Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bilforhandler skiftede bane

Bjarne Knudsen ved et par sine lidt dyrere biler, blandt andet en Mazda med blødt tag, som han udtrykker det.

Bilforhandler skiftede bane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indtil for to og et halvt år siden hed Bjarne Knudsens bilforretning i Særslev BK Auto, nu hedder den Autoimport Nordfyn, fordi han skiftede bilbane

Efter næsten 10 år som bilhandler fornemmede Bjarne Knudsen for nogle år siden, at bilmarkedet var ved at ændre sig. Intet i denne verden varer jo som bekendt evigt.

Danskerne ville gerne køre i bedre og mere luksuriøse biler, men samtidig biler med et lavt brændstofforbrug.

Derfor ændrede han ikke blot navnet på sin forretning, men også sortiment fra biler typisk i den lavere prisklasse og så et stykke opad. I dag vel typisk omkring 100.000 kroner i form af mindre special- og luksusbiler.

- De større og mere brændstofforbrugende biler er svære at sælge i dag med de høje brændstofpriser, så mange - ikke mindst pendlere - foretrækker mindre biler og mindre brændstofforbrugende biler, ikke mindst dieselbiler, og samtidig biler på gule plader, siger Bjarne Knudsen.

- Det betyder efterhånden meget, om en bil kører 14 eller 20 kilometer på literen. Samtidig får kunderne i de importerede biler langt mere udstyr, end der findes i de danske, fordi bilfabrikkerne på grund af de høje danske afgifter sender mere skrabede udgaver af bilerne til nysalg i Danmark.

- I mange af mine biler er der aircondition, elruder i alle fire døre, varme i sæderne og så videre, noget som man ofte må betale ekstra for i nye biler købt i Danmark.

Færre kilometer

Derudover har bilerne fra Tyskland og Italien kørt færre kilometer, ligesom de er i en bedre stand, blandt andet med hensyn til rust. Alligevel råder han køberne til at få deres nye brugte bil rustbehandlet, fordi rust i bilerne her i landet er et større problem end sydpå.

Hvor andre danske bilforhandlere køber biler i udlandet igennem mellemhandlere, tager Bjarne Knudsen selv med sin store biltrailer sydpå for at udvælge de biler, som han vil købe.

Aktuelt er han ved at udvide sit lager fra 45 til 100 kvadratmeter. Han forhandler nemlig også originale reservedele samt tilbehør til bilerne, som han også importerer fra udlandet, og som han kan sælge til væsentligt lavere priser end de autoriserede værksteder.

- I august i år solgte jeg 12 biler, i juli tre, så hvor man tidligere kunne tale om sæsonsalg for eksempel op til sommerferien, så er det slut nu, det svinger utrolig meget, siger Bjarne Knudsen.

Hans forretning er et énmandsforetagende udelukkende med salg, mens han har en lokal mekaniker til at ordne bilerne, hvis noget teknisk ikke virker.

Bilforhandler skiftede bane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.