Amerikanske Airstream er efter en del modificering på vej ind på det europæiske marked. Nye modeller er godkendt til kørsel i England, Tyskland og Holland. Hvis pengepungen ikke rækker, kan du tage på Airstream Hotel i Frankrig og bo i toprestaurerede vogne fra 1950'erne og 1970'erne
Fabrikken kalder den selv An American Icon, og den sølvfarvede campingvogn med kælenavnet The Silver Bullit er da også lige så meget americana som Harley-Davidson, baseball-kort og tommetykke pandekager.

Airstream er simpelthen blevet et symbol på den amerikanske drøm, og med sin flyvemaskine-ramme, aluminiumskarosseri og rundede former har den optrådt i kultfilm og tv-shows som "Bagdad Café", "X-Files", "Mars Attacks" og mange flere.

Airstream er blevet fremstillet uafbrudt i 77 år og er nærmest urørlig på sit hjemmemarked i USA. På grund af sikkerhedskrav har det dog ikke været muligt at købe den fra ny i Europa, men i forbindelse med fabrikkens 75-års jubilæum lanceredes i 2006 endelig tre specielle europæiske modeller.

Alligevel er der stadig ingen dansk forhandler af drømmevognen.

- Da Danmark er det femtestørste marked for campingvogne i Europa, er jeg naturligvis på udkig efter en passende forbindelse, siger Stuart Hicks, salgsdirektør for Airstream Europe.

Han har endnu ikke modtaget henvendelser fra importører eller forhandlere i Danmark, selv om alle Europa-modellerne skulle kunne sælges i Danmark uden problemer.

- De sælges allerede i Tyskland, Holland og England og opfylder alle EU-krav såvel som specifikke landekrav i de tre lande, siger han.

Hvad er anderledes?

De nye EU-vogne har samme design som de amerikanske med et karosseri i enten børstet eller blankpoleret aluminium, som gør dem helt unikke i forhold til andre campingvogne. De har også stadig rundede former og er nittet sammen, som man gør i flyindustrien.

Men mange andre ting er ændret og tilpasset europæiske forhold. Hovedformålet har været at reducere den samlede vægt med 20-30 procent, så vognene kan godkendes til at blive trukket af de typisk mindre europæiske biler.

Hvis man sammenligner med en LMC Lord Ambassador 560 HTD, så er egenvægten 1370 kilo på en Airstream 534, mens den er 1350 kilo på LMC'en.

Og prisen?

Men hvad med prisen? Ja, som bekendt er dollarkursen historisk lav, og det betyder faktisk ret meget, da alt det udvendige på de europæiske modeller stadig bliver fremstillet i Jackson Center i Ohio, USA, mens det indvendige hovedsageligt monteres i England og i vid udstrækning leveres af europæiske leverandører.

Foreløbig skal man altså selv stå for importen fra en tysk eller måske hollandsk forhandler, men hvis der kommer en forhandler i Danmark, vil prisen på Euro-Airstreameren formentlig lande omkring 200.000-230.000 kroner. Til sammenligning koster en LMC Lord Ambassador 560 HTD lige under 180.000 kroner.

Der er altså stadig en pæn prisforskel til de fleste umiddelbart sammenlignelige europæiske "hvide" vogne. Men den forskel eksisterer også i USA, hvor Airstream på trods heraf er det mest solgte mærke. Selv forklarer fabrikken det med, at dens vogne simpelthen er i en bedre kvalitet end de gængse "hvidevarer".

Holdbar statistik

Og noget er der om snakken, for 65 procent af alle Airstreamers, der er bygget i de 77 år, mærket har eksisteret, kører stadig på vejene i dag - det er der vist ikke mange europæiske mærker, som kan prale med.
  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Airstream-park