Bileventyr på norsk

Stålrammer og karrosserier produceres i Litauen og samles så i Oslo. Her inspicerer salgschef Sjur Stampe delene.

Bileventyr på norsk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den danske Kewet elbil er genopstået i Norge, og skal efter planen også produceres i Portugal fra næste år. Vi har besøgt entusiasterne på fabrikken i Oslo

Salgspersonalet svarer hurtigt på spørgsmålet fra den potentielle kunde.

Og de har alle travlt i det lille showroom, som ligger i et hjørne af Elbil Norges kombinerede fabrik, udstilling og værksted i udkanten af Oslo. Telefonerne ringer nemlig uafbrudt fra spareglade nordmænd, som gerne vil prøve en tur i den lille Buddy elbil, der er en genfødt og nyudviklet version af danske Knud Erik Westergaards Kewet elbil, som skabte opmærksomhed i 90'erne.

Den har helt bogstaveligt fået nyt liv her på Spireaveien i Økern, som er et typisk industriområde, hvor pladesmede, montører og mekanikere samler Buddyer i alle regnbuens farver i de højloftede haller.

Foreløbig i et beskedent antal med et mål på 400 biler om året. Men folkene bag forhandler med et portugisisk firma og planen er at starte en produktion på op til 5000 biler om året i Sydeuropa.

Her og nu handler det dog om det norske marked, hvor den nyeste version, Kewet Buddy Citi Jet 6, som den rettelig hedder, for alvor har fået fat i nordmændene. Et offentligt tilbud om fritagelse for dyre vejafgifter ind til Oslo kombineret med bl.a. gratis p-pladser, gratis strøm, lav afgift og muligheden for at suse uden om køerne ad taxi- og busbaner er nemlig noget, som har fået folk op ad stolene.

Det giver travlhed her på fabrikken, hvor stålramme-stellene og glasfiber-karrosserierne fra Litauen samles med batterier fra Kina og USA, motorer fra USA og elektronik fra Taiwan.

Men idéen er altså dansk.

Det var nemlig iværksætteren Knud Erik Westergaard, som i 1980'erne fik idéen om en lille elbil. En idé, som fik ben at gå på i fabrikken i Hadsund, hvor der nåede at blive produceret 800 biler, inden han desværre blev tvunget til at lade firmaet gå konkurs i 1998.
Flemming Andreasen fulgte med til Norge, da Kewet lukkede i Danmark. Han har været med til at udvikle den nye Buddy-model og er glad for resultatet.
Flemming Andreasen fulgte med til Norge, da Kewet lukkede i Danmark. Han har været med til at udvikle den nye Buddy-model og er glad for resultatet.

Kuriositeter

Imidlertid var en del af bilerne kommet så langt væk som Norge. Og da to entusiastiske nordmænd, Jens Peter Skram og Viggo Vargum, købte resterne af Kewet-fabrikken for at have reservedele, så de kunne holde den norske vognpark kørende, viste det sig, at der var dele nok til at samle flere biler. Faktisk fulgte en af de medarbejdere, nemlig Flemming Andreasen, som havde været med til at skabe bilen, med til Norge og var med til at servicere en stadigt voksende menighed af elbil-begejstrede nordmænd.

Og der gik ikke længe, før en lille produktion kom i gang. En produktion, som kom op i gear, da Jens Peter Skram og Viggo Vargum for tre år siden søsatte en nyudviklet Kewet med en lang række forbedringer i forhold til den originale konstruktion. Ikke mindst var bilen gjort 100 kilo lettere, så den nu vejede 795 kilo. Det betød, at den blev EU-godkendt som motorcykel og derfor mange steder kan sælges på lavere afgift.

Historien taler dog sit tydelige sprog her på fabrikken, hvor nye og gamle biler står side om side - også på serviceværkstedet, hvor mange af de stadig kørende gamle Kewet'er bliver serviceret.

I hjørnerne står der også kuriositeter som en Kewet eksperimentbil med to motorer eller den Kewet, der i sin tid skabte overskrifter, da den gjorde turen Jorden rundt.

Men først og fremmest handler det om elbilerne, som produceres her. Guide på stedet er Sjur Stampe, der er salgsdirektør hos Elbil Norge, der med alle ansatte er et beskedent firma med 25 medarbejdere.

Han kan ikke give nogen endegyldig forklaring på det succesfulde klima for elbiler i Norge, der også har skabt grobund for den mere avancerede Think. Men Sjur Stampe vurderer, at det muligvis skyldes en kombination af politisk opbakning med økonomiske gulerødder og entusiasme hos nordmændene.

- Det var i begyndelsen entusiasterne, som købte Kewet. Vi var alle en stor familie, smiler han. I dag er kundegruppen udvidet. Således har en Porsche 911-ejer netop købt en Kewet Buddy til sin kone - med bremsekalibre lakeret i bilens gule farve - præcis som på Porschen - selvfølgelig!

- Det skyldes ikke vores klima i Norge, som med snefyldte og kolde vintre samt mange bakker er noget af det værste for elbiler. Men man kan så sige, at vores biler er blevet testet igennem, når de kommer ud i verden, smiler Sjur Stampe.
Elbil Norge kan producere godt 400 biler om året på fabrikken
Elbil Norge kan producere godt 400 biler om året på fabrikken

Med fra starten

Og det sker snart, når eksporten til næste år indledes til blandt andet Danmark.

Sjur Stampe arbejder nu på at Buddyen, som han kalder en nichébil, der kan erstatte familiens bil nummer to, bliver synlig på gaderne til næste år, hvor Danmark er ramme for FN's klimatopmøde. Simpelthen for at vise, hvad der er muligt.

Endnu kører bilerne på de gammeldags blybatterier. Men Sjur Stampe håber, at den nye og mere effektive litiumteknologi vil være tilgængelig for fornuftige penge inden for nogle år. Og så vil batterierne også kunne fås til Buddyen.

I hvert fald arbejder tiden for elbilerne. Idémand Jens Peter Skram konstaterer dog, at det er et sejt træk, men at mulighederne nu står åbne på Kewet Buddy.

- Det her har et langt perspektiv. Knud Erik Westergaard så jo allerede mulighederne i 1988. Siden er der gået 20 år. Men nu er tiden optimal. Der er fokus på miljøet, og teknologien skyder fremad, lyder det fra Jens Peter Skram.
Der er en klar forskel på de to generationer (den gamle Kewet til højre). Af mere praktiske detaljer har den nye for eksempel tagrender. De manglede i originalen og gav vand i kabinen, når man åbnede døren i regnvejr. Ellers er blandt andet gearkasse og elmotor ændret.
Der er en klar forskel på de to generationer (den gamle Kewet til højre). Af mere praktiske detaljer har den nye for eksempel tagrender. De manglede i originalen og gav vand i kabinen, når man åbnede døren i regnvejr. Ellers er blandt andet gearkasse og elmotor ændret.

Opfinderen er tilfreds

Opfinderen Knud Erik Westergaard, som vi har været i kontakt med via Hadsund, er glad for, at Kewet'en lever videre.

- Det har jeg det rigtig godt med. Det er dejligt at se, at den grundkonstruktion, som vi lavede dengang, bærer projektet igennem.

- Jeg er ikke i tvivl om, at elbilerne har en fremtid til nærtransport. Nu mangler vi bare politisk opbakning til solceller, så de kan lades op uden at belaste miljøet, siger Knud Erik Westergaard.

Bileventyr på norsk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce