Log ind

Bianca 27-folket til træf i fødebyen

  • Bianca 27-folket til træf i fødebyen
    1 / 4
    Biaca 27 har smukke linier - her er tre samlet til stævne ved Høruphav på Als i maj 2008.
  • Bianca 27-folket til træf i fødebyen
    2 / 4
    Søren S. Nielsen og Kay von Eitzen - to Bianca-27 venner - har oprettet en flot hjemmeside
  • Bianca 27-folket til træf i fødebyen
    3 / 4
    Driftsleder gennem 30 år på Bianca Yacht i Rudkøbing, Per Munch (til venstre) sammen med skibsingeniør Svend Aage Christensen, der designede sejlbådene Peti og Bianca 27.
  • Bianca 27-folket til træf i fødebyen
    4 / 4
    Bådebygger Holger Leth Christensen grundlagde Bianca Yacht i Rudkøbing. Her ses han samme med værftets nuværende ejer, sønnen Anders Leth Christensen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Rudkøbing-sejlbåden, der dannede overgangen mellem træ og glasfiber, repræsenterer et flot kapitel i dansk bådbygnings historie. Sammen med Peti er den årets temabåd i Svendborg Classic Regatta
RUDKØBING: Som visse bilmærker har svorne tilhængere, sådan er det også med visse typer af sejlbåde. Et smukt eksempel herpå er Bianca 27, der hos visse ivrige sejlere nærmest har kult- status.

Svendborg Classic Regatta har besluttet, at Peti og Bianca 27 skal være årets temabåd, når regattaen afvikles den 6. - 8. august i år.

Bianca 27-folkene arrangerer fredag den 7. august som en del af tur-regattaen deres eget træf, som bl.a indebærer sejlads fra Svendborg til Rudkøbing, som jo er Biancas »fødeby«.

Her blev båden fremstillet i årene fra 1965 til 1975 i Langelandsbanens gamle remisse - og på et tidspunkt var Bianca Yacht med over 200 ansatte Danmarks største værft for lystbåde. Og båden repræsenterer således et stort og stolt kapitel i dansk bådbygnings historie.

Flot hjemmeside

Nu er Bianca 27-folket moderne mennesker. De har ikke dannet en klassebådsklub med noget så gammeldags som formand og kasserer og den slags. Derimod har to ivrige Bianca 27-sejlere, Kai von Eitzen, Flensborg og Søren S. Nielsen, Rudkøbing, udarbejdet en flot hjemmeside, Bianca27.net.

Den fortæller hele historien om Bianca 27-eventyret, ligesom en række kendte både af typen er registreret, de fleste med foto, og alle med byggenummer m. v.

- Vi mødes to gange om året. Om vinteren i Flensborg Yacht Club, hvor vi udveksler billeder og erfaringer fra sommerens sejladser. I Kristi himmelfarts-ferien mødes vi på Als til snak, hygge og sejlads, fortæller Søren S. Nielsen. Og så er der i år det ekstra Bianca 27-møde i Svendborg og Rudkøbing fra den 6. august.

Peti og Bianca 27 har samme konstruktør, nemlig Svend Aage Christensen. Peti blev bygget i træ først på Stige Ø, senere i Rudkøbing. Svend Aage Christensen tegnede også Bianca 27, der blev Danmarks første seriefremstillede, danskkonstruerede glasfiberbåd. Det var konstruktørens lille broder, Holger Leth Christensen, der satte produktionen i gang.

Peti er bygget i mahogni og er 28 fods langkølet båd. Linierne herfra går igen i skroget på Bianca 27.

Smuk og stabil

Og som Søren S. Nielsen siger:

- Bianca 27 repræsenterer overgangen mellem træ og glasfiber. Hele apteringen i Bianca er af træ. Det gælder også det meste i cockpitttet, ligesom lugerne er af mahogni eller teak. Bianca 27 er således en pionerbåd. Den har smukke linier, og den er en stabil båd i al slags vejr, selv om den ikke er nogen udpræget hurtigsejler.

Bianca 27-folket holder fast i deres båd - og det kan ses som noget af et oprør mod alle de kunstmaterialer, der fylder i nutidens sejlbådes aptering og tendens mod, at sejlbådene skal være større og større.

Vakte opsigt

Holger Leth Christensen købte Langelandsbanens gamle lokomotiv-remise ved Rudkøbing Havn, og det var her produktionen af Bianca 27 - og senere af andre typer - fandt sted. Sagitta-værftet i Christiansminde var også købt, og der var tale om et sandt eventyr. Den danske sejlbåd vakte også stor opmærksomhed i udlandet og lå på et tidspunkt på Yachting Worlds top 10 liste i USA. Og blev vist på udstillinger i flere lande.

- Jeg har fulgt Bianca værftet fra jeg var ung journalistelev på Langelands Folkeblad, og er altså selv den lykkelige ejer af et eksemplar, siger Søren S. Nielsen.

Der blev produceret mellem 500 og 600 Bianca 27 i løbet af de ti år. Det er en båd, der i dag kan erhverves for mellem 100.000 og 150.000 kr.

Et møde med rødderne

- Skroget er stærkt, da der ikke blev sparet på glasfiber-materialerne den gang i 1970èrne, fortæller Søren S. Nielsen.

Bianca 27-folket mødes sammen med de øvrige Classic Regatta-deltagere i Svendborg Havn i løbet af torsdag den 6. august. Dagen efter sejles der i konvoj over Lunkebugten til Rudkøbing. Derefter er der besøg på Bianca - i den gamle remise, og her vises en film, der fortæller om produktionen af bådene i samme hal.

I Rudkøbing Sejlklubs lokaler kommer bådens fader, Svend Aage Christensen, og fortæller, hvorfor Bianca 27 fik den form, den fik. Også Bianca værftets grundlægger Holger Leth Christensen, ligesom produktionschef igennem 30 år, Per Munch, vil være til stede sammen med Bianca

Yachts nuværende ejer, Anders Leth Christensen. Så deltagerne kommer virkelig til at møde rødderne.

Lørdag besøger Bianca 27-folkene og de øvrige tur- zregatta-tilmeldte Danmarks Museum for Lystsejlads på Valdemars Slot.
  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere