Hurtigere at blive veteran

Første generation af Toyota MR2, som blev bygget fra 1984-89, kan komme inden for rækkevidde som veteranbil med nye regler. Foto: Toyota

Hurtigere at blive veteran

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Motorhistorisk Samråd ser gerne, at alderen for veteranbiler sænkes fra 35 år til 30 år. Det åbner for flere 80'er-biler som veteraner

Den stigende interesse for nyklassiske youngtimer-biler fra 1980'erne kan måske få et boost.

Veteranklubberne presser nemlig på for, at vi herhjemme får de samme regler som vore nabolande, hvor en bil kun skal være 30 år for officielt at være en veteranbil - mod 35 år i dag.

Det vil give en række fordele, ifølge Johnny B. Rasmussen, som er sekretariatsleder i Motorhistorisk Samråd.

- Mange ting vil blive nemmere, når vi har samme regler som landene omkring os. Med harmoniserede synsregler vil det for eksempel blive lettere at handle bil over grænserne, siger han.

Det er noget, som ifølge Johnny B. Rasmussen også vil kaste danske arbejdspladser af sig, fordi ejere af vintagebiler traditionelt bruger mange penge på at holde bilen i stand eller restaurere den.

En anden fordel ved ensartede regler er, at det bliver mere overskueligt at køre til udlandet. I Tyskland har man en række miljøzoner i de større byer, hvor veteranbiler er undtaget. Her ville det være nemmere med de samme retningslinjer.

Ejeren af en veteranbil har en række fordele: bilen skal kun synes hvert ottende år mod normalt hvert andet år, vægtafgiften er kun en fjerdedel af den normale, og forsikringen er billigere.

Større interesse

Netop det faktum, at det i givet fald vil være biler helt frem til 1985 og ikke 1980, der kan betegnes som veteranbiler, vil også øge interessen for youngtimers, mener sekretariatslederen.

- I dag findes der for eksempel en klub for ejere af Toyota MR2-biler fra 80'erne. Og en sådan kunne tænkes at få en opblomstring, siger Johnny B. Rasmussen, der ser flere udviklingsmuligheder.

- En person, der køber en Audi fra starten af 80'erne, vil måske senere have en ældre VW Boble og bliver måske også forelsket i en endnu ældre bil, mener han.

En sådan ordning vil dog i et vist omfang koste statskassen penge. I Tyskland har der været tale om en oversvømmelse af nyere veteranbiler, da der her er mange biler fra 80'erne.

4000 biler herhjemme

Johnny B. Rasmussen tror dog, at der herhjemme kun vil være tale om et beskedent beløb. Motorhistorisk Samråd har for et par år siden opgjort, at der fandtes 4000 biler fra 1980-85 i Danmark. Han mener, at fordelene overstiger ulemperne.

- Der er kun tale om et lille beløb. Til gengæld vil der blive skabt flere arbejdspladser, siger han og peger på, at der ikke kun bruges penge på bilerne. Træf med hotelovernatninger og restaurantbesøg tæller også. Således har Motorhistorisk Samråd beregnet sig til, at veteran- og vintagebiler hvert år generer en omsætning på 700 mio. kr.

Forslaget om en harmonisering på 30 år kommer fra EU, der har udsendt et direktiv, som skal være indført i 2018.

Et sådant er dog kun vejledende, så det er op til politikerne at tage endelig stilling. Der er startet en høringsrunde, hvor samvirket nu har givet sin mening til kende.

I den forbindelse skal politikerne også vurdere betydningen for trafiksikkerheden, hvis nogle biler fremover kun skal til syn hvert ottendes år mod normalt hvert andet.

Hurtigere at blive veteran

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce