Det danske bilsalg kører i højt gear

Volkswagen er Danmarks mest solgte bilmærke for fjerde år i træk, blandt andet takket være stor succes med den nye Golf. Foto: Thomas Hjortshøj

Det danske bilsalg kører i højt gear

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Analyse: Rekordsalg af personbiler dækker over stor fremgang for blandt andet Peugeot og Nissan, mens Kia og Fiat falder kraftigt

Det danske bilsalg kører i højeste gear, og sidste år var der nærmest forbrugsfest blandt de danske bilkøbere. Salget af personbiler slog nemlig alle rekorder og nåede i 2014 op på 188.921 mod 182.089 året før.

Det største knald fra champagneflaskerne har sikkert lydt fra den danske importør af Peugeot. Her blev der sat nummerplader på 18.237 nye biler, og det er en bemærkelsesværdig fremgang på hele 29 pct., der gør, at franskmændene overhaler både Ford og Toyota.

Peugeot har dog et stykke vej op til bilsalgets sikre nr. 1, Volkswagen, der nok må notere en tilbagegang på fem pct., men med et samlet salg på 23.030 biler fortsat er i spidsen og har været det i fire år i træk.

Lad os begynde med en vinder, som også kan kaldes en taber. Danmarks suverænt mest solgte bil er nemlig fortsat Volkswagen Up med 10.106 indregistreringer, men der mangler næsten 3000 solgte Up i forhold til 2013, så på trods af, at mikrobilen har været den bedst sælgende bilmodel i Danmark i 29 måneder i træk, bærer den skylden for, at VW's samlede salg er gået lidt tilbage. Ellers er der fremgang at spore på resten af fabrikkens produkter med Golf og Polo på hhv. 5.- og 12. pladsen.

Hos Peugeot er det også flere forskellige modellers succes, der har sikret det høje salg. Danmarks næstmest solgte bil, Peugeot 208, har faktisk ikke solgt nævneværdigt bedre end året før, derimod er den nye 108 kommet ud af starthullerne, især takket være billig privatleasing. Men også 308 og 2008 har bidraget til fremgangen.

Til gengæld er Ford altså røget ned på tredjepladsen, og det bærer en lille tilbagegang for de fleste modellers vedkommende skylden for, og succes med tilbudspriser på den mindste Ka kan ikke opveje dette.

Peugeot 108 har solgt godt, blandt andet takket være billig privatleasing. Den har medvirket til, at Peugeot nu er Danmarks næstmest solgte bilmærke. Foto: Christian Schacht
Peugeot 108 har solgt godt, blandt andet takket være billig privatleasing. Den har medvirket til, at Peugeot nu er Danmarks næstmest solgte bilmærke. Foto: Christian Schacht

Skoda overhaler Toyota

Skoda er nu Danmarks fjerdemest solgte bilmærke med kun godt 1500 biler op til Ford. Men lidt malurt er der dog i sejrsdrikken, for det er faktisk mere Toyotas tilbagegang, der har sikret tjekkerne den nye placering. Nok er Octavia Danmarks tredjemest solgte bil, men der er stor tilbagegang for den lille Citigo, mens Fabia, der nu afløses af en ny model, også har haft det svært.

Toyota er strøget fra en tredjeplads ned som nummer fem på kun et år, og det er der en klar enkelt årsag til: Den nye Aygo har haft svært ved at få fodfæste, og prisen er nu sat ned for at få gang i salget, mens et pænt salg af Yaris ikke har kunnet opveje nedgang på modellerne Avensis, Auris og Verso.

Citroën holder sjettepladsen, 600 biler foran Renault. Salget af de fleste modeller ligger forholdsvis stabilt, mens den nye C4 Cactus allerede har fået tag i danskerne.

Renault har efter flere års konstant fremgang etableret sig på en plads som nummer syv, det samme som i 2013. Clio har tabt pusten med en tilbagegang på 1000 styk, men det opvejes mere end rigeligt af Captur. Desværre for Renault er den nye Twingo kommet skidt fra start, og det samlede salg af den mindste model er næsten halveret. Det skal en ny kampagnemodel med mere udstyr nu rette op på.

Også Kia og Hyundai fastholder deres placeringer i midterfeltet med placeringer som hhv. nr. 8 og 9, men forspringet er skrumpet kraftigt ind på grund af tilbagegang for Kia og ekstra salg for Hyundai. Her er forklaringen: De tre mest populære Kia-modeller, Picanto, Rio og Ceed er alle gået tilbage, mens de tilsvarende Hyundai I10, I20 og I30 alle er blevet mere populære.

Skoda Octavia er Danmarks 3. mest solgte bil og sikrer mærket en 4. plads. Foto: Jens Overgaard
Skoda Octavia er Danmarks 3. mest solgte bil og sikrer mærket en 4. plads. Foto: Jens Overgaard

Nissan stormer frem

På trods af et pænt salg af nye Opel-biler bliver mærket alligevel overhalet af fremadstormende Nissan, der noterer sig for en salgsstigning på godt 27 pct. og har haft kæmpesucces med den nye Qashqai, men også øget interesse for Note. Hos Opel er det især den faceliftede Insignia, der har gjort sig bemærket, mens resten af modelprogrammet har solgt omtrent som året før.

Efter Opel er der fremgang til Audi, Suzuki og Mercedes, hvor især sidstnævnte tager et ryk på godt 17 pct. og kravler fra en 17.- til en 14.-plads, især takket være den vellykkede C-klasse.

Den helt store taber er Fiat, der nærmer sig status som nichemærke i Danmark. En placering som nr. 17 er i hvert fald langt fra forne tiders popularitet. Fiat var lige ved at blive overhalet af Mazda og selv det helt nye bilmærke Dacia kører snart lige op med italienerne. At Chevrolet taber endnu flere kunder kan forklares med, at de lukker og slukker i Europa til nytår.

Vi skal heller ikke glemme, at Mitsubishi har fået dansk comeback med et stort salg af minibilen Space Star, og at amerikanske Tesla med 460 solgte elbiler har overhalet mærker som Smat, Alfa og Subaru.

Mitsubishi er tilbage på det danske bilmarked med succesen, Space Star. Foto: Christian Schacht
Mitsubishi er tilbage på det danske bilmarked med succesen, Space Star. Foto: Christian Schacht

Det danske bilsalg kører i højt gear

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce