Åben luft er dyr i forsikring

Åben luft er dejlig. Men det koster også ekstra at få forsikret cabrioleten hos mange selskaber.

Åben luft er dyr i forsikring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En cabriolet er dyrere at forsikre på grund af konstruktionen, lyder det fra to ud af tre adspurgte selskaber. Men begrundelserne er forskellige

Alting koster her i livet - også udsigten til åben luft. Det viser en rundspørge, som vi har foretaget hos Topdanmark, Codan og Tryg.

Hos alle tre forsikringsselskaber er det dyrere at få sin bil forsikret, hvis det er en cabrioletmodel frem for en tilsvarende hatchback.

For at illustrere forskellen lod vi de tre selskaber udregne den årlige præmie for en ny Audi A3 1,8 TFSI Cabriolet kontra hatchback-modellen. Her er cabrioleten hos Topdanmark 1200 kroner dyrere, hos Codan 1100 kroner dyrere og hos Tryg 1800 kroner dyrere. Vi skal dog understrege, at der er forskellige betingelser for selve forsikringen, som vi ikke sammenligner her. Men tendensen er den samme. Åben luft koster. Og det gælder generelt, oplyser selskaberne. Forklaringerne på, hvorfor cabrioleter er dyrere at forsikre, er dog forskellige.

Mere udsat for tyveri

- Generelt ligger cabrioleter et præmietrin over de andre modeller. Det skyldes, at de er mere udsatte for tyveri. Det er lettere at stjæle for eksempel radioer eller GPS fra bilerne, siger Jens Langergaard, der er kommunikationschef hos Topdanmark.

Hos Tryg vurderer man, at de er dyrere at reparere efter en ulykke.

- Cabrioleter udgør en større forsikringsrisiko fordi de er dyrere at reparere, hvis tagkonstruktion bliver beskadiget. Biler i dag er fyldt med teknik - det er små computere. Og der er en række ting, som skal justeres efter en skade, siger Jane Larsen, der er produktudvikler hos Tryg.

Her har man dog ikke dokumentation for, at cabrioleter skulle være mere udsat for indbrud.

Næsten samme pris

Hos Codan er der normalt ikke den store forskel på prisen mellem en almindelig bil og en cabriolet.

- Risikoen stiger jo ikke ved, at man tager taget af. Og vores dækning omfatter også, hvis taget sprættes op, siger Nicolai Sand, der er informationskonsulent hos Codan.

En lang række faktorer spiller en rolle, når prisen for en bilforsikring beregnes - herunder antal hestekræfter, kørte kilometer om året og værdien af bilen eller nyprisen.

Da cabrioleter normalt er dyrere, vil prisen være lidt højere. Omvendt kører mange cabriolet-ejere færre kilometer. Det trækker den anden vej. I det nævnte eksempel er det udelukkende den højere pris på Audi A3 cabrioleten, som trækker op. Men der er selvfølgelig undtagelser.

- Når vi snakker meget eksklusive biler, er der højere præmier. Men det gælder både cabrioleter og andre versioner, siger han.

Kalechen skal være oppe

Generelt gælder der rent forsikringsmæssigt de samme betingelser for en cabriolet som biler med fast tag, oplyser konsulent Christian Skødt fra Forsikringsoplysningen. Kalechen skal dog være oppe for at få dækning.

- Problemet ved cabrioleter er, at det er endnu nemmere at tage noget, som er gemt i kabinen. Men man vil kun være dækket, hvis der er synlige tegn på indbrud, siger Christian Skødt.

Der skal nemlig være tydelige tegn på skade mod kalechen, hvis forsikringen skal dække tyveri af genstande fra kabinen. Mere kostbare genstande som computere er kun dækket, hvis de ligger i et aflåst bagagerum.

Christian Skødt tør ikke sige, om det er tilstrækkeligt, at de værdifulde ting er låst inde i handskerummet.

- Vi har ikke haft nogen sager på det. Derfor lyder mit råd, at man skal låse dem inde i bagagerummet, siger han.

Åben luft er dyr i forsikring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce