Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Batteri klarer kulden


Batteri klarer kulden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

! Batteriers kapacitet ved koldstart kan opgives efter flere forskellige normer. Bilbatterier sælges efter DIN-norm, SAE-norm og EN-norm, og samme batteri vil derfor kunne angives med forskellige værdier for koldstart.

Markedsføringsmæssigt ser nogle forhandlere en fordel i at opgive et batteris koldstarteffekt efter SAE-normen til for eksempel 330 ampere, mens batteriets effekt målt efter DIN-normen er 220 ampere. Batteriet med de 330 ampere er altså nøjagtig det samme som det med de 220 ampere, og deres evne til at dreje startmotor og bilmotoren rundt ved lave temperaturer og kold motor er nøjagtig ens.

Derfor fik en læser, Oliver, et upræcist svar i Bilbrevkassen for nylig. Han ønskede at skifte fra et 12 volts batteri med 220 ampere til et batteri med 330 ampere. Alt tyder på, at de to batterier er ens, og derfor vil et skift ikke belaste ledningsnet og generator. Det skrev jeg også i det første svar, men oplysningen om at Oliver vil få en større strømstyrke til rådighed ved koldstart holder ikke, hvis de to ampere-tal er opgivet efter forskellige normer. Strømstyrken vil være ens, oplyser Peder Wiberg Jørgensen fra Jysk Akkumulator Service.

Han understreger, at batterier med tykke blyplader udelukkende giver en fordel for batteriets levetid. Få, tykke blyplader i batteriet giver et slidstærkt batteri, men med mindre koldstarteffekt i forhold til et batteri med flere, tynde plader.

Batteri klarer kulden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.