Bilkørsel lige til grænsen

Susanne Kottulinsky og Jerry Åhlin er som tidligere rallykørere kyndige instruktører.

Bilkørsel lige til grænsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skandinaver kører mere forsigtigt, mens tyskere er bedre på motorvej, lyder erfaringerne fra Audis køre- instruktører

Det gælder om at hænge på, hvis du skal følge trop med to rally-kørere. Men det er lærerigt.

Og det er også meningen, når Susanne Kottulinsky og Jerry Åhlin dirigerer holdet af kursister i nye Audi A4 TDI Quattroer gennem manøvrer, hvor der skal tænkes hurtigt.

Vi befinder os på FDM Sjællandsringen, hvor årets sidste omgang af kørekurset Audi Driving Experience finder sted. På programmet står udfordringer som glatføremanøvrer, bagvognsudskridning og elgtest.

Først skal der dog varmes op. Og her gælder det op at hænge på instruktørernes høje tempo banen rundt, hvor vi træner idealkurver, korrekt nedbremsning før sving, og acceleration på det rigtige tidspunkt.

Det er 11. år i træk at, der holdes Audi Driving Experience. Det betyder, at antallet at kursister nærmer sig de 3000. Heraf mange gengangere, som har det til fælles, at de gerne vil lære at tackle kritiske situationer bedre.

De vigtigste trafikråd

Susanne Kottulinsky har været med som instruktør i en snes år, hvor hun har stået for Audi-kørekurser over hele verden. Hun er ikke i tvivl om, hvad der er nogle af de vigtigste råd i trafikken:

- Kig langt frem og tænk forud, så kører du også mere sikkert. Og sørg for at have sæde og rat indstillet rigtigt. Det betyder noget, hvis du skal reagere hurtigt, siger Susanne Kottulinsky, der har oplevet nogle fælles træk ved mange bilister på kørekurserne.

- Hvis du spørger folk om, hvad de gør, hvis de oplever en utryg situation, vil 99 procent sige, at de træder på bremsen. Men det gør de ikke. De slipper speederen. Og det er godt, for så kommer vægten frem på de forreste, styrende, hjul, og du kan dreje bedre, siger Susanne Kottulinsky

Forskel i stil

Umiddelbart oplever den internationale instruktør ikke forskel på de danske kursisters evner frem for de andre. Men stilen er forskellig.

- Tyskerne er bedre til at køre på motorvej, mens vi i Danmark, Norge og Sverige kører mere forsigtigt. Det er fordi, at vi er vant til små snoede veje, sne og is, lyder vurderingen.

Vi har tidligere testet den nye Audi A4. Og de mange omgange på Sjællandsringen bekræftede, at udstyr som mærkets Drive Select, der i Dynamic-indstilling blandet andet gør styring, motor og undervogn skarpere, kan have afgørende indflydelse på liv eller død i ekstreme situationer.

Men det forudsætter antiskridsystemet ESC, som heldigvis efterhånden er standard på de fleste biler. Og betyder, at man i elgtesten kan undvige en forhindring med 80 km/t og rette op, så man kommer forbi "elgen" og ind i sin egen vognbane igen - uden at skride ud.

Vi var dog hele vejen hjulpet af tre liters dieselmotoren, der med sine 240 heste, firhjulstræk, og et moment på 500 newtonmeter har så stort et kraftoverskud, at vi kunne køre hele banen rundt konstant i tredje gear med 2000-3000 omdrejninger. Og det er helt i vinkel. Det kan nemlig godt være sjovt at køre sikkert.

Bilkørsel lige til grænsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce