Audi-test: Dommedag i overhalingsbanen

Den nye Audi RS4 kan, akkurat som den første generation, kun fås som Avant altså indtil videre. Dermed er den en lynhurtig og meget kompetent familiebil til de stenrige.
Foto: Christian Schacht

Audi-test: Dommedag i overhalingsbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Audi RS4 er noget så kompromissøgende som en stationcar med superbil-præstationer.

En af mine gamle venner er vist som alle andre forvoksede legebørn. Han elsker suget i maven, når en rutsjebane raser mod jorden, og når et charterfly gasser op og stikker næsen i sky.

Så når jeg en gang imellem har noget særlig voldsomt til test, skal vi gerne igennem et bestemt ritual.

Vi kører ud til en tilkørselsrampe ved en motorvej og holder næsten stille. Når der er fri bane, holder vi fast. Så får køretøjet ellers fuld pedal, så det farer fremad som en forventningsfuld Boeing 737 - op til 110 km/t! - mens min passager næsten jubler af fryd. Ak ja. Der er røget nogle liter brændstof på den konto.

For nylig stod den igen på flyverstart, og det var et af de bedre gys, vi fik os der.

Raketten var en Audi RS4 med V8-motor og 450 hk. Ude på rampen røg Audien fremad med samme iver som en forfulgt statsmands V8’er og med cirka samme dybe dunken fra motorrummet. Mageløst. Men ikke spor mystisk.

Helt vild og omgængelig

V8-motoren er et Meisterstück. Vi kender den allerede fra den tidligere Audi RS4 og R8, men den er nu hidset yderligere op - og stadig lige omgængelig: 1000 eller 7800 omdrejninger - maskinen er ligeglad og leverer bare kræfterne i ét, sømløst sug, akkompagneret af et dæmpet, racerpræget vræl.

Overlegent, grænsende til det polerede. Kraftudfoldelsen er så fri for knaster og så kompetent og høflig, at det hele er meget tysk. En perfektionist, der følger med de vildeste fuldblodsbiler og samtidig smutter en tur i supermarkedet med samme lethed som en Fiat Panda.

Der er simpelthen kræfter, så mellemsvære sportsvogne taber kæben af forbløffelse, når Audien pludselig stikker i rend på motorvejen.

Men RS4 kan også growle som en grizzly-bjørn, når hestene ruller sig ud. Takket være firehjulstrækket har hestene så godt afsæt i asfalten, at selv Ferrari- og Porsche-ejere skal stå tidligt op for at stikke fra den uartige Audi.

Et tryk på knappen Audi-Select giver chaufføren flere valgmuligheder for at indstille bilen, og vælges Dynamic, forvandles vognen til en ægte superbil.

Hvor den har plads til det, smutter den fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Samtidig spurter omdrejningstælleren op mod ottetallet, mens dine nakkemuskler lærer at sætte pris på hovedstøtten. Accelerationen er svimlende.

Motoren bliver ved og ved, mens gearkassen af dobbeltkoblingstypen nærmest skyder gearskiftene ind. Mellem hver nedgearing udsender motoren en herlig computerstyret mellemgas, og med skiftepaler bag rattet kan chaufføren stadig bestemme, hvornår gearene lægges ind.

Sving kan heller ikke bringe RS4 ud af fatning. Selv skarpe kurver forceres fladt og præcist, mens kæmpehjulene giver indtryk af, at bilen er limet til vejen.

Undervognen holder kursen klippestabil, selv ved meget høje hastigheder, og formår både at glatte ujævnheder ud og holde karrosseriet i kort snor.

For rigtigt at slippe gækken og bagenden løs er det elektroniske esc-antiskrid udstyret med en funktion, der tillader brede baghjulsudskridninger, før den lukker for gassen.

Ganske afdæmpet

Når accelerationen er overstået, er det svært at høre motoren. Med ét er den hurtiggående stationcar forvandlet til en forbløffende komfortabel og støjsvag langtursbil. Selv kagerullerne, der er skyld i støj på andre biler, høres næsten ikke.

Her kommer fartblindheden ind i billedet. Fordi RS-modellen gør alting så overlegent, fornemmer man mest hastigheden under acceleration. Først når der skal bremses, mærker man, hvilke enorme kræfter, der er sat i bevægelse. Achtung baby! - ellers kommer du til at køre alt for stærkt i den forførende magtfulde tysker.

Det er skræmmende, men også imponerende: Har man næsten 1,6 millioner kroner og endnu mere selvkontrol, er Audi RS4 det perfekte gadekryds mellem præsentabel firmavogn og fuldblodsracer. Tættere på en Ferrari med plads til hele familien og tysk pålidelighed kommer man ikke.

Set i dét lys er RS4 en ægte drømmebil og nærmest billig.

Audi-test: Dommedag i overhalingsbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce