Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bilen hugger og nøkker


Bilen hugger og nøkker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

? Jeg har en Volvo 740 GLE fra 1988, som jeg har købt i 1999. På et tidspunkt begyndte den at hugge, når jeg bremsede, og det blev meget værre.

Sidste år fik bilen så nye kalibre, skiver og nav med lejer. Desuden nye vinterdæk, da de gamle var kommet helt ud af facon. Det blev bedre, men problemet genopstod så småt. Små nøk, når jeg bremsede, små nøk, når jeg drejede til venstre med lav fart. Når forhjulene havde mistet en del luft, vuggede bilen ved lav fart.

For nylig fik jeg vinterdækkene på og opdagede, at forhjulene skulle spores seks grader på højre hjul.

Nu kører det godt - men af og til mærker jeg - for nu er jeg blevet følsom - en svag nøkken, når jeg bremser ved lav fart.

Bjarne Bundgaard

SVAR: Det lyder, som om dit problem er løst, og du blot er blevet lidt følsom, som du selv skriver. Det er trods alt en 14 år gammel bil, du kører i. Og uanset ny eller gammel - så skal sporingen være i orden. Indstillingen af fortøjet kan blive ødelagt, hvis du påkører en kantsten hårdt. For lidt luft i dækkene og urunde dæk skal også kunne mærkes i styretøjet.

Men dit problem har givet været skæve bremseskiver. De skæve skiver - som blandt andet kan skyldes et skævt nav eller forkert fastspænding af hjulene - kan mærkes ved den mindste nedbremsning. Hvis du ikke kan leve med de svage nøk, er der ikke andet for end at skifte bremseskiver endnu engang.

Mange må skifte skiverne ofte for at undgå vibrationer. For at forebygge dette skal man undgå at bremse så voldsomt og langvarigt, at bremseskiverne bliver for varme. Bremserne skal renses mindst en gang om året, så bremseklodserne ikke "hænger" og slæber på skiverne, hvorved de opharmes. Og man skal vælge bremseskiver og -klodser af en rimelig kvalitet, så de kan tåle det danske klima og din kørestil.

Lars Stokbro

Bilen hugger og nøkker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.