Åben luksus: Opel Cascada har det hele

Opel Cascada afløser Astra Twintop. Den er dog vokset markant og vil i virkeligheden hellere konkurrere med Audi, BMW og Mercedes.
Foto: Opel

Åben luksus: Opel Cascada har det hele

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel er klar med sin største cabriolet nogensinde. Cascada er tyst, byder på ny lækker motor og har imponerende teknik i kalechen. Bilens største problem er, at den hedder Opel.

Der er ikke så meget status i en Opel, og det bliver den største udfordring for Opels lækre nye cabriolet, Cascada, der har alt, hvad man kan ønske sig, inklusive plads til fire personer og en kaleche, der ikke fås bedre i Audi, BMW eller Mercedes.

Netop kalechen med støjisolerende fleece viser, hvor højt et niveau bilen befinder sig på med udstrakt brug af aluminium, magnesium og en glasrude, der flugter perfekt med yderstoffet.

Faktisk er kalechen så støjsvag, at man selv ved høje motorvejshastigheder ikke oplever nogen former for vibrationer og dermed støj.

Kabinen er lækker og virkeligt godt skruet sammen.
Kabinen er lækker og virkeligt godt skruet sammen.
Foto: Axel Wierdemann

Fin plads

Vi lægger ud med på 17 sekunder at folde taget om i bagagerummet og er klar til at teste Opels første åbne bil i mellemklassen.

Ikke siden de gode gamle dage, hvor Opel havde en Kaptajn- og Rekord Cabriolet har tyskerne haft en bil i denne klasse, og de to var noget mindre end Cascada. Ja, faktisk er den nye bil lige så bred som firmabilen Insignia, og det betyder god plads foran.

Målet med Cascada har været en premium-cabriolet med meget udstyr til en pris, hvor man kun kan få en skrabet Audi A3 eller BMW 1-serie cabriolet.

Testbilerne står på 19’’ brede valser, og allerede ud gennem de første åbne sving er det tydeligt at mærke, at Opels avancerede forhjulsophæng, kaldet HI-Per er noget, der virker i en stiv cabriolet.

Foto: Axel Wierdemann

Godt greb i vejen

Godt nok er vejene knastørre, men selv 170 turboheste kan ikke bringe hjulene til at miste grebet ud af kurven, og det fremkalder brede smil. Det betyder ikke, at bilen opleves som decideret sportslig, men den gør, hvad du beder den om og med et højt komfortniveau.

Bag rattet får du samme instrumentering som i en Astra, og med læskærm monteret over bagsæderne sidder du godt i læ, om end jeg godt kunne tænke mig, at sæderne kunne justeres endnu længere ned. Bilens meget flade design er godt for øjet, men det tager lidt af den åbne fornemmelse, når man sidder tæt på rattet og har forrudens afslutning tæt foran hovedet.

Foto: Axel Wierdemann

Ny benzinmotor

Cascada er første model, hvor Opel præsenterer sine nye benzinmotorer, og 1,6’eren lover godt for resten af programmet, der vil blive lagt i de nye modeller løbende resten af året og næste år.

Cascada er også bygget til at kunne fungere som familiens eneste bil, og i Danmark er sædevarme og varme i rattet standard. I det hele taget er varmesystemet dimensioneret, som var det en almindelig bil.

Pladsen på bagsædet er godkendt, men vinklen på sæderyggen er stejl, så bagsædet er og bliver til kortere ture.

En god detalje er forsæderne, der automatisk glider frem, når man har bedt en passager kravle om på bagsædet.

Fra 400.000 kroner

Niveauet i Cascada understreges også ved små elektriske arme, der skyder sikkerhedsselen frem, når du har sat dig i sædet. Så slipper man for at vride ryggen af led for at finde selen.

Billigste version er med 140 hestes motor og koster fra 419.000 kroner, hvilket er en fair pris for så stor en åben bil. Skal Cascada udstyres med den fine 170 hestes motor og Cosmo-udstyr inklusive justerbar undervogn, rammer slutseddelen over 550.000 kroner, men det er ikke urimeligt, når man kigger på de tyske konkurrenter.

Åben luksus: Opel Cascada har det hele

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce