Lej en Racer er Danmarks eneste motorcykelkursusudbyder, som tilbyder den fulde pakke med sportsmotorcykel, køredragt, bane og instruktør. Vi var med en tur på Ring Knutstorp i Sverige
Min søn på fire år synes far var for sej. Han så den gamle køre på motorcykel i fuld racerudrustning på fjernsynsskærmen.

- Er det dig far, jublede han.

- Jo, nikkede jeg, og så var der jo ikke et øje tørt.

I forvejen er min søn, som alle andre fireårige, formoder jeg, vild med alle typer motorer, der trækker nogle hjul, så selvom det nok var på en billig baggrund, tog jeg beundringen til mig uden blusel.

Det, vi kiggede på, var indholdet af en dvd-skive, som kursusudbyderen Lej en Racer havde sendt til mig. 9. maj havde jeg deltaget i et af firmaets mc-kørekurser på Ring Knutstorp, knap 30 kilometer fra Helsingborg.

Kørekurserne som Lej en Racer udbyder, er de eneste i landet, som inkluderer alt: Motorcykel (Yamaha R6) komplet køredragt inklusive rygbeskytter, hjelm, handsker, morgenmad, frokost, eftermiddagskaffe, samt drikkelse og selvfølgelig også en erfaren instruktør, som forstår kunsten at ramme niveauet perfekt for kursusdeltagerne.

Og lad det være sagt med det samme. Selvom prisen på 7000 kroner inklusive forsikring er i den absolut dyrere ende, så holder konceptet. Det sætter nemlig spor i sjælen at prøve en rigtig sportsmotorcykel i dens rette element - på racerbanen. At man så undervejs er behageligt fri for at tænke på noget som helst andet end at køre motorcykel er selvfølgelig et ekstra plus.

God investering

Men Lej en Racer er mere end bare ren køreteknik. En af kursusdeltagerne, Lars fra Viborg, havde fået kurset af sin kone i 50-års fødselsdagsgave. Da han på kursets tredje session første gang skrabede de spritnye knæpuder mod asfalten i Knutstorps eneste 180 grader-sving, er jeg sikker på, at investeringen betalte sig hjem for konens vedkommende.

Men tilbage til det praktiske. Først gennemgås reglerne for at køre på banen. Hvornår skal man køre i pit, hvornår skal man passe på og så videre. For begynderne, som stiller op i grøn klasse gælder det, at man kun overhaler under iagttagelse af den største forsigtighed, samt efter tilladelse af masterkøreren. Det betyder i praksis, at man ikke overhaler.

Stigende mod

Da vi nåede frem til kursets to sidste sessioner, var denne i øvrigt udmærkede regel, som selvfølgelig er til for sikkerhedens skyld, imidlertid blevet temmelig irriterende. På det tidspunkt af kurset var modet nemlig steget så meget, at det næsten kun kunne gå for langsomt.

En typisk udvikling, fortæller indehaver af Lej en Racer, Martin Kindevig, som allerede under de indledende instruktioner, havde proklameret, at vi kursusdeltagere ville udvikle os mere, end vi selv kunne forestille.

- Vi havde engang et kursus, hvor lærlingen, som aldrig før havde prøvet at køre motorcykel måtte høre på en del sjove kommentarer fra sine arbejdskammerater i den indledende fase. Da dagen var omme, kørte lærlingen imidlertid hurtigere end sin mester, så mon ikke drillerierne forstummede. Men vi oplever altid, at deltagerne rykker sig meget i løbet af en kursusdag. Der, hvor den største udvikling sker, er inde i hovedet, fordi man får rykket nogle grænser for, hvad en moderne motorcykel med gode dæk kan præstere. De kan stort set ikke vælte, og når det for alvor går op for kursisterne, sker der virkelig noget, siger Martin Kindevig.

Mentaliteten ændres

Og det er netop på det mentale område, at udviklingen er størst. Selvfølgelig arbejdes der også med selve køreteknikken og med at finde ideallinjen rundt på banen, men det er oppe i hovedet, at grænserne for alvor flyttes.

Og selv om man efterhånden begynder at føle sig som en klon af GP-stjernerne Rossi og kompagni, kan man alligevel være sikker på, at Yamaha R6'erens grænser er længere ude end ens egne. Hvis ikke før, finder man ud af det, når man undervejs i kurset ser de fine videoer, som optages fra bagsædet af instruktørens motorcykel.

"Så kunne den alligevel lægges meget mere ned", tænker man efter fremvisningen, mens den plaskvåde T-shirt endnu en gang hænges til tørre. Det kræver nemlig noget af fysikken at køre på en bane - lidt ligesom at køre på ski. Man bliver fantastisk dejlig afslappet bagefter.

"Næste omgang, så får den lidt mere", er automatisk næste tanke.

Tilliden bliver meget hurtigt stor til den udleverede Yamaha R6, som i denne sammenhæng var frisk fra importøren. Som de andre motorcykler i 600-sportsklassen er Yamahaen uhyre letkørt, og når den som i dette tilfælde, samtidig er udstyret med opvarmede bløde Michelin racerdæk (slicks), så klistrer den praktisk talt til asfalten - også længe efter ens indre begrænser synes, at det er tid at rette op.

En bedre motorcyklist

Fordelen ved et kursus, som det Lej En Racer tilbyder, er indlysende. Man bliver med garanti en bedre motorcyklist og derfor også en mere sikker motorcyklist.

Sikkerheden skal imidlertid ikke kun forstås direkte, som i form af forbedrede kundskaber på sædet af en motorcykel. På den mere indirekte måde sker der nemlig samtidig en transformation. Behovet for at vise vennerne, eller alle de andre trafikanter, at man er en helvedes karl på en motorcykel, drukner lige så stille i takt med, at man møder sine egne grænser på en motorcykel.

Ulempen ved et kursus som det Lej En Racer er imidlertid også til at få øje på. Der skabes meget let en afhængighed af at køre motorcykel på bane, simpelthen fordi det er enormt vanedannende at mærke, at hovedet er fuldstændig tømt for dagligdagens brokkerier efter en dag rundt i kurverne.

Det er simpelthen førsteklasses helse for psyke og sjæl.

Og så gør det jo heller ikke noget, at ens egen søn, i hvert fald for en stund, knap kunne få armene ned over at se sin far på racerbanen.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Find et kursus

Husk forsikringen

Stort udvalg af mc-kørekurser