Billedserie: Barndommen er kommet på museum

Denne Wolsley 2200 fra 1975 vil af de fleste være kendt som Austin Princess med en let ændret front. Modellen er den sidste, som bar det mere eksklusive Wolsley-navn. Den kom også i 1800-version og havde den hydragas-affjedring, som blev lanceret med Austin Allegro i 1973. Som alle modeller fra British Leyland kom modellen under flere brands og også som Morris. Efter kort tid blev den dog kun solgt som en Austin.
Foto: Christian Schacht

Billedserie: Barndommen er kommet på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Masser af 60’er- og 70’er-biler fylder godt op i det overvældende engelske Heritage Motor Centre, som viser det gamle britiske bilimperium i sin pomp og pragt.

Neejjj. En Austin 1100, en Morris Minor og en Ford Anglia.

Alle som taget ud af et dansk gadebillede i 1960’erne eller 1970’erne. Tidsrejsen er begyndt i samme sekund, du træder ind ad døren til det store og vidtspændende Heritage Motor Centre, der ligger i Gaydon nær Coventry, hvor en ny britisk bilindustri har rejst sig på ruinerne af det gamle imperium. Jaguar og Land Rover har nemlig udviklingscenter lige ved siden af, mens Aston Martin længere nede ad vejen bygger eksklusive supersportsvogne.

Museet, der ligger 135 km nordvest for London og 20 km fra Shakespeares fødeby Stratford-upon-Avon, er med fly til Stansted og en lejet bil kun få timer væk fra Danmark, byder dog først og fremmest på et overflødighedshorn af britisk bilhistorie, man ikke finder mage andre steder i Europa.

Vi får hele fortællingen lige fra dengang, William Morris byggede sin første cykel i Oxford i 1883, til den sidste Mini Metro rullede af samlebåndet i 1990’erne. Undervejs kan man studere perlerækken af engelske biler op gennem århundredet.

Det store center, der har i alt 300 biler i samlingen, byder også på en lang række temaudstillinger som ”Time road”, hvor bilmodeller og plancher fortæller deres egen historie, ”Making British Cars, ”Under the Skin”, der pædagogisk med interaktive virkemidler fortæller, hvad en bil består af. Samtidig er der en række sær-indslag, blandt andet en Land Rover, som var med i den seneste James Bond-film, ”Skyfall”.

I samme åndedrag er der uden for museet et aktivitets-terræn, som omfatter en bakket Land Rover-bane, man kan prøve mod merpris. Men det meste er inde under de høje hvælvinger, hvor der er oplevelser til flere dage, både for børn og voksne.

Nyklassikerne rykker

Det er i stigende grad de lidt nyere biler, som trækker, fortæller Stephen Laing, som er kurator på museet, og som viser avisen rundt.

- De mest populære biler er fra 1950’erne og 1960’erne. Det er for eksempel Morris Mini, Land Rover, Aston Martin DB4 og DB5 eller Jaguar E-Type. Det er biler, som folk kan huske, og som deres far måske havde, eller som de drømte om dengang. Der var en tid, hvor England var på toppen, og alting var mere afslappet, forklarer Stephen Laing.

Det er alt sammen bil-minder, som også har en dansk vinkel. Markedsandelen af engelske biler var nemlig i flere årtier usædvanlig stor i herhjemme, fordi britiske køretøjer blev afgiftsbegunstiget i forhold til andres landes, da Danmark havde en stor landbrugseksport til Storbritannien.

Oplevelsen bliver ikke mindre af, at mange af modellerne faktisk er enten de første eller allersidste eksemplarer, som løb af samlebåndet. Det gælder for eksempel den første Austin Mini fra 1959, den sidste MG Midget 1500 fra 1979 og såmænd også den første Toyota, en Carina, som blev bygget i England og varslede en ny tid for britisk bilindustri. Så ringen er på alle måder sluttet.

Billedserie: Barndommen er kommet på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce