100 biler der banede veje

1) Mini. Den største genistreg på fire hjul, mener briterne.

100 biler der banede veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Engelsk afstemning om verdens mest storslåede biler

Skal man tro briterne, er Mini bilhistoriens mest geniale skabning, mens Folkevognsboblen skylder Henry Ford, Porsche og den engelske hærs genopbygning af fabrikken alt.

Det mener i hvert fald det engelske blad "Auto-Express'" motorhistorikere, som har lavet et liste over verdens 100 "greatest cars" - de mest storslåede biler gennem tiden. Hitlisten har taget sin endelige form efter måneders nomineringer og afstemninger på nettet, som alle og enhver har kunnet deltage i. Resultatet lugter lidt af, at det især er patriotiske briter, der har stemt. De engelske biler fylder nemlig godt på listen. Nok så interessant er de bemærkninger, som Auto-Express giver hver af de hædrede med på vejen. Her er listen og nogle uddrag af deres skudsmål. Bemærk at årstallene dækker de år, bilerne har været på markedet i England..

1. Mini (1959-2000) Et pludseligt påfund tegnet af Sir Alec Issigonis på en serviet. Det geniale ved hundehuset var blandt andet det kompakte maskinrum med motoren på tværs og gearkassen under motorblokken samt den ukomplicerede gummiklods-affjedring.

2. Porsche 911 (1964 - i dag) Rager stadig op over de fleste superbiler. Genkendes øjeblikkeligt på formen, lyden, lugten og kørestilen, som giver historiske minder i hvert sving.

3. Ford T (1908-27) den første bil produceret på et rullende samlebånd. Selv om den var let, var den robust nok til de elendige amerikanske veje.

4. VW Boble (1945-80) Hitler fik inspiration til folkevognen, da han læste Henry Fords selvbiografi i 1923. Ti år senere satte han Ferdinand Porsche på opgaven, som løste den med bravour. Efter krigen restaurerede engelske tropper den sønderbombede fabrik i Wolfsburg og rejste derefter hjem, fordi de fandt boble-ideen uholdbar ...

5. McLaren F1 (1993-98) Med en topfart på 371 km/t verdens hurtigste gadebil nogen sinde, men meget mere end det: enestående ingeniørkunst, civiliseret kørestil, smukt design og rimelig plads til tre personer med bagage.

6. Land Rover (1948-85) Terrængående som ingen anden. Robust sammenboltet konstruktion og et tidløst design, som lever videre i Defender.

7. Jaguar E-Type (1961-75) Hvilken stjerne. Forførende stil, utrolige præstationer med en topfart på 240 km/t og letfattelig håndtering. E-typens ånd er aldrig genfundet.

8. Renault Espace (1984 til i dag) I 1980 gik Matra til Peugeot med ideen om en radikal syvsæders mangeformålsbil og blev grinet ud. Næste stop var Renault, som slog til.

9. Fiat 500 (1957-75) bemærkelsesværdig lille bil, som opfyldte datidens behov for økonomisk bytransport. Blev snart et italiensk frihedssymbol.

10. Citroen DS (1955-75) Banebrydende med hydraulisk affjedring, halvautomatisk gearkasse, servostyring, skivebremser og svage partier, som tog skraldet ved kollision. Hyldet af designere, skattet af samlere, men et mareridt for gør-det-selv-mekanikere.

11. MCC Smart (1998 til i dag) Ikke siden Mini har en mini været så revolutionerende. Dens eksklusive motor gennemhuller myten om, at små biler er billigt juks, det er en plage at køre.

12. Lotus Elise (1995 til i dag) Den mest underholdende sportsvogn, der kan købes for penge. 1,8-liters motoren med 118 hk forslår så rigeligt til den lette aluminiums- roadster.

13. Citroen 2CV (1948-90) Gav bilens frihed til millioner. Robust, pålidelig og let at vedligeholde med et langtidsholdbart design.

14. Audi Quattro (1980-89) Rallyreglerne sagde intet om firehjulstræk, hvilket Audi pludselig udnyttede. Bilen var tung og upålidelig, men når den kørte, havde konkurrenterne ikke en chance.

15. VW Golf IV (1997 til i dag) Den fjerde Golf - eller rettere dens undervogn - har vist vejen for det 21. århundredes biler. VWs udstrakte genbrug af undervogne har skåret omkostningerne ned og banet vejen for perler som Audi TT og VW Beetle.

16. Mazda MX-5 (1989 til i dag) Mazda købte en håndfuld engelske klassikere som MGB, Lotus Elan og MG Midget og tog det bedste fra hver. Kører fremragende og kickstartede roadster-revolutionen.

17. Citroen 11CV (Traction Avant) (1934-57) Selv efter Citroen-standard var den banebrydende med forhjulstræk, et let, selvbærende karrosseri og torsionsstænger som fjedre.

18. Ferrari 250 GTO (1962-64) Gran Turisimo Omolo-gota blev aldrig solgt som gadebil. Fik øjeblikkelig succes i løb og vandt GT-verdensmesterskabet tre år i træk.

19. MGB (1962-80) Puritanere kritiserede den for bekvemmeligheder som nedrullelige sideruder, men de brede masser elskede dens tilbud om friluftskørsel, og den blev snart sin tids mest populære sportsvogn.

20. Ford Cortina (1962-66) Selv om den kostede en formue at udvikle, mente kritikerne, at den blot var en modificeret Consul. Men da produktionen stoppede, var den en legende.

21. Rolls-Royce Silver Ghost (1906-25) I sin tid kaldet "verdens bedste bil". Kunden bestemte designet. Topfart 130 km/t.

22. Peugeot 205 GTi (1984-94) Aldrig har en GTI været i så perfekt balance og budt på så meget køreglæde.

23. Morris Minor (1948-71) Smuk og praktisk. Uafhængig affjedring gav overraskende godt vejgreb.

24. Austin/Fairway FX4 (1958-98) Den uforstyrrelige, klassiske London-taxi. Symbolet på civiliseret byliv.

25. AC Cobra (1962-68) Da hønsefarmeren Caroll Shelby skohornede en 7-liters V8'er ned i snuden, var succesen hjemme. Den kunne køre 300 km/t, viste berygtede fartforsøg på engelske veje, som fik briterne til at indføre fart-grænser.

26.Mercedes 300SL (1954-57) Mågevingedørene var ikke kun for sjov. På grund af karrosseriets stærke konstruktion vandt den LeMans i 1952.

27. Lotus/Caterham Seven (1957 til i dag) Lotus' grundlægger Colin Chapmann designede den udødelige Lotus 7 på en uge. Ingen rivaler byder på samme smittende, rå køreglæde.

28. BMW M3 (1986-91) Oprindeligt uden servo og komfortudstyr. En knaldhård, rystende oplevelse.

29. Subaru Impreza Turbo (1994-2000) Rallyvinder med boxermotor og firehjulstræk. Maximum køreglæde til minimum pris.

30. Ford Escort (1968-75) Fords første verdensbil vandt talløse rallies. I 21 år var Escort den mest solgte bilmodel i England.

31. Lamborghini Miura (1966-72) Forbløffende design, fantastisk motor. Var dog slem til at løfte snuden ved høj fart.

32. Range Rover (1970 til i dag) Verdens første terrængående luksusbil.

33. Jaguar MkII (1959-67) Blev hurtigt bankdirektørernes og bankrøvernes foretrukne køretøj. Så politiet måtte også have en flok MkII'er for at følge med.

34. Ford GT40 (1966-72) Ford prøvede at købe Ferrari, men italienerne var ikke til fals. I stedet lavede Ford bilen, som bankede Ferrari fire gange på Le Mans.

35. Ford Mustang (1964-68) Greb USA om hjertet. På to år rullede to millioner eksemplarer af samlebåndet.

36. Mercedes A-klasse (1998 til i dag) Fremtidens design i en nøddeskal: kort og rummelig. Men ikke et ord i Auto-Express om, at de første eksemplarer kunne vælte.

37. Lancia Stratos (1973-75) Bragte glamour over rally-sporten. Bertone designede den, Ferrari leverede motoren. Den var svær at styre i sving, men rasende hurtig ligeud.

38. Aston Martin DB5 (1963-65) Verdens mest berømte filmbil takkket være James Bond. God for 250 km/t.

39. Lotus Elan (1962-74) Ikke overvældende præstationer, men selv i dag en fornøjelse at køre.

40. Ferrari F40 (1987-92) Rendyrket racer med en topfart på 330 km/t.

41. Toyota Corolla (1970-78) Verdens mest solgte bilmodel - første familiebil med radio, elbagrude og justerbart ryglæn. Pålideligheden selv.

42. Rover P6 (1963-77) Prestigefartøj med skivebremser, uafhængige baghjulsophæng, punkterfrie hjul. Med 3,5-liters V8'er kunne den køre næsten 200 km/t.

43. Jensen Interceptor FF (1966-71) Var først med permanent firehjulstræk og abs-bremser. FF betød Ferguson Formula - traktorfirmaet leverede firehjulstrækket, som var dyrt og upålideligt.

44. Willys Jeep (1940-65) Jeep siges at være lydord for bogstaverne GP, der står for General Purpose (mange formål). Verdens første sande offroader.

45. Porsche 928 (1977-95) Et design-mesterværk. Fartbomben med frontmotor og sublime køreegenskaber skulle afløse 911, men Porsche turde alligevel ikke pensionere klassikeren.

46. Chevrolet Corvette (1953-55) Trods moderne jukebox-stil var den ikke populær. De amerikanske kunder var ikke modne til biler af glasfiber. Men den banede vejen for letvægtere.

47. Cord 810 (1936-41) Helt nyt design. Køleren var gemt under en ligkisteformet motorhjelm. En teknologisk tour de force med forhjulstræk og vippelygter.

48. Renault Mégane Scenic (1996 til i dag) Fem separate sæder med vid udsigt og god plads - den mest solgte MPV nogen sinde.

49. Datsun 240Z (1969-74) Da rygtet gik, at japanerne ville lave en sportsvogn, grinede vestens entusiaster. Den blev verdens mest solgte sportsvogn - mindede meget om de engelske, men gik aldrig i smadder.

50. Austin Seven (1922-39) Bilhistoriens første rummelige mini. Var pålidelig og nem at vedligeholde. På grund af den lave vægt en effektiv racerbil.

51. Bentley Supercharged (Blower) (1929) Den definitive racer med topfart over 160 km/t. Høstede pokaler på stribe. I alt blev bygget 50. De fleste blev smadret i væddeløb.

52. Ferrari 288 GTO (1984-87) Rystede superbilsverdenen med topfart over 300 km/t. Delte visse stumper - kritikerne siger de grimmeste - med Ferrari 308. Regnes for at køre bedre end F40.

53. Lancia Delta Integrale (1959-68) En af verdens bedste undervogne. Gjorde for rally, hvad Senna og McLaren betød for F1 takket være et ubegrænset udviklingsbudget.

54. Fiat Panda (1980 til i dag) Skulle køre Renault 4 og 2CV af sporet. Trods jammerlig finish var Panda den tredje-mest solgte bilmodel i Italien i 2000.

55. Ford Sierra (1982-92) Skabte håndsæbe-designet, som konkurrenterne først grinede af, men snart kopierede. Skulle løfte den tunge arv efter Taunus. Det lykkedes.

56. Ferrari Dino (1967-74) Ikke voldsom, men i perfekt balance med motor i midten. Klassisk Ferrari-form.

57. BMW 2002 Turbo (1973-74) Verdens første serieproducerede personbil med turbo. En lynhurtig og uregerlig forløber for M3. Trods succesen blev 2002 også den sidste BMW med turbo.

58. Ford Capri Mk 1 (1969-74) En guds gave til drengeracere. Ford solgte den med sloganet: bilen du altid lovede dig selv. Delte bund og mekanik med den samtidige Taunus.

59. Volvo 121 Amazon (1956-70) Et kæmpe spring fremad for Volvo. Første bil med sikkerhedsseler som standard.

60. Renault 5 (1972-96) Kickstartede minirevolutionen og blev efterhånden den definitive bybil.

61. Audi TT (1999 til i dag) En af de smukkeste biler på nutidens veje. Enkel teknik på Golf-bund tilsat Audis legendariske firehjulstræk.

62. BMW 328 (1936-39) BMW begyndte med licensproduktion af Austin Seven. Tyskernes første egen-konstruktion vandt løbet Mille Miglia og skabte en legende.

63. Volkswagen Transporter (1951 til i dag) Ur-rugbrødet laves stadig i Brasilien. Har inspireret mange moderne MPV'er.

64. Jaguar XJ6 (1968-73) Regnes for et design-mesterværk, selv om Jaguar-fans fandt linjerne for ordinære. Satte nye standarder for kørekvalitet.

65. Audi A8 (1994 til i dag) Banede vejen for aluminium til biler i serieproduktion. Med firehjulstræk kører den let trods sin størrelse.

66. Saab 93/96 (1960-80) Trak Saab op i superligaen. Altid underholdende at køre.

67. Datsun Bluebird 510 (1968-71) Billig, veludstyret, pålidelig og ringeagtet af feinschmeckere.

68. Alfa Romeo Alfasud (1972-83) Åbnede Alfas døre for masserne. Stadig sjov, hvis man kan lide at bruge værktøj.

69. Chevrolet '57 (1957) Var med sine halefinner og hek-tarstore kromflader et ikon for sin tid og forbillede for masser af senere amerikanerbiler.

70. Audi RS2 (1994) En Audi 80 stationcar med Porsche-motor på 315 hk. Audi tvivlede på, at nogen ville købe dem, men køberne stod i kø.

71. Bugatti Type 35 (1924-31) Verdens første superbil. Den tids McLaren F1 med 130 vilde hestekræfter til kun 750 kg bil. Der var ingen udveksling på bremsehåndtaget, så det krævede stærke arme at stoppe uhyret.

72. Jaguar XK120 (1948-54) Kunne køre 120 miles i timen (knap 200 km/t). Deraf navnet. Designelementer har hængt ved til i dag.

73. Austin Healey 3000 (1959-68) Yderst avanceret for sid tid med skivebremser. Vandt tusindvis bilentusiasters hjerter - USA's trafiksikkerhedslove tog livet af den.

74. Renault Twingo (1993 til i dag) Banede vej for mode-minier som Ka og Smart

75. Light Car Company Rocket (1992 til i dag) Ensædet formel-agtig kørebalje.

76. Volvo 850 T5 (1993-1996) Gjorde Volvos antivitetshandler-image til skamme. Udviklet til banerace.

77. Mercedes 230 SL (1963-67) Kaldet pagoden på grund af det kantede, flade tag. Den bedste SL nogen sinde.

78. Jaguar XJ13 (1967) Prototype til Le Mans. Gennemførte aldrig et løb - den blev smadret under høj fart.

79. Renault 4 (1961-92) Spøjs konstruktion med gearkassen forrest og en lang paraplygearstang. Lever højt på sin specielle charme.

80. Trabant 601 (1964-91) Satte tre millioner østeuropæere på hjul. Den døde, da muren faldt, og de befriede kommunister kunne købe en Polo til samme pris.

81. Renault Clio Williams (1993-95) Uden sammenligning den hotteste mini i midt-90'erne.

82. Saab 92 (1950-56) utroligt avanceret flyteknologi på fire hjul i uafhængige ophæng og en sparsommelig totaktsmotor.

83. Ford Sierra Cosworth (1985-87) De tidlige tredørs cossies blev bygget til race med den største spoiler nogen sinde set på en gadebil.

84. Ford Anglia (1959-67) Urimeligt berygtet for sin praktiske, indadskrånende bagrude, der altid var frost- og regnfri. Motorens grundkonstruktion bruges stadig i Ford Ka.

85. Opel Calibra (1990-98) Visionær coupé. Fyldte tomrummet efter Ford Capri.

86. Aston Martin DB7 (1994 til i dag) Dens overdådige design og enestående teknik reddede Aston Martin.

87. Fiat X1/9 (1972-89) Centermotoren bragte Ferrari-magi til masserne - lignede en million.

88. Daimler Horseless (1886-1903) Regnes for verdens første bil. Daimler troede ikke selv på den. Han ville hellere bygge motorbåde.

89. Bentley Continental (1952-55) Fabelagtig cruiser i fornemt håndværk. Den tids rigmænds ultimative legetøj.

90. Mercedes SLK (1996 til i dag) Stål-foldetaget er fantastisk ingeniørarbejde. Kombinerer det bedste fra biler med fast og åbent tag.

91. Fiat Ritmo (1978-88) Var designet på computere, blev samlet af robotter og døde af dårligt metal.

92. Ford Ka (1996 til i dag) Da den kom, stoppede al trafik, når ungdomsoprøreren viste sig..

93. Phantom Corsair (1938) Et aerodynamisk vidunder med lukkede skærme af aluminium.

94. Lexus LS400 (1991-1994) Forløberen for de moderne tiders luksusbiler. Den skræmte tyskerne til at tage sig sammen.

95. NSU Ro80 (1967-77. Nyskabende design på alle punkter. Fremsynet med halvautomatisk automatgear.

96. Fiat Multipla (1955-66) Nej, ikke den nuværende. Den forlængede Fiat 600 med seks sæder blev verdens første mikrobus.

97. Austin 1100 (1963-75) Et pakke-mirakel. Teknisk forud for sin tid med væske-affjedring.

98. Porsche 356 (1948-55)Afledt af boblen, forløber for 911.

99. Nissan Skyline GT-R (1989-93) Teknoorgie med firehjuls-styring på en elektronisk reguleret undervogn. Racerorganisationerne blev nødt til at forbyde den - ellers var den rendt med alle pokalerne. Versioner med op til 1000 hk.

100. Vauxhall Tigra (1994-2000) Genskabte det lille coupémarked og banede vej for Ford Puma.
96) Fiat Multipla ... stikker sin flade næse frem til venstre. De andre biler er Fiat 600'er, som delte teknike med mikrobussen.
96) Fiat Multipla ... stikker sin flade næse frem til venstre. De andre biler er Fiat 600'er, som delte teknike med mikrobussen.
38) Aston Martin DB5. Et vidunder selv uden Bond-udrustning.
38) Aston Martin DB5. Et vidunder selv uden Bond-udrustning.
17) Citröen 11 CV. Let konstruktion gav køreglæde. Især uden tag.
17) Citröen 11 CV. Let konstruktion gav køreglæde. Især uden tag.
61) Audi TT. En af nutidens smukkeste biler.
61) Audi TT. En af nutidens smukkeste biler.
30) Ford Escort. Englands mest solgte i 21 år.
30) Ford Escort. Englands mest solgte i 21 år.
2) Porsche 911. Evigt ung superbil med samme grundlæggende teknik som boblen.
2) Porsche 911. Evigt ung superbil med samme grundlæggende teknik som boblen.
3) Ford T. satte USA på hjul - og larvefødder, hvor det trængtes.
3) Ford T. satte USA på hjul - og larvefødder, hvor det trængtes.
55) Ford Sierra. De bløde linjer skabte mode.
55) Ford Sierra. De bløde linjer skabte mode.
59) Volvo Amazon. Sikker succes - også som herregårdsvogn.
59) Volvo Amazon. Sikker succes - også som herregårdsvogn.
15) Nutidens Golf. Har leveret undervogn til Beetle og Audi TT.
15) Nutidens Golf. Har leveret undervogn til Beetle og Audi TT.
77) Mercedes 230 SL. Køreglæde i lavsædet under pagodetaget.
77) Mercedes 230 SL. Køreglæde i lavsædet under pagodetaget.
16) Mazda MX-5. kickstartede roadster-revolutionen.
16) Mazda MX-5. kickstartede roadster-revolutionen.
32) Range Rover. Herremandens drøm.
32) Range Rover. Herremandens drøm.
57) BMW 2002. Første og sidste BMW med turbo.
57) BMW 2002. Første og sidste BMW med turbo.
3) VW Transporter. Symbol på flower-power-tiden. Her fejres rugbrød nummer 100.000 i 1956.
3) VW Transporter. Symbol på flower-power-tiden. Her fejres rugbrød nummer 100.000 i 1956.
11) Smart. Aldrig har bykørsel været så sjovt.
11) Smart. Aldrig har bykørsel været så sjovt.

100 biler der banede veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce