Jo mindre, desto bedre, synes devisen at være for den nye Audi A1, der kunne være inspireret af fransk lingeri: Der er ikke meget af den, til gengæld bliver den dyr. Præcis som konkurrenterne: Alfa Mito, Citroën DS3 og Mini, som den lille tysker fra september skal tage markedsandele fra.

Midlerne er blandt andet lækkert design og alene kølergrillen på størrelse med et sofabord sætter nye standarder for selvsikker fremfærd i miniklassen.

Der er dog ikke de store overraskelser, hvis du erindrer konceptbilen fra 2007, som i store træk viste, hvordan den nye A1 ville gøre sig til.

Indtil videre er det en tredørs bil, og A1 kan fås med en helt unik A-stolpe, der er lakeret i kontrastfarve og som fortsætter hen over sideruderne.

Teknisk er den mindste Audi baseret på en VW Polo, og længden er lige under fire meter og dermed på størrelse med Citroën DS3, men meget større end Mini.

Sportslig

Audi lover sportslige køreegenskaber, og motorprogrammet omfatter nye benzinmotorer på 1,2 og 1,4 liter fra 86 hk til foreløbig 122 hk, mens dieselmotorerne begynder ved 1,6 liter og 90 hk og topper ved 105 hk.

Ifølge Audi er kunderne bymennesker, individualister og livsstilsorienterede og en stor del af dem vil være kvinder.

Herhjemme ser Audi-importøren bilen som en volumenmodel, altså en variant, som der skal mange ud at køre af.

- A1 er klart et led i vores fortsatte vækst på det danske marked, og den vil bringe os i kontakt med en masse nye potentielle købere, ikke mindst yngre mennesker, siger Audis danske pressetalsmand, Lars Kornelius.

Priser ukendte

For tiden bliver der forhandlet intensivt med fabrikken om priserne, men i begyndelse af marts forventer Lars Kornelius, at man vil melde nogle cirkapriser ud, så kunderne derefter har mulighed for at bestille bilen.

Priserne i Tyskland starter ved 16.000 euro for en basismodel med 86 hk, og det er 1000 euro dyrere end en sammenlignelig VW Polo. Nu skal man være forsigtig med at overføre det til danske forhold, men det kunne indikere, at Audi A1 vil starte ved 225.000 kroner.

Det er ikke noget som Audi i Danmark vil forholde sig til, men Lars Kornelius sigter mod en attraktiv pris og ikke mindst på privatleasing, som især tiltaler yngre mennesker. Og så siger han, at der ikke er planlagt en femdørs model de første par år, så indtil videre henvender A1 sig nok primært til par uden børn.
  • fyens.dk