest for London og 20 km fra Shakespeares fødeby Stratford-upon-Avon, er med fly til Stansted og en lejet bil kun få timer væk fra Danmark, byder dog først og fremmest på et overflødighedshorn af britisk bilhistorie, man ikke finder mage andre steder i Europa.

Vi får hele fortællingen lige fra dengang, William Morris byggede sin første cykel i Oxford i 1883, til den sidste Mini Metro rullede af samlebåndet i 1990’erne. Undervejs kan man studere perlerækken af engelske biler op gennem århundredet.

Det store center, der har i alt 300 biler i samlingen, byder også på en lang række temaudstillinger som ”Time road”, hvor bilmodeller og plancher fortæller deres egen historie, ”Making British Cars, ”Under the Skin”, der pædagogisk med interaktive virkemidler fortæller, hvad en bil består af. Samtidig er der en række sær-indslag, blandt andet en Land Rover, som var med i den seneste James Bond-film, ”Skyfall”.

I samme åndedrag er der uden for museet et aktivitets-terræn, som omfatter en bakket Land Rover-bane, man kan prøve mod merpris. Men det meste er inde under de høje hvælvinger, hvor der er oplevelser til flere dage, både for børn og voksne.

De vævre MG og Triumph sportsvogne var eftertragtede. Her er det den sidste MG Midget 1500 og den sidste Triumph Spitfire 1500, som løb af samlebåndene i 1979 og 1980. Midget’en kom i 1961 og byggede på en Austin-Healey Sprite. Motorvolumen steg fra 948 kubikmeter til 1493 kubikmeter i 1975, hvor modellen fik en Triumph Spitfire-motor og de nye plastic-kofangere, som rigtige entusiaster ikke er glade for. Spifiren kom i 1962 som en mildt tunet version af en Triump Herald med en motor på 1147 kubikmeter og steg gradvist i motorydelse. Versionen med 1493 kubikmeter kom i 1975.
De vævre MG og Triumph sportsvogne var eftertragtede. Her er det den sidste MG Midget 1500 og den sidste Triumph Spitfire 1500, som løb af samlebåndene i 1979 og 1980. Midget’en kom i 1961 og byggede på en Austin-Healey Sprite. Motorvolumen steg fra 948 kubikmeter til 1493 kubikmeter i 1975, hvor modellen fik en Triumph Spitfire-motor og de nye plastic-kofangere, som rigtige entusiaster ikke er glade for. Spifiren kom i 1962 som en mildt tunet version af en Triump Herald med en motor på 1147 kubikmeter og steg gradvist i motorydelse. Versionen med 1493 kubikmeter kom i 1975.
Foto: Christian Schacht

Nyklassikerne rykker

Det er i stigende grad de lidt nyere biler, som trækker, fortæller Stephen Laing, som er kurator på museet, og som viser avisen rundt.

- De mest populære biler er fra 1950’erne og 1960’erne. Det er for eksempel Morris Mini, Land Rover, Aston Martin DB4 og DB5 eller Jaguar E-Type. Det er biler, som folk kan huske, og som deres far måske havde, eller som de drømte om dengang. Der var en tid, hvor England var på toppen, og alting var mere afslappet, forklarer Stephen Laing.

Det er alt sammen bil-minder, som også har en dansk vinkel. Markedsandelen af engelske biler var nemlig i flere årtier usædvanlig stor i herhjemme, fordi britiske køretøjer blev afgiftsbegunstiget i forhold til andres landes, da Danmark havde en stor landbrugseksport til Storbritannien.

Oplevelsen bliver ikke mindre af, at mange af modellerne faktisk er enten de første eller allersidste eksemplarer, som løb af samlebåndet. Det gælder for eksempel den første Austin Mini fra 1959, den sidste MG Midget 1500 fra 1979 og såmænd også den første Toyota, en Carina, som blev bygget i England og varslede en ny tid for britisk bilindustri. Så ringen er på alle måder sluttet.

Vauxhall Viva HA de luxe fra 1964, forrest, er et langt stykke hen ad vejen søstermodel til Opel Kadett. Den blev lanceret i 1963 bygget i Ellesmere Port nær Liverpool og var udstyret med en firecylindret motor på 1057 kubikmeter. Mens den todørs personvognsmodel blev produceret i tre år, byggede Vauxhall en vareversion helt frem til 1983, hvor den var en populær postbil. I baggrunden ses en Austin Cambridge A60 fra 1963. Den rettede sig mod den konservative bilkøber, det ønskede en lettere prestigefyldt model. Den blev i 1969 afløst af Austin Maxi.
Vauxhall Viva HA de luxe fra 1964, forrest, er et langt stykke hen ad vejen søstermodel til Opel Kadett. Den blev lanceret i 1963 bygget i Ellesmere Port nær Liverpool og var udstyret med en firecylindret motor på 1057 kubikmeter. Mens den todørs personvognsmodel blev produceret i tre år, byggede Vauxhall en vareversion helt frem til 1983, hvor den var en populær postbil. I baggrunden ses en Austin Cambridge A60 fra 1963. Den rettede sig mod den konservative bilkøber, det ønskede en lettere prestigefyldt model. Den blev i 1969 afløst af Austin Maxi.
Foto: Christian Schacht
Efter nøje studier af de engelske konkurrenter søsatte Ford Cortina-modellen i 1962. Den skulle have et sydlandsk touch i kørestil og var konstrueret med vægtbesparende paneler. Modellen her er en andengenerationsmodel, der blev produceret fra 1966 og i topversionen 1600E med Saluki- metallak og soltag.
Efter nøje studier af de engelske konkurrenter søsatte Ford Cortina-modellen i 1962. Den skulle have et sydlandsk touch i kørestil og var konstrueret med vægtbesparende paneler. Modellen her er en andengenerationsmodel, der blev produceret fra 1966 og i topversionen 1600E med Saluki- metallak og soltag.
Foto: Christian Schacht
Mini Metro blev lanceret under stor ståhej i 1980 som den nye Mini. Tredørs-bilen fra British Leyland skulle tage kampen op mod de bedste europæiske minibiler, men den klassiske Mini forblev dog i produktion. Metro var designet på fabrikken i Longbridge og navnet valgt ved en afstemning blandt medarbejderne. Denne model er en af 300 forserie-biler. Topmodellen hed 1,3 HLS, men der kom også Vanden Plas, Mayfair og MG-versioner. Produktionen sluttede i 1997 under Rover-navnet.
Mini Metro blev lanceret under stor ståhej i 1980 som den nye Mini. Tredørs-bilen fra British Leyland skulle tage kampen op mod de bedste europæiske minibiler, men den klassiske Mini forblev dog i produktion. Metro var designet på fabrikken i Longbridge og navnet valgt ved en afstemning blandt medarbejderne. Denne model er en af 300 forserie-biler. Topmodellen hed 1,3 HLS, men der kom også Vanden Plas, Mayfair og MG-versioner. Produktionen sluttede i 1997 under Rover-navnet.
Foto: Christian Schacht
Engelsk bilindustri ville i 1960 være i den teknologiske front. Derfor blev denne Rover T4 prototype med en gasturbine-motor vist i 1962, to år før 2000 modellen med samme karrosseri og benzinmotor kom. Rover, som senere i årtiet i få år byggede gasturbine-drevne varevogne sammen med Leyland, hævdede, at produktionsmodellen af T4 ville være klar i løbet af få år, selv om de på det tidspunkt vidste, det ikke ville ske.
Engelsk bilindustri ville i 1960 være i den teknologiske front. Derfor blev denne Rover T4 prototype med en gasturbine-motor vist i 1962, to år før 2000 modellen med samme karrosseri og benzinmotor kom. Rover, som senere i årtiet i få år byggede gasturbine-drevne varevogne sammen med Leyland, hævdede, at produktionsmodellen af T4 ville være klar i løbet af få år, selv om de på det tidspunkt vidste, det ikke ville ske.
Foto: Christian Schacht
Rammerne er tætpakkede i Heritage Motor Centre, hvor bil-afficionados kan fordybe sig længe i de mange fristelser. Museet har gratis guidede ture, når entréen først er betalt.
Rammerne er tætpakkede i Heritage Motor Centre, hvor bil-afficionados kan fordybe sig længe i de mange fristelser. Museet har gratis guidede ture, når entréen først er betalt.
Foto: Christian Schacht
Den store femdørs Rover 3500 SDI hatchback kom i 1976 som en afløser for blandt andet Triumph 2000 og 2500. Modellen blev søsat med en V8-motor, men kom også i 2300 og 2600-versioner med V6-motorer. Rover arbejdede på en stationcar-version, der skulle tage kampen op mod Fords og Volvos lignende modeller. Men det blev kun til få prototyper som denne, fordi Rover var økonomisk presset.
Den store femdørs Rover 3500 SDI hatchback kom i 1976 som en afløser for blandt andet Triumph 2000 og 2500. Modellen blev søsat med en V8-motor, men kom også i 2300 og 2600-versioner med V6-motorer. Rover arbejdede på en stationcar-version, der skulle tage kampen op mod Fords og Volvos lignende modeller. Men det blev kun til få prototyper som denne, fordi Rover var økonomisk presset.
Foto: Christian Schacht
Selvfølgelig skal der være plads til en sir Alec Issigonis geniale Austin Mini, der også blev solgt som Morris Mascot, og som blev produceret i 41 år. Den blev søsat med tværliggende motor, forhjulstræk, uafhængigt hjulophæng og meget små hjul. Noget, som har dannet skole for de efterfølgende generationer af minibiler. Modellen her er den første, som forlod samlebåndet i Cowley 8. maj 1959. I baggrunden ses den første Morris Minor fra 1948, som også er skabt af Issigonis. Det var den største succes i engelsk bilindustri, indtil Minien kom, og modellen blev produceret frem til 1971.
Selvfølgelig skal der være plads til en sir Alec Issigonis geniale Austin Mini, der også blev solgt som Morris Mascot, og som blev produceret i 41 år. Den blev søsat med tværliggende motor, forhjulstræk, uafhængigt hjulophæng og meget små hjul. Noget, som har dannet skole for de efterfølgende generationer af minibiler. Modellen her er den første, som forlod samlebåndet i Cowley 8. maj 1959. I baggrunden ses den første Morris Minor fra 1948, som også er skabt af Issigonis. Det var den største succes i engelsk bilindustri, indtil Minien kom, og modellen blev produceret frem til 1971.
Foto: Christian Schacht

Billedserie: Barndommen er kommet på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce